Klipping og sying - hjælp!!

Eg revnet grad 3b. Måtte på operasjonsbordet for å sy alt på plass igjen. Eg slite fortsatt med å holde meg når eg må på do og har litt vondt hver gang eg nyse feks. Etter et raskt google søk har alle rett på ks etter såpass tøff revning men det fekk ikkje eg. Eg sleit med vondt og følte eg sku revne opp igjen hver gang eg nøys og hostet i rett over 1,5 år (neste fødsel), litt mindre nå snart 5 år siden.
Revnet bare grad 1 med nr 2 og måtte bare ha såkalt pyntesting. Kom meg mye fortere etter den fødselen, for regner med at "problemene" eg har i dag henge igjen ette første fødsel. Er gravid med nr 3 nå og Grue meg enormt til fødsel

Eg revnet grad 3b. Måtte på operasjonsbordet for å sy alt på plass igjen. Eg slite fortsatt med å holde meg når eg må på do og har litt vondt hver gang eg nyse feks. Etter et raskt google søk har alle rett på ks etter såpass tøff revning men det fekk ikkje eg. Eg sleit med vondt og følte eg sku revne opp igjen hver gang eg nøys og hostet i rett over 1,5 år (neste fødsel), litt mindre nå snart 5 år siden.
Revnet bare grad 1 med nr 2 og måtte bare ha såkalt pyntesting. Kom meg mye fortere etter den fødselen, for regner med at "problemene" eg har i dag henge igjen ette første fødsel. Er gravid med nr 3 nå og Grue meg enormt til fødsel

Du kan helt sikkert be om en ny vurdering på sykehus, ❤️
Ingen kan nekte deg en samtale med jordmor eller fødselslege på sykehuset om du ønsker det, bare be jordmor på hs om henvisning, gjøres normalt etter OUL og man får som regel time en gang etter uke 24.

Last edited:
Jeg hadde ikke en god fødsel sist så er ingen solskinnshistorie å komme med. Scroll videre om du ikke vil vite.

1. Hvor vanlig oppfatter dere at det er å bli klippet?
Jeg fikk bedøvelse først. Synes likevel det gjorde veldig vondt å bli klippet. Måtte skrike høyt når legen klippet meg for det var så vondt. Fikk kanskje ikke nok bedøvelse.

2. Hvordan opplevde du at huden leget seg etter klipping?
Selve syingen tok nærmere en time tror jeg. Det var også vondt. Legen måtte gi meg mer bedøvelse for å ta bort smertene under syingen.
Det var vondt å sitte i noen uker i ettertid. Det ble sydd ganske stramt tror jeg. Hadde ubehag i klippet i over et halvt år etterpå.

3. Hvis du har opplevd både rift/revning og klipping - var det noen forskjell i hvordan huden leget seg etterpå?
Opplevde ikke revning pga klippet. Ser fortsatt arr etter klippet den dag i dag.

4. Hvordan leget underlivet seg etter sying (tenker da på normale rifter, ikke store skader)?
Nå er det bare arr, men ellers så er det ikke vondt. To år siden fødselen nå.

Takk for alle svar.

Har nå fått beskjed fra sykehuset at KS utgår, og begynner å forberede meg mentalt til fødsel. Jeg aksepterer legens beslutning, og må bare håpe at de tar meg på alvor under fødsel ig med oppfølging etterpå.

Innerst inne tror jeg nok ikke det kommer til å gå så bra med underlivet etterpå, ettersom jeg har slitt sånn der nede så lenge. Så nå foregår det nok en bevisst forberedelse til fødsel, og en mer underbevisst forberedelse på at det kanskje er slutt for seksuallivet og nye år med smerter etter dette. Det siste er såpass destruktivt og uhensiktsmessig å tenke på, at jeg tror jeg må skygge både denne tråden og andre med lignende innhold resten av svangerskapet.

Men jeg sier stor takk for ærlige og gode svar!

Takk for alle svar.

Har nå fått beskjed fra sykehuset at KS utgår, og begynner å forberede meg mentalt til fødsel. Jeg aksepterer legens beslutning, og må bare håpe at de tar meg på alvor under fødsel ig med oppfølging etterpå.

Innerst inne tror jeg nok ikke det kommer til å gå så bra med underlivet etterpå, ettersom jeg har slitt sånn der nede så lenge. Så nå foregår det nok en bevisst forberedelse til fødsel, og en mer underbevisst forberedelse på at det kanskje er slutt for seksuallivet og nye år med smerter etter dette. Det siste er såpass destruktivt og uhensiktsmessig å tenke på, at jeg tror jeg må skygge både denne tråden og andre med lignende innhold resten av svangerskapet.

Men jeg sier stor takk for ærlige og gode svar!

Uff, kjære deg. De kan ikke nekte deg KS hvis du sliter mye med fødselsangst. Hvis du virkelig vil ha KS, ikke gi deg. Fortsett med samtaler med sykehus så de forstår hvor mye du sliter ift dette.

Uff, kjære deg. De kan ikke nekte deg KS hvis du sliter mye med fødselsangst. Hvis du virkelig vil ha KS, ikke gi deg. Fortsett med samtaler med sykehus så de forstår hvor mye du sliter ift dette.
Takk for støtten :Heartred.

Men jeg har ikke fødselsangst, kun en lang historie med smerter og behandling nedentil. Etter å ha gått 2 runder med sykehuset, der tidligere behandlende lege også har uttalt seg, er det ikke riktig for meg å presse gjennom KS hvis den medisinske vurderingen er at de ikke kan se at skaderisikoen veier opp for risikoene ved KS. Da henger eventuelle komplikasjoner ved KS på meg alene, og det kan jeg vanskelig leve med hvis noe går galt.

