Kleint stemor-dilemma

Verpesyk90

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Septemberlykke 2021
Lang historie kort- Jeg har en "stemor" (kaller henne aldri det, gir meg frysninger :p) som er veldig glad i å bli dritings i helgene. Hun har tidligere sagt rett ut at jeg kan glemme at "de" (hun og pappa) sitter barnevakt før ungen er så gammel at h*n klarer seg selv. Det driter jeg langt i for det er pappa som blir morfar og han gleder seg kjempe masse :)
Meeeen jeg var på besøk på søndag og da fortalte pappa at han ville bli kalt moffar og ikke bestefar. Han kalte sin morfar for moffar og var veldig glad i han. Selvfølgelig sa jeg! Klart han kan få bli kalt morfar. Så sa jeg at mamma ville bli kalt mormor og ikke bestemor. Så kommer altså konen til min far og sier, hva med meg da? Hva blir jeg kalt? Jeg ler litt ubehagelig og sier eeeehm vet ikke jeg. Hva blir du da? Så ser hun på meg å sier ååå kan jeg få bli bestemor?? (Jeg tenker ååååneeeei det vil jeg ikke) syns det var veldig ubehagelig og sa ja, det kan du vel. Men hun virket litt furten for at pappa skulle hete morfar og hun bestemor når mamma skulle hete mormor. (Hun er veldig sjalu av seg og skulle ønske mamma ikke var i bildet i det hele tatt). Ingen overraskelse at jeg ikke er hennes største fan. Hva hadde dere gjort?

Mormor blir hun ikke. Vil hun være bestemor, så hadde jeg sagt javel.

Vi har forøvrig mormor og morfar, bestemor og besten og T. Altså, siden svigermor ville være bestemor, og svigerfar ville være besten, og hans nye samboer som er to år eldre enn meg slett ikke følte for å være noe bestemor, så hun heter bare navnet sitt. (Som er det samme som mitt) Vi lot alle bestemme selv. Pappa har siden vi var små sagt at han ville bli besten. Så til dåpen var det invitasjon til Mormor og Besten. Han hadde ombestemt seg innen dåpen, så bordkortet sa morfar. Han følte det som at om han var besten, så hørtes det ut som om han ikke egentlig var min far.

Kan ikke si hva du skal gjøre...
Men jeg har en stefar (ikke stemor foreløpig) og jeg ville at min mor og far skulle være mormor og morfar så kunne stefaren min være bestefar. Jeg har et veldig godt forhold til min stefar, han er super! Og han vil være en besteforelder for mine barn :-) Men så ville min far være bestefar fordi han har et forhold til å være bestefar! Så da bestemte jeg at han er bestefar og min stefar får være bestefar Øystein. Funker fint for oss :-)

Her blir ikke svigermors nye samboer kalt noe annet enn navnet sitt..
Så her blir det nok noe så enkelt som bestemor (til gubben sin mor), Ole (hennes samboer), bestefar (gubbens far) og enten bestemor eller bare mor (min mor). Vi i min søskenflokk har alltid kalt vår bestemor for mor, så det faller seg i grunnen naturlig at min mor også skal kalles det:) Min far er død, men han kommer nok til å bli omtalt som enten bestefar eller far (skal selvfølgelig bli en tradisjon å besøke graven hans de gangene vi er oppover til min mor).

Lang historie kort- Jeg har en "stemor" (kaller henne aldri det, gir meg frysninger :p) som er veldig glad i å bli dritings i helgene. Hun har tidligere sagt rett ut at jeg kan glemme at "de" (hun og pappa) sitter barnevakt før ungen er så gammel at h*n klarer seg selv. Det driter jeg langt i for det er pappa som blir morfar og han gleder seg kjempe masse :)
Meeeen jeg var på besøk på søndag og da fortalte pappa at han ville bli kalt moffar og ikke bestefar. Han kalte sin morfar for moffar og var veldig glad i han. Selvfølgelig sa jeg! Klart han kan få bli kalt morfar. Så sa jeg at mamma ville bli kalt mormor og ikke bestemor. Så kommer altså konen til min far og sier, hva med meg da? Hva blir jeg kalt? Jeg ler litt ubehagelig og sier eeeehm vet ikke jeg. Hva blir du da? Så ser hun på meg å sier ååå kan jeg få bli bestemor?? (Jeg tenker ååååneeeei det vil jeg ikke) syns det var veldig ubehagelig og sa ja, det kan du vel. Men hun virket litt furten for at pappa skulle hete morfar og hun bestemor når mamma skulle hete mormor. (Hun er veldig sjalu av seg og skulle ønske mamma ikke var i bildet i det hele tatt). Ingen overraskelse at jeg ikke er hennes største fan. Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde en sånn ekstrabestefar. Dog var han en mann som hadde et godt forhold til mamma og tante og onkel. Han skulle bli bestefar for oss barnebarna til mormor. Han har alltid vært "bestefar Kjell" for alle bortsett fra meg, fordi ingen andre har fått noe forhold til han som bestefar. Så det er ikke sikkert at babyen din noen gang kommer til å kalle hun bestemor hvis de ikke knytter noe godt forhold, noe det virker som litt usannsynlig at kommer til å skje hvis hun ikke er villig til å ta så stor del i oppveksten til lille, og da er det jo ikke noe galt i å la hun bli "bestemor"? Men mormor vil hun aldri bli uansett for hun er jo ikke mor sin mor ;)

