Klyster før fødsel

Oi! Husker du hvor i løpet du var da? Sånn skikkelig aktivt i gang med rier?
Nå har du fått mange svar etterpå ser jeg. Av folk som kanskje har litt mer peiling enn meg Men jeg var bok kommet altfor langt ja. Det gikk nok litt fortere enn de hadde trodd for de lot meg vente to timer på et venterom på sykehuset da jeg kom inn og når de da tok meg inn så var det allerede for seint. Og siden jeg fikk epidural og alle smertene plutselig var borte så ble jeg veldig bevisst at jeg ikke hadde fått vært på do. Og det tror jeg faktisk påvirka fødselen. Så nå skal jeg få sagt fra tidlig sånn at de ikke lar meg vente en gang til på den måten der:happy:

Hvorfor jeg vil ha det? Er ikke det ganske opplagt? :p jeg syns det er godt å vite at tarmene er nogenlunde tømt og at ikke alt kommer i trynet på jordmor. Og om det kommer litt likevel tåler jeg det fint. Men foretrekker å tømme meg ordentlig først :)

Altså, om de ikke ønsker at man "driter de ut" så regner jeg med de gir klyster. Om de ikke sier i fra så skal iallefall ikke jeg påtvinge tarmen min kjemisk tømming bare fordi jeg eventuelt skulle "skjemmes" av noe helt naturlig. Og det kommer fra hun som ikke en gang kan tisse på offentlige toaletter om det er flere mennesker inne i rommet... :p

Altså, om de ikke ønsker at man "driter de ut" så regner jeg med de gir klyster. Om de ikke sier i fra så skal iallefall ikke jeg påtvinge tarmen min kjemisk tømming bare fordi jeg eventuelt skulle "skjemmes" av noe helt naturlig. Og det kommer fra hun som ikke en gang kan tisse på offentlige toaletter om det er flere mennesker inne i rommet... :p

Men kjære vene, jeg snakker ikke om at jeg vil tømme tarmen for jordmødrenes sin skyld, men for min egen skyld. Hvis du ikke vil bruke klyster er det helt i orden og noe som respekteres fullt ut :) på samme måte som at andre føler seg mer tilfreds når tarmen er tømt. Er ikke det greit da? Man er jo forskjellige :)

Klyster brukes av flere årsaker, også fordi det kan gi fortgang i fødsel, men selv om du har fått det så kan det komme litt bæsj under fødselen. Det er mer mengden som kommer :hilarious: Så akkurat dét vil jeg si at er en del av pakka for mange, men ofte så merker man ikke så mye til det. Jeg merka bare at de tørka meg v og til også tenke jeg litt sånn jaaa jaaa. Hadde det kommet en fullvoksen kabel i flere puljer kan det være det hadde vært litt mer merkbart. Så er det jo litt opp til deg om du vil ta imot tilbudet om klyster dersom du får det. :)
Jordmødrene er nok vandt med både spy og drit under fødselen, men for min egen del kjente jeg at jeg heller ville at små "saker" enn store saker kom ut der bak.

Det var for øvrig ikke så ubehagelig med klyster som jeg hadde sett for meg på forhånd :p

Men kjære vene, jeg snakker ikke om at jeg vil tømme tarmen for jordmødrenes sin skyld, men for min egen skyld. Hvis du ikke vil bruke klyster er det helt i orden og noe som respekteres fullt ut :) på samme måte som at andre føler seg mer tilfreds når tarmen er tømt. Er ikke det greit da? Man er jo forskjellige :)

Med tanke på at jeg quotet en post hvor det stod «er det ikke opplagt» - så var der kanskje ikke så opplagt som det ble angitt :p For det kom ikke fram at det var for din egen skyld, utover at du tenkte på andre og dermed plaget det deg såpass at du ønsket det :p

Om det framskynder fødsel er det selvsagt en annen sak - men ikke opplagt (da det finnes nolduser som meg :D ) :p

Med tanke på at jeg quotet en post hvor det stod «er det ikke opplagt» - så var der kanskje ikke så opplagt som det ble angitt :p For det kom ikke fram at det var for din egen skyld, utover at du tenkte på andre og dermed plaget det deg såpass at du ønsket det :p

Om det framskynder fødsel er det selvsagt en annen sak - men ikke opplagt (da det finnes nolduser som meg :D ) :p

Nei det var åpenbart ikke så opplagt :p det er kun for min egen del og ikke for å fremskynde fødselen heller. Kun for å ikke legge igjen hele gårsdagens middag i henda på jordmødrene fordi jeg føler meg mest komfortabel sånn :)

Last edited:
Jeg tåler ikke klyster så måtte klare meg uten. Kom ingenting med andremann. Men så var jeg lam av epiduralen og kjente ikke noen ting av rier omtrent. Måtte presse ungen uten trykketrang (kom ut på 2 rier).

