Klyster?

VeraSverige

Betatt av forumet
Ser at flere av dere snakker om klyster. Hva er fordelen med å få satt det? Finnes det en medisinsk grunn til å ha det? Har liksom ikke tenkt at det er nødvendig...

Har man mye avføring i endetarmen vil det vel være i veien når barnet skal ut. Siden man trykker på samme måte som når man bæsjer er det vel også greit at tarmen er tømt ;)

Greit å få "tømt" seg førr pressingen starter. Tviler på en klarer å knipe igjen et sted og ikke det andre stedet :p jeg skal ha planlagt ks og da gis det kvelden før :p

Tenker at om det kommer litt avføring under fødsel er det helt ok, og har hørt at man ofte har løs avføring rett før fødsel, og får tømt seg på den måten. Er også plaget med det til vanlig. Men men, forstår at man vil unngå det, jeg får vel bare se det an ;)

Greit å få "tømt" seg førr pressingen starter. Tviler på en klarer å knipe igjen et sted og ikke det andre stedet :p jeg skal ha planlagt ks og da gis det kvelden før :p

Akkurat denne beskjeden jeg fikk av jm:)
Rett og slett for å tømme endetarmen så man ikke bæsjer på seg:p

Tenker at om det kommer litt avføring under fødsel er det helt ok, og har hørt at man ofte har løs avføring rett før fødsel, og får tømt seg på den måten. Er også plaget med det til vanlig. Men men, forstår at man vil unngå det, jeg får vel bare se det an ;)

Sant. Tror de fleste jordmødre er vant til det og ordner bare opp i det uten noe fuzz. Tenkte endel på det selv ift fødsel (før det ble planlagt ks) og tenkte at det blir som det blir. Noen er som du sier "tømt" når fødslen starter, men noen ikke er det. Hadde bedt om det dersom jeg hadde behovet og tiden strakk til når en kom til fødeavdelingen :)

Jeg hadde løs avføring med nr 1 morgenen fødselen startet. Fikk ikke klyster. Fikk klyster med nr 2, nr 3 kom med hastekeisersnitt så fikk ikke gjort noe der :)

Jeg gikk med uregelmessige rier i maange timer, og reiste tilslutt inn på føden for en sjekk. Jordmor ble rimelig overasket over at jeg da hadde åpnet meg 4 cm. Men riene ville fortsatt ikke ta seg skikkelig opp, kom gjerne mellom hver 5-15 min og varte alt fra 20-45 sekunder tror jeg.. Uansett, det ble satt klyster, og der skal jeg love satt gang på riene ihvertfall! Jeg syns det er greit å vite at jeg er helt tom til fødsel, og kommer til å be om det denne gangen også :)

Jeg fikk klyx, og jeg angrer som fy!! Fikk bare vondt i magen, og masse luft i magen. Kom ikke avføring. Den kom i en fei natten etter babyen kom. Men den luften i magen var sykt plagsom, og følte jeg måtte bæsje, men det var bare luft og det vannet som kom. Ville heller bæsjet på meg under fødsel enn å ha så mye plager natten før jeg skulle føde :p

Jeg fikk klyx, og jeg angrer som fy!! Fikk bare vondt i magen, og masse luft i magen. Kom ikke avføring. Den kom i en fei natten etter babyen kom. Men den luften i magen var sykt plagsom, og følte jeg måtte bæsje, men det var bare luft og det vannet som kom. Ville heller bæsjet på meg under fødsel enn å ha så mye plager natten før jeg skulle føde :p
Takk for at du deler din erfaring! :)

Back
Topp