Klexane, ubehagelig

Lille-bille

Glad i forumet
Hei:)
Jeg synes at klexane sprøytene er utrolig vonde og vanskelige å stikke :/ får hele magen med blåmerker og stikk:p altså den spissen er så sløv at jeg fort må stikke både 3 og 4 ganger for å få den gjennom huden.

Har lurt en stund nå, om det går å få innholdet i klexane sprøytene over i di tomme sprøytene som følger med til menopur? :p

Tenkte å spørre på apoteke eller lege når jeg prater med dem.
Kan det være så enkelt som å bare åpne den tomme sprøyten å sprøyte det oppi der eller må det kanskje være sterilt? :p
Overføre til et tomt hetteglass og deretter suge det opp med en tom sprøyte:p

Jeg synes at klexane sprøytene er utrolig vonde og vanskelige å stikke :/ får hele magen med blåmerker og stikk:p altså den spissen er så sløv at jeg fort må stikke både 3 og 4 ganger for å få den gjennom huden.

Har lurt en stund nå, om det går å få innholdet i klexane sprøytene over i di tomme sprøytene som følger med til menopur? :p

Kan det være så enkelt som å bare åpne den tomme sprøyten å sprøyte det oppi der eller må det kanskje være sterilt? :p

Det vil jeg absolutt ikke anbefale. Anbefaler deg heller å få skikkelig opplæring i hvordan du skal sette den for det er ikke meningen at du må stikke 3-4 ganger. For hver gang du også stikker med samme sprøyte vil nålen bli sløver. Vet at de nye klexane sprøytene kan være litt vanskelige, men med rett teknikk så går det uten noe problem.

Hei du. Så leit at du har problemer med klexane sprøytene, men det å begynne å flytte den over over i en annen beholder tror jeg ikke er noen god ide. Du kan risikere infeksjoner, og at du ikke får i deg hele medikamentet.
Har du fått opplæring å sette klexane? Se på YouTube videoer kanskje, eller søk på nettet. Det er viktig å klemme frem en liten magefold, og så stikke nåla ganske fort inn da gjør det som regel ikke vondt.

Enig at den er sløv, men hjelper å ta nåla opp i lyset slik at man ser hvordan den er skrået å kan starte med den spisse kanten...uff vanskelig å forklare.

jeg tar den litt seint inn å det går helt fint, jeg iser området først slik at det ikke merkes så godt.

Setter nåla med spissen slik, du ser den avkappet skrå delen er vendt oppover, da er det mye lettere enn hvis den skrå avslappa delen er mot huden

Vedlegg

• 2A732CDF-BFF1-400A-96BE-31D627D02BDC.jpeg
    2A732CDF-BFF1-400A-96BE-31D627D02BDC.jpeg
    17,7 KB · Visninger: 151
Jeg synes også de sprøytene er helt grusomme. Var noen nyttige tips her om retning på nåla jeg ikke har tenkt på, håper inderlig det hjelper!

Ja helt ufattelig at den nålen skal være så tykk og sløv. Har dessverre ikke noen tips, jeg ser også ut som ett maleri på magen. Noen ganger får jeg ikke blåmerke, andre ganger får jeg store. Noen plasser går den lettere gjennom huden, men har jeg først begynt å stikke en plass fortsetter jeg der. Av og til må jeg trykke ganske hardt for å stikke hull. Absolutt ikke noe godt men forhåpentligvis hjelper det ❤

Jeg opplevde også dette. Jeg dro til apoteket og sa at det måtte være en feil ned nålene, men det var det ikke. Uff Men du må ikke stikke den rett inn, hvis du skjønner. Det hjalp å stikke inn på skrå med den spissen først. Dårlig forklart

Nå er ikke jeg helsepersonell, så jeg støtter den kommentaren over, om at du ber opp opplæring, og/eller søker på videoer. Lykke til :Heartred

Ellers bruker jeg også kraft, og setter den fast og bestemt. Før hjalp det meg å se på vinkelen på spissen før jeg fører den inn, som du fikk et godt bilde av her. Nå trenger jeg ikke det mer, da det er lettere å bare trø den inn i full fart.