Hadde en fødsel uten smertelindring, måtte ta vakum og ble klippet. Sydd på operasjonsstue m narkose etterpå da de ikke visste omfanget av skaden der nede. Fikk infeksjon i vagina 5 uker etter fødsel pga syingen - håper virkelig jeg slipper det der en gang til (er gravid igjen nå). Fødselen var null stress mtp tiden etterpå. Synes den er helt jævlig kroppslig og mentalt, så tenker mer på den enn fødselen :p

1. Føler det er ganske «uvanlig» og blir gjort dersom ting må gå fort (pga stresset unge feks) eller pga bruk av vakuum/tang. I mitt tilfelle var det pga. begge de nevnte grunnene. Kjenner 3 andre som har blitt klippet og det var også pga. nevnte grunner.

2. Sånn passe. Hadde mye smerter i underlivet i ettertid men tror det var mye pga. vakuumbruk også. Var helt blå og kunne ikke sitte rett på rumpa første ukene. Hadde smerter i arret i allefall 6 mnd etter fødsel. Er fortsatt veldig følsom i det området nesten 2,5 år etter. Men vil påpeke at det ikke på noen som helst måte går utover hverdagen min.

3. Ja, hadde 2 rifter og fikk såkalte «pyntesting». De merket jeg lite til i ettertid og ingenting nå 2,5 år senere.

4. Føler jeg har svart på den allerede :)

Som jeg presiserte har jeg ingen problem med verken rifter eller klippet 2,5 år senere annet enn at jeg ikke kan bruke stringtruse fordi det gnager.

Jeg revnet innvendig og utvendig. I tillegg ble jeg klippet. Var en veldig flink jordmor som sydde. På 6 ukers kontrollen var jeg veldig fin allerede sa legen. Har ingen laster i etterkant. Spent på ny fødsel og håper den leger seg like bra i etterkant :)

Jeg måtte ha en klipp fordi hjerterytmen falt. De stod klar med vakuum, men jeg klarte greit å presse selv og klippet gjorde at han kom raskere ut. Hadde epidural med påfyll av noe annet i kateteret, kjente ingen smerte av klippet (var som å være tannlegebedøvet) og ingenting av syingen. Var litt hovent etterpå, men satte meg på huk uten å tenke meg om innen en uke og hadde aldri smerter. Fikk villkjøtt i arrvevet som måtte fjernes hos jordmor på sykehuset etter åtte uker, og har hatt god effekt av østrogensalve siden arrvevet er litt stramt. Ellers er alt fint!

Ble klippet med første. Han måtte ut fort, for hjerterytmen hans ble dårlig. Fikk han ut på bare et par press. Gikk fort, og legen klipte. Jeg var livredd for det på forhånd, men der og da registrerte jeg bare at det skjedde. Riene var vonde og jeg var redd for at det ikke skulle gå bra med ungen. Fikk ikke tid til å tenke noe over selve det å bli klippet der og da, og det var bare noe som måtte gjøres. Jeg synes det var ille å sy etterpå. Bedøvelsen fungerte veldig dårlig på meg. Måtte be om mer mange ganger, men kjente nåla da de sydde. Legen og jordmora synes det var rart, for jeg klagde mer på dette enn smertene ved fødselen. Tror bare man er så ferdig med å ha vondt når ungen er ute, og sying er jo en helt annen, kjip og uproduktiv smerte i forhold til riene som skal få ut barnet, hvis du skjønner. Var litt vondt med stingene i dagene etter, kanskje de første to ukene maks. Vondt å sitte,m. Er visst viktig å sitte fint og rett, ikke på siden slik jeg gjorde. Jeg gikk seks kilometer fire dager etter fødsel (ikke spør..:p). Det var ikke lurt!! Det ble veldig stramt der i stingene under turen. Tror det er lurt å ta det med ro etter fødsel, særlig hvis man har sydd. For meg ble det vondt og stivt i arret der hun klipte i seks måneder etter fødsel. Det var vanskelig å ha sex uten at det gjorde vondt. For stramt og ømt der hun hadde klipt. Etter seks måneder ble det heldigvis bra, og jeg hadde ikke lengre vondt ved sex. Jeg fødte nr to uten klipping eller noe rift. Nå er jeg gravid med nr tre. Hadde faktisk glemt at jeg bli klippet under fødsel til jeg så denne tråden. Ikke noe jeg tenker på eller frykter for min neste fødsel. Skjer det så skjer det liksom :)

Hadde akkurat samme opplevelsen av sying, ikke bra. Måtte krangle for å få mer bedøvelse, de trodde ikke på at det ikke virket. :mad:

Jeg ble ikke klipt, men revnet noe fremover rundt klitoris, tror det var to rifter der. Var satans vondt rett etter fødsel, intens svie. Fikk noe spray på, hjalp ingenting. Jordmor starta å sy, men ville ikke ta alt, så det kom gynekolog og sydde det mest kompliserte. Fikk mer bedøvelse etter mye om og men. Syns syinga var det verste med hele fødselen! Klarte ikke slappe av selv etter at bedøvelsen faktisk virka, og måtte sende ungen til faren, for hmjeg hadde nok med meg selv.

Smertene etter syinga og i dagene etter var ikke så ille, men jeg fylte på med smertestillende kontinuerlig. Husker ikke helt hvor lenge, men i hvert fall første uka. Gikk greit å sitte så lenge jeg var dopet. kjente det føltes rart stund, og i mange mnd var det stramt og overfølsomt. Husker ikke når det ga seg, men tror det tok ca et år før jeg ikke merket noe til det. Det var f.eks stramt når jeg satt på huk.

Back
Topp