Knekt halebein under fødsel?

*Mama*

Gift med forumet
Er det noen her som har knekt halebeinet under fødsel? Eller knekt halebeinet før? Jeg har noe hinsides vondt i rumpen og halebeinet. Nederst i ryggraden (ved startsen på rumpesprekken[:D]) så er beinet i skjev stilling. Det stikker ut. Og videre nedover så har jeg kjempe vondt når jeg sitter. [8|][&o] Kan det skje at det kan knekke under fødsel? Har fått røngten time men er ikke før ut i desember, men det blir bare vondere og vondere. Gjør vondt å presse også.. [&o]

huff det hørtes ikke noe godt ut!
vet ikke om det er mulig eg[8|]

god bedring og lykke til på røngten iallefall!

Ja, det er dessverre ikke uvanlig å få en brist eller brekke halebeinet under en fødsel. Lite de kan gjøre med det i etterkant har jeg forstått.

Ei venninne av meg fikk brist i det under sin fødsel, hun har vanskeligheter med å blant annet ligge på rygg fordi det gjør så vondt.[&:]
Selv har jeg en del ubhag når jeg ligger på hardt underlag på rygg, og merker at det stikker mer ut enn før jeg fødte.

ORIGINAL: MammaOkt

Ja, det er dessverre ikke uvanlig å få en brist eller brekke halebeinet under en fødsel. Lite de kan gjøre med det i etterkant har jeg forstått.

Ei venninne av meg fikk brist i det under sin fødsel, hun har vanskeligheter med å blant annet ligge på rygg fordi det gjør så vondt.[&:]
Selv har jeg en del ubhag når jeg ligger på hardt underlag på rygg, og merker at det stikker mer ut enn før jeg fødte.

har store problemer med å ligge på rygg. Kan overhode ikke ligge på hardt underlag. men var ikke så vondt inni rompa før, de siste dagene så har det gjort vondt inni rumpa ved "enden av halen"[:(]

Jeg er plaget med jævlig vondt i halebeinet, men JM sier det er bekkenløsning.. Hadde ikke vondt i halebeinet når jeg hadde bekkenløsning med snuppa..

Jeg har aldri hatt problemer med bekkenet. Legen skrev bare hendvisning til røntgen når jeg sa jeg hadde vondt der.

ORIGINAL: ellaumbrella

Jeg er plaget med jævlig vondt i halebeinet, men JM sier det er bekkenløsning.. Hadde ikke vondt i halebeinet når jeg hadde bekkenløsning med snuppa..

Ikke så rart...du vet; de (les: jordmødre/fødselsleger) må jo ikke si noe som kan sette det å føde vagnialt i et dårlig lys[8|][;)]

Ikke så rart...du vet; de (les: jordmødre/fødselsleger) må jo ikke si noe som kan sette det å føde vagnialt i et dårlig lys[8|][;)]

Ja.. Men når jeg skal føde igjen nå da, da kan det jo bli verre hvis det ikke er bekkenløsning, eller?[8|]

Ja.. Men når jeg skal føde igjen nå da, da kan det jo bli verre hvis det ikke er bekkenløsning, eller?[8|]

Jeg så nå at du er gravid. Da KAN jo være at det skyldes bekkenløsning, hvis du ikke har hatt smerter i halebeinet før du ble gravid etter sist fødsel.(du har to veldig tette svangerskap) 
Bekkenløsning kan fortone seg forskjellig; noen har smerter fremme, andre bak, noen nedover lårene.
ELLER så kan du ha brist i halebeinet. Om det vil bli verre ved en ny fødsel vet jeg ikke, men kan ikke tro at det blir bedre av det iallfall. 

Ja, det er fullt mulig å knekke halebeinet under fødsel. En venninde av meg gjorde det. Kunne ikke sitte uten skikkelige smerter på leeeeeeeeenge, og det er stort sett ingenting legene kan gjøre med det heller...[:'(]

Jeg hadde også problemer med halebenet etter fødselen, men etter noen timer hos kiropraktor er det helt fint igjen [:)]

Det er godt mulig å få et brudd i halebeinet under en fødsel. Og såklart kan man ta røntgen av det, men hvorfor?? De gjør jo likevel ingenting med det? Og hva skal man da med informasjonen? Enten det er knekt eller ikke så gjør de ingenting! Kan liksom ikke legge rompa i gips heller.. [8D]

Skjønner at dette er plagsomt og vondt altså! Og misunner ingen å ha det sånn. Kanskje en fysioterapeut eller noe slikt har andre tiltak å komme med enn legene på dette? Vet en del går til kiropraktor, men usikker på hva det gjør for slike problemstillinger...
Lykke til og god bedring uansett[:)]

Jeg knakk halebeinet under fødselen. De gjorde ikke noe med det på ca ett år men da det var fortsatt vondt gikk jeg til en spesialist som gikk opp bak og dro det litt på plass. Det var helt J****** vondt men har ikke kjent store problemer etter det.

Trenger jo heller ikke være knekt, halebein kan gå ut av ledd også[;)]

Jeg fikk brist i halebeinet under første fødselen. Etter andre fødselen mente de at det måtte kanskje være brukket, men at de ikke kunne gjøre noe med det. Det gikk SYV måneder før jeg kunne sitte lengere enn tre minutter på rompa. Fortsatt kan jeg få vondt hvis jeg sitter lenge.
Jeg fikk låne en luftpute med mange luftlommer hos fysioterapeuten på eldresenteret her. Den kan formes og gi støtte for lårene, men samtidig en "dump" hvor halen treffer. Den hjalp meg mye!

Ellers så anbefales det hvist å føde på siden når du har problemer med halebeinet. Belastningen på halen skal visst bli mindre da! Lykke til!

Back
Topp