Jeg har ikke tatt det hjemme, men med første fikk jeg det på sykehuset i det vi kom frem. Var da på ca 7 cm, da hadde jeg ikke måtte på do på forhånd.. Det gikk helt fint :happy: Fødsel 2 startet den tømmeprosessen av seg selv, fikk ikke tatt klyster da barnet kom ut svært uplanlagt hjemme.. men etter å ha prøvd med og uten, er jeg sikker på at jeg absolutt skal ha klyster denne gang:D men på sykehuset :joyful:

Ikke noe snakk om det med første. 12 timer fødsel, 8 timer aktiv fase.
Med andre ville jordmor sette det, pga igangsetting. Fikk klyster og de tok vannet. Ungen ute på 1 time og stormrier. Tenkte ikke mye over om tarmen var tømt. Men regner med de får det om du spør på sykehuset. :)

Ikke noe snakk om det med første. 12 timer fødsel, 8 timer aktiv fase.
Med andre ville jordmor sette det, pga igangsetting. Fikk klyster og de tok vannet. Ungen ute på 1 time og stormrier. Tenkte ikke mye over om tarmen var tømt. Men regner med de får det om du spør på sykehuset. :)

Tenker jeg skal ta det hjemme denne gangen. Fikk på sykehuset sist, og var glad for det. Men det var også i forbindelse med igangsetting. Men orker ikke tanken på å møte opp med full tarm :hilarious:

Håper jeg får klyster denne gangen. Hadde ikke det med første og jeg var nesten helt forstoppet så dere kan tenke dere til mengdene som kom under pressingen :bag: Det var IKKE gøy.

Her startet fødselen med akutt diare, etterfulgt av vannavgang og rier. Få timer senere var lille ute. Altså ingen behov for klyster, selvom jeg på forhånd hadde forespeilet meg det. Kommer til å be om det neste gang dersom det blir behov for det :D

Med første begynte tarmen åtømme seg naturlig etter at vannet gikk. Helt grusomt å måtte sitte på do oppi riestormen. Gikk fra 2 cm til full åpning på under 1,5 time. Det kom nok litt under pressingen også. Kjente at de tørket litt noen ganger. Akkurat det opplevde jeg som helt uproblematisk. Skulle gjerne tømt tarmen før de verste riene satte i gang nå, men tror nesten ikke at jeg tør å prøve klyster om det kan gjøre det, om mulig, enda heftigere enn sist:woot:

Med første begynte tarmen åtømme seg naturlig etter at vannet gikk. Helt grusomt å måtte sitte på do oppi riestormen. Gikk fra 2 cm til full åpning på under 1,5 time. Det kom nok litt under pressingen også. Kjente at de tørket litt noen ganger. Akkurat det opplevde jeg som helt uproblematisk. Skulle gjerne tømt tarmen før de verste riene satte i gang nå, men tror nesten ikke at jeg tør å prøve klyster om det kan gjøre det, om mulig, enda heftigere enn sist:woot:

Tømme seg som i diaré eller bare en vanlig dotur liksom? Uff ja skjønner det ikke var så digg :nailbiting:
Klarer ikke å huske om riene hadde begynt da jeg fikk klyster forrige gang. Men hadde sikkert huska det om det gjorde særlig inntrykk :hilarious:

Det anbefales ikke å ta klyster hjemme. På mange sykehus får man lunket vann opp bak fordi det er mye mer skånsomt for kroppen, og gjør at du ikke må springe så mye på do, men tømmer deg èn gang.

Tømme seg som i diaré eller bare en vanlig dotur liksom? Uff ja skjønner det ikke var så digg :nailbiting:
Klarer ikke å huske om riene hadde begynt da jeg fikk klyster forrige gang. Men hadde sikkert huska det om det gjorde særlig inntrykk :hilarious:
Diaré er å ta i, men det var løsere enn vanlig, og måtte på do i 3-4 omganger såvidt jeg husker. Det var helt grusomt ettersom jeg hadde så kraftige og ekstremt smertefulle rier samtidig:wideyed:

Ingen erfaringer å dele da jeg nå er gravid med min første, men jeg skal absolutt be om klyster når jeg kommer på sykehuset (har også tatt dette med i "fødebrevet" (som for øvrig er mer en slags kort punkliste)). Tviler overhodet ikke på at jordmødrene tåler både det ene og det andre og at de er flinke til å tørke underveis, men for min egen del vil jeg gjerne vite at tarmene er (så godt som) tømt når det hele smeller i gang. En mindre ting å tenke på, liksom. Det er sikkert veldig mange som ikke merker at de bæsjer seg ut under fødsel, men jeg har en venninne som sa at hun (og samboer) kjente lukten veldig godt og at det rett og slett var distraherende for henne under fødselen. Vil derfor gjøre det jeg kan for å ha så lite som mulig "på lager" :)

Når det er sagt så regner jeg med det kommer litt likevel, og ja det er jeg sikker på at jeg driter langveis i når den tid kommer uansett :hilarious:

Back
Topp