Klesprodusenter og arbeidsforhold

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg ønsker å bli mye mer bevisst ift hvor jeg handler klær og ønsker å unngå de med dårligst arbeidsforhold, barnearbeid osv. Hvor kan man finne en oversikt over verstingene? Jeg har i lang tid unngått hm, men de er langt fra alene om sine dårlige arbeidsvilkår....

Er det flere som gjør det samme, så kom gjerne med tips!

Nå har mange firmaer blitt blitt åpne om hvor de får sine materialer. Jo mer åpenhet de er jo "bedre er de"

Men det krever litt undersøkelse. For mye kan være pyntet på. Men én regel å tenke på er kjeden billig er det som regel også slik for arbeiderne. For arbeidere koster litt, selv om det er billigere arbeidskraft i utlandet. Men noen klarer å holde prisene nede også.

Eks på mat kan du finne merker som free-trade som firmaene har satt fokus på å ta vare på de som sitter med råvarene.

Du kan søke på en del merker her
https://www.danwatch.dk/

Ellers så har HM ikke vært så snille opp gjennom tiden, og jeg har boikottet den, men de gjør for øyeblikket et stort stykke arbeid blant annet sammen med Initiativ for etisk handel (IEH) for å rydde opp og de siste gangene noe er blitt avdekket hos dem er det blitt gjort av deres egne kontrollører i det øyemed å rette det opp, men slikt arbeid tar tid.

Fin tråd!
Skal se om jeg finner noen lenker.

Bare vær obs på at billige og dyre merker, både kjente og mindre kjente, syr klærne sine side om side på de samme fabrikkene. Ganske kompliserte saker, det der.

Neida, men man bør være klar over at dyre merker ikke nødvendigvis har bedre vilkår bare fordi det koster mer :) var det jeg mente.

Back
Topp