klumpfot

nanna76

Andre møte med forumet

noen her som har barn el kjenner noe til dette..fikk vite på ul at babyen vår har det...takker for alle svar....

Har ikke veldig god kjennskap til det, men tror og jeg undrestreker TROR at de gipser foten ved fødsel slik at det "retter" seg... og tror også at det ofte er vellykket[8|]

Lykke til! Kan jo spørre på generelt... der er det litt mer folk vettu[;)]

Tanteungen min ble født med klumpfot... På han gipset dem beinet hans for å rette det opp igjen og det var vellykket,nå skal han egentlig bruke skinne ei stund også... Synes ikke på han noe lenger at han ble født med klumpfot[:D]

Jeg husker det var en tråd om dette tidligere, hun fikk masse fine og beroligende tilbakemeldinger husker jeg! Prøv å søk litt på google, da dukker oftest trådene opp og du kan lese hvilke svar andre har fått.

Jeg er fysioterapuet, har ikke all verden erfaring med klumpfot selv, men vet at det ofte gipses etter fødselen, og når gipsen tas av, så er det et ganske "strengt" regime med skinne og tøyninger. MEN de aller fleste blir vel helt fine i ettertid! Så jeg tror nok ikke det skal være den aller værste "deformiteten" en liten baby kan ha nei!

Jeg har en sønn som er født med klumpfot.
Han ble gipset når han var 2 timer gammel, måtte ligge med gips til han var 3 mnd. Skiftet gips annen hver dag den første uka og deretter hver uke.
Han lå med skinne til han var 7 mnd,ble opperert når han var 8 mnd.Hadde i gips til han var ca 11 mnd. gikk til kontroll ca 2 ganger i året til han var 7 år.
Den dagen han var 7 år ble han frisk meldt!!!!!!!!!!!!

Det jeg kansje savnet aller mest med guttungen, var badingen om kvelden. Det kunne vi bare gjøre når han skulle bytte gips. Den tok vi av selv dagen før.
Han lærte også å krabbe med gips. Han gikk da han var 14 mnd.

Det er en tøff tid, det kan jeg si.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe jogge bukser i en litt større str. ikke sparkebukser. Ha masse sokker i stor str og tjykke ull sokker. De må bli passet på så de ikke fryser.

Håper ikke dette skremte deg, men det var slik jeg opplevde det.
Jeg kan annbefale DR Svenningsen på aust agder sykehus. han er super....

Jeg har en sønn som er født med klumpfot.
Han ble gipset når han var 2 timer gammel, måtte ligge med gips til han var 3 mnd. Skiftet gips annen hver dag den første uka og deretter hver uke.
Han lå med skinne til han var 7 mnd,ble opperert når han var 8 mnd.Hadde i gips til han var ca 11 mnd. gikk til kontroll ca 2 ganger i året til han var 7 år.
Den dagen han var 7 år ble han frisk meldt!!!!!!!!!!!!

Det jeg kansje savnet aller mest med guttungen, var badingen om kvelden. Det kunne vi bare gjøre når han skulle bytte gips. Den tok vi av selv dagen før.
Han lærte også å krabbe med gips. Han gikk da han var 14 mnd.

Det er en tøff tid, det kan jeg si.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe jogge bukser i en litt større str. ikke sparkebukser. Ha masse sokker i stor str og tjykke ull sokker. De må bli passet på så de ikke fryser.

Håper ikke dette skremte deg, men det var slik jeg opplevde det.
nei da fint å høre erfaringer fra dere som har barn m det selv..jeg har termin 28 april så har god tid på meg...var et sjokk å få vite det men går bedre nå...takker

Back
Topp