knipeøvelser

supernaturalfan

Glad i forumet
Er dere flink med knipeøvelser nå etter fødsel?

hvor ofte og 'hvordan' gjør dere det?
mener å ha lest en gang at vi bør gjøre det morgen, dag og kveld, knipe og holde i 4 sek (øke etterhvert som tiden går) og gjøre det 10 ganger.

skal innrømme at jeg ikke har vært så veldig flink.. Tar det når jeg husker. siste uken har jeg vært veldig lite flink, og jeg kjenner at jeg sliter med å holde igjen urin nå plutselig! :eek: flere ganger jeg har 'tisset i buksen'. er ikke mye og jeg bruker enda bind så det går jo 'fint'.. men syns det er rart det er begynt nå! 5 uker etter fødsel.
har ikke hatt problemer med dette før nå.. og det kommer sånn plutselig! "nå tisser jeeeg" (fra dagfinn lyngbø show)

frustrerende. men jeg må jo da altså skjerpe meg ang knipeøvelser ja!
 
Er ikke flink i det hele tatt. Gjorde nesten ingen knipeøvelser i graviditeten heller.

Legen sjekket på 6-ukerskontrollen og sa jeg ikke gjorde det riktig heller :p
 
Jeg er ganske så dårlig på det, gitt. Han hendt at det lekker litt, men går for det meste bra! Gleder meg generelt til å begynne å trene igjen da :)
 
hmm.. hvordan stammer rumpen? som i strammer rumpeballene? :p

Jeg følte ikke at jeg strammet i rumpen i det hele tatt, men hun hadde sikkert mer kontroll på hva jeg faktisk gjorde mens hun sjekket der nede :p men det kjentes jo annerledes ut når jeg fikk det til riktig
 
Jeg følte ikke at jeg strammet i rumpen i det hele tatt, men hun hadde sikkert mer kontroll på hva jeg faktisk gjorde mens hun sjekket der nede :p men det kjentes jo annerledes ut når jeg fikk det til riktig
hmm..
skal snart til legen. snart 6 uker siden fødsel, så må vel bestille time :) får høre om legen min kan sjekke om jeg gjør rett! :p
 
Jeg følte ikke at jeg strammet i rumpen i det hele tatt, men hun hadde sikkert mer kontroll på hva jeg faktisk gjorde mens hun sjekket der nede :p men det kjentes jo annerledes ut når jeg fikk det til riktig
Hmmm!! Hva gjør du nå da?

Har hørt at man kan sjekke ved å knipe igjen strålen når man tisser! og hvis man klarer å stoppe strålen så er det riktig. Kan du bekrefte/avkrefte? (Haha :D)
 
Knep ingenting verken før eller etter å har heller ikke lekket noe. Men trente styrke og ridning og turgåing i terreng til dagen før fødselen så fikk sikkert trent noe relevante muskler på det viset :)
 
Hmmm!! Hva gjør du nå da?

Har hørt at man kan sjekke ved å knipe igjen strålen når man tisser! og hvis man klarer å stoppe strålen så er det riktig. Kan du bekrefte/avkrefte? (Haha :D)

Sniker litt her, men det stemmer ja :) Ikke sånn man bør gjøre knipeøvelsene fast, men greit for å finne ut at man gjør seg riktig.
 
Hmmm!! Hva gjør du nå da?

Har hørt at man kan sjekke ved å knipe igjen strålen når man tisser! og hvis man klarer å stoppe strålen så er det riktig. Kan du bekrefte/avkrefte? (Haha :D)

Jepp! Gjorde det samme før graviditeten, men på et eller annet vis ble det kanskje feil likevel her :p som nevnt over her så har jeg hørt man kun skal gjør det for å vite hvordan man kniper, men legen min anbefalte å gjøre det flere ganger for å sjekke /trene seg til å knipe riktig. Hun prøvde også forklare det som at en skal "løfte livmortappen" ;)
 
Hmmm!! Hva gjør du nå da?

Har hørt at man kan sjekke ved å knipe igjen strålen når man tisser! og hvis man klarer å stoppe strålen så er det riktig. Kan du bekrefte/avkrefte? (Haha :D)
ja.. det klarer jeg :)

men som jeg skrev i hovedinnlegget, plutselig så kommer det noe og jeg klarer ikke stoppe det :eek: men er ikke mye som kommer da. heldigvis..
men når jeg går bevist på do fordi jeg må tisse, så klarer jeg å holde igjen :)
 
Har nok vært veldig dårlig til å huske det. Var på 6 ukerskontroll her om dagen og legen så og kjente når jeg strammet og sa det var slapt :( Siden da har jeg knepet masse! Ønsker ikke å bli plaget med å lekke urin.
 
Har nok vært veldig dårlig til å huske det. Var på 6 ukerskontroll her om dagen og legen så og kjente når jeg strammet og sa det var slapt :( Siden da har jeg knepet masse! Ønsker ikke å bli plaget med å lekke urin.

Æsj. gruer meg til sjekk kjenner jeg.. skal ringe å bestille time i morgen
 
Etter fødselen deltok jeg på et infomøte med fysioterapeut på UNN. Hun anbefalte å trene seg opp slik at man klarer å holde knipet i 8-10 s ganger 10, når man klarer det har man tilnærmet "normal" muskelfunksjon. Det er i alle fall en pekepinn :) Sykt kjedelig med den knipinga, jordmora mi sa at man burde få til 80-100 reps om dagen!! Jeg prøver å bare knipe så mye jeg klarer når jeg husker det, men føler liksom at det blir litt mer ordentlig om jeg gjør det i sammenheng med annen trening.
 
Back
Topp