Klipp under fødsel - hvordan har det vært etterpå?

Ja, såklart helt enig i at man kan dele negative erfaringer :)
Men greit å bare påpeke at det er individuelt, at det ikke er noen fasit at det gjør vondt lenge for alle for eksempel. Vet jo ikke hvem andre som leser denna tråden :p
Men selvfølgelig, er man veldig lettskremt burde man kanskje unngå forum eller tråder om det man er redd for - for det er alltid noen som har dårlige erfaringer med noe.
Helt enig! Det er veldig individuelt og man vet aldri hvem som leser slike forum. Fort å komme inn på slike forum og begynne å lese, selv om man kanskje ikke alltid burde, så greit å poengtere det slik du gjør ;)

Det som også kan være dumt med å klippe er at man blir klipt, så revner man litt ekstra. Men om du får revne naturlig så revner du ikke like mye som da det klippet+revningen

Jeg hadde vondt i 7 mnd etter klipp med vakuum. De 3 første mnd. var verst. Men jeg må være en av de få som får plager så lenge etter.
I samtale med jordmor før neste fødsel så sa hun at klipp var ofte vondere enn naturlig revning, hun sa også at de ikke klippet så ofte lenger, de brukte varm klut rundt åpningen før barnet hodet kom, dette gjorde at man fikk mer gjennomstrømming nedentil som igjen kunne forhindre at det revnet:
Jeg tenker at du er nok ikke en av få, men at det ikke er så mange som prater om det høyt, dessverre.

Det som også kan være dumt med å klippe er at man blir klipt, så revner man litt ekstra. Men om du får revne naturlig så revner du ikke like mye som da det klippet+revningen
Det kan absolutt være noe med det. Problemet er at man vet jo ikke hvordan det kommer til å gå under fødselen, så man kan ikke helt vite hva som vil være riktig eller galt å gjøre. Det er det som gjør det så vanskelig.

det kommer ann på for ved ukontrollert revning så kan man gjerne revne (mye) mer uten å klippe enn hvis man klipper

det kommer ann på for ved ukontrollert revning så kan man gjerne revne (mye) mer uten å klippe enn hvis man klipper
Jeg bare gjenfortelle det jeg har lest og blitt fortalt om hvorfor de har gått mer å mer vekk fra klipping. Jordmoren som driver Instagramen fødebagen har hatt en story om det tema nylig også som er verdt å få med seg :)

Jeg bare gjenfortelle det jeg har lest og blitt fortalt om hvorfor de har gått mer å mer vekk fra klipping. Jordmoren som driver Instagramen fødebagen har hatt en story om det tema nylig også som er verdt å få med seg :)

Det er riktig at de har gått mer bort fra klipping bare nevnte ett av unntaket :)

Jeg revna innvendig og utvendig. Måtte klippes og sys 12 sting. Leget seg helt fint. På sjekken kunne de nesten ikke se at jeg var sydd.

Hadde hørt skrekkhistorier fra en tante i familien, så krevde at de skulle klippe meg med nr1 heller enn at jeg skulle revne ukontrollert. Hadde ikke mere vondt etterpå med nr 1 enn med nr 2 hvor jeg ikke revnet en gang.

Ble klipt under sist fødsel da det hastet med å få han ut, og det var ubehagelig i ettertid, men som nevnt før var det veldig lindrende å ha dusj etter hvert toalettbesøk. Hadde også fått legen til å skrive ut xylocain gel for å smøre på, og det hjalp veldig i starten. Ellers synes jeg det har grodd veldig feil, kjenner meg ikke helt igjen, men må få de barna som er aktuelt før jeg kan vurdere hvor plagsomt det egentlig er.

Eg blei klipt med nr2 som satt fast og krevde mykje ekstra herjing for å få ho ut. Litt ubehagelig/ømt å sitte den første veka men klarte meg fint med paracet. Revna med nr 1, og for meg var det litt meir smerter/ubehag med klipp men på ingen måte uoverkommelig. Det var uansett mykje betre at dei klipte får å hjelpe med å få ho ut enn at ho blei sittende fast ennå lengre...

Back
Topp