Føyer meg altså i rekken på det som allerede er skrevet, men vil også tilføye at det jeg opplever svir, ikke er selve stikket, men heller det å sprøyte inn væsken. Derfor trykker jeg stempelet/væsken sakte inn, på en måte i «små porsjoner». Dette tror jeg også skal bidra til færre blåmerker der du setter sprøyten, dersom jeg husker riktig. Hvis du klarer å kjenne etter når du stikker, og (som meg) opplever at selve stikket egentlig ikke gjør vondt, kan det kanskje hjelpe deg å trykke den inn mer fast og bestemt.

Jeg forstår godt du ikke liker sprøyten, jeg har tatt mange ulike sprøyter, klexane er på ingen måte en favoritt. :blackeye:

Kanskje alle som har gått på klexane må klage til produsent få sånn penn istedenfor slik som gonal f, den var jo en drøm! Å den tynne spissen!! :Heartred

Hei du. Så leit at du har problemer med klexane sprøytene, men det å begynne å flytte den over over i en annen beholder tror jeg ikke er noen god ide. Du kan risikere infeksjoner, og at du ikke får i deg hele medikamentet.
Har du fått opplæring å sette klexane? Se på YouTube videoer kanskje, eller søk på nettet. Det er viktig å klemme frem en liten magefold, og så stikke nåla ganske fort inn da gjør det som regel ikke vondt.
Tenkte uansett å snakke med dem på sykehuset om det var tabletter eller annet i stedet for klexane sprøytene da jeg mest sannsynlig skal gå på dem i 12 uker :p men ja jeg har familie som jobber i helsevesen o.l så vet hvordan den skal stikkes, men sprøytene er som sakt litt sløve og etter at alle hormon sprøytene før er stukket i samme område så er det ganske sårt og hardt i huden(noe jeg regner med er en faktor i hvorfor det blir masse blåmerker og merker)

Enig at den er sløv, men hjelper å ta nåla opp i lyset slik at man ser hvordan den er skrået å kan starte med den spisse kanten...uff vanskelig å forklare.

jeg tar den litt seint inn å det går helt fint, jeg iser området først slik at det ikke merkes så godt.

Haha ja jeg sitter og studerer spissen og passer på å få tatt den i riktig vinkel slik at den skal gli lettest mulig slik som menopur sprøytene gjør :p

Jeg opplevde også dette. Jeg dro til apoteket og sa at det måtte være en feil ned nålene, men det var det ikke. Uff Men du må ikke stikke den rett inn, hvis du skjønner. Det hjalp å stikke inn på skrå med den spissen først. Dårlig forklart
Ja skråen hjelper litt men ikke mye, kanskje huden min bare er tykk og lite samarbeidsvillig :p

Nå er ikke jeg helsepersonell, så jeg støtter den kommentaren over, om at du ber opp opplæring, og/eller søker på videoer. Lykke til :Heartred

Ellers bruker jeg også kraft, og setter den fast og bestemt. Før hjalp det meg å se på vinkelen på spissen før jeg fører den inn, som du fikk et godt bilde av her. Nå trenger jeg ikke det mer, da det er lettere å bare trø den inn i full fart.

Føyer meg altså i rekken på det som allerede er skrevet, men vil også tilføye at det jeg opplever svir, ikke er selve stikket, men heller det å sprøyte inn væsken. Derfor trykker jeg stempelet/væsken sakte inn, på en måte i «små porsjoner». Dette tror jeg også skal bidra til færre blåmerker der du setter sprøyten, dersom jeg husker riktig. Hvis du klarer å kjenne etter når du stikker, og (som meg) opplever at selve stikket egentlig ikke gjør vondt, kan det kanskje hjelpe deg å trykke den inn mer fast og bestemt.

