Aldri for sent å begynne å bruke klikker! :D
Anbefaler deg å lese litt på nett eller kjøpe/låne en bok om emnet.
Jeg startet på denne måten med min hund: Satt/sto foran hunden. I det sekundet hunden så på meg klikket jeg og ga en godbit. Så igjen og igjen. Gjentok det 5-10 ganger før vi tok pause. Gjorde dette et par ganger om dagen i en ukes tid, og gjett hvem som fikk en hund som STIRRET på meg når jeg fant frem klikker? ;)
To av hundene våre er klikkertrent, og de er virkelig hunder som kan å tenke selv og tilbyr forskjellig adferd for å fortjene den godbiten.
Jeg synes det er lettere å trene en hund på denne måten, fordi man kan være veldig presis og nøyaktig med klikkeren. Jeg bruker også ord som bra og dyktig.
Det med at hun ikke kommer kan du trene på disse to måtene. Bare eksempler altså ;)
Hvis hunden ikke er intr i å komme så kan du sette deg på huk med ryggen mot hunden. Finn en pinne og pirk i bakken og snakk med deg selv om at du har finni DEN skatten i en entusiastisk stemme. Drit i om du høres åndssvak ut ;) Dette bør imidlertid gjøres på et inngjerdet område, siden du ikke kan se hunden med ryggen til.
Eller du kan gjøre dette: Rop på hunden med lys, gjerne litt skringrende stemme, hev armene i været og løp motsatt vei av hunden. Her vil du også gjerne se litt gal ut, men jeg er sikker på at hunden din vil følge etter deg. Når/hvis den kommer så belønn med godord, godbiter og evt en leke.
Aldri koble hunden til lenken de første gangene du roper på den. Få den inn til deg, send den ut igjen og rop igjen.
Og aldri rop på hunden når du ser den er opptatt på do eller snuse. Du kan banne på at det er mer interressant å snuse på andres tiss enn å komme til deg :P