Nei det er det jeg også tenker. Hun kan få kalle seg selv for bestemor. Så kaller jeg henne for navnet hennes. Kommer uansett til å si F.eks skal du til morfar? Ikke morfar og bestemor eller morfar og navnet hennes :p det blir jo morfar som kommer til å bety noe :)

Det bør jo være relevant hvor lenge personen har vært i ditt liv og, tenker jeg. Altså, om min bror får seg dame så er hun ikke "tante" med en gang! Eller min far med ny bestemor for den saks skyld. Men min stefar har vært sammen med min mor i over 10 år og er en helt naturlig bestefar for mine barn :-)

Det bør jo være relevant hvor lenge personen har vært i ditt liv og, tenker jeg. Altså, om min bror får seg dame så er hun ikke "tante" med en gang! Eller min far med ny bestemor for den saks skyld. Men min stefar har vært sammen med min mor i over 10 år og er en helt naturlig bestefar for mine barn :-)
Hun har vært sammen med pappa siden jeg var 7 år tror jeg... Nå er jeg 26. Har absolutt ikke noe godt forhold til henne. Hun har vært veldig fæl mot meg helt ifra starten av, men nå sier jeg ihvertfall ifra til henne når hun oppfører seg stygt.
Men jeg ville aldri latt henne passe gutten min aleine. Fysj

Hun har vært sammen med pappa siden jeg var 7 år tror jeg... Nå er jeg 26. Har absolutt ikke noe godt forhold til henne. Hun har vært veldig fæl mot meg helt ifra starten av, men nå sier jeg ihvertfall ifra til henne når hun oppfører seg stygt.
Men jeg ville aldri latt henne passe gutten min aleine. Fysj
Da er det jo egentlig et enkelt valg da... Hadde ikke blitt noen bestemor for mine barn ;-)

Huff, det der er vanskelig.. Vi har et litt lignende "problem".. Jeg har alltid hatt bestemor og bestefar på begge sidene, så det var helt naturlig at mamma og pappa blir det de også. Mammaen til samboeren min døde da han var 19, så der blir det farmor på kirkegården og farfar. Det er jo greit, men så er det den nye dama til farfar da. Samboeren min har et behov for at det skal "markeres" på et vis at hun ikke er noen av våre foreldre - altså at hun heter noe annet enn de ordentlige besteforeldrene. Greia er at broren hans har to jenter som kaller henne for bestemor, siden de ellers har farfar og mormor/morfar. Det føles veldig rart at vårt barn ikke skal kalle henne det samme som søskenbarna gjør... Vanskelig ;)
Vi har vel endt opp med at vi kommer til å si navnet hennes hjemme og kalle henne Bestemor J når vi er sammen med henne. Siden hun da "må" ha navnet sitt sammen med "tittelen" mens mamma ikke må det, så blir det litt forskjell likevel ;)

Har også ei stebestemor her, hun blir kalt ved navnet sitt, ikke naturlig her med noe annet når det gjelder aklurat det. ☺️ Hun der du snakker om har forøvrig ingenting å gjøre rundt barn vil jeg konkludere med.. Ikke i helgene iallefall....

Har også ei stebestemor her, hun blir kalt ved navnet sitt, ikke naturlig her med noe annet når det gjelder aklurat det. ☺️ Hun der du snakker om har forøvrig ingenting å gjøre rundt barn vil jeg konkludere med.. Ikke i helgene iallefall....
Nei det kommer ikke på tale. Jeg kommer til å være kjempe streng med pappa at hvis vi skal komme på besøk er det nulltoleranse på alkohol. Hadde de klart å holde seg til ett glass, men de har fest og fylla som det synger etter. Noe jeg syns er helt forferdelig