Jeg forstår godt du ikke liker sprøyten, jeg har tatt mange ulike sprøyter, klexane er på ingen måte en favoritt. :blackeye:

Det at den svir går helt fint, merker ikke så mye av det :) er mer den stikksmerten når den ikke går gjennom huden når jeg presser den hardt :p har til og med bedt sambo om å stikke da han ikke kan kjenne stikket, men var enda like ubehagelig:p nå skal det sies at det ikke er hver gang den er vond, men 90% av tilfellene er den vanskelig og gir blåmerker og blo :p får nok bare bite tennene sammen og finne di stedene som gjør minst vondt, og som jeg kanskje ikke har satt alle di andre sprøytene før på :p

Kanskje alle som har gått på klexane må klage til produsent få sånn penn istedenfor slik som gonal f, den var jo en drøm! Å den tynne spissen!! :Heartred

Skriver meg på den listen :D var faktisk mer fornøyd med menopur sprøytene en gonal-f (liker bedre vanlige sprøyter enn pennen) :p men den tynne spissen var jo som å ta en varm kniv gjennom smør :p

Hei

Dette er tredje gang jeg går på klexane, de forrige rundene satt jeg nesten å grein og grudde meg før hver gang. Denne runden går det mye bedre. Det jeg gjør annerledes:

1. Jeg tar den hver kveld før jeg legger meg. Sitter på sengekanten og vet at rett etterpå er det bare å legge seg ned og slappe av. F eks med å lese litt Inne her eller lignende
2. jeg iser ned område med isbiter. Det funker som gull!! Da kjenner jeg ikke stikket
3. Har erfart på meg at jeg får lettere blåmerker i nedre del av magen (ca 1 cm under navlen, nedover og ut mot sidene) jeg unngår derfor det området. I nedre del av mage har jeg masse arr (strekkmerker) og synlige blodårer.. mulig det er grunnen
4. som nevnt av mange andre - jeg studerer spissen og setter den inn riktig vei

Har snart gått 3 uker , har fått tre blåmerker - alle i den nedre regionen av magen. For meg har ising av området først vært en life changer

Nå har jeg tatt klexane hver dag fra uke 4 - er 38 i dag. De gangene det er vondt å stikke slik du beskriver, er fordi jeg setter i et område der huden er hard - det være seg strekkmerke eller et veldig oppstukket område.
Det hjelper å sette på annahver side fra dag til dag - og å bevege seg rundt i hele stikkeområdet slik at man ikke treffer på samme sted hver gang. Jeg får hjelp av hjemmesykepleien til å stikke nå på slutten og da er det enda enklere å bli stukket på ulike steder da de har ulike «angrepsteknikker» på denne gedigne ballen av en mage :D

Det at den svir går helt fint, merker ikke så mye av det :) er mer den stikksmerten når den ikke går gjennom huden når jeg presser den hardt :p har til og med bedt sambo om å stikke da han ikke kan kjenne stikket, men var enda like ubehagelig:p nå skal det sies at det ikke er hver gang den er vond, men 90% av tilfellene er den vanskelig og gir blåmerker og blo :p får nok bare bite tennene sammen og finne di stedene som gjør minst vondt, og som jeg kanskje ikke har satt alle di andre sprøytene før på :p

Jeg iser det ned , å på jobb (jobber kveld av og til) bruker jeg bedøvende krem.

jeg er sykt pusete når det kommer til sprøyter, er egentlig bare ett lite stikk.

setter det som regel der jeg har mest fett i magen, men tar det i låret også av og til, da får jeg store merker.

i magen setter jeg den 45 grader og stiller rolig inn, men ja klarer heller ikke å gjøre det fort...stikker den seint

Huff. Høres ikke godt ut. Det skal jo ikke blø. Min mage har fått uendelig med sprøytestikk de siste to årene, men det har aldri vært et problem å få inn nålen. Får sjeldent blåmerker også. Høres ut som du er veldig uheldig med sprøyten og at huden din er ømfintlig, stadig nye blåmerker gjør det nok ikke lettere for deg. Håper det blir bedre snart!

Tenkte uansett å snakke med dem på sykehuset om det var tabletter eller annet i stedet for klexane sprøytene da jeg mest sannsynlig skal gå på dem i 12 uker :p men ja jeg har familie som jobber i helsevesen o.l så vet hvordan den skal stikkes, men sprøytene er som sakt litt sløve og etter at alle hormon sprøytene før er stukket i samme område så er det ganske sårt og hardt i huden(noe jeg regner med er en faktor i hvorfor det blir masse blåmerker og merker)
Jeg har spurt klinikken flere ganger nå om det er noe annet jeg kan gå på, siden jeg skal gå på dette i 11.5 mnd (!), men svaret var tydelig sist gang: de andre typene blodfortynnende har vært bevist mulig skadelige for foster så de vil bare bruke denne.

Back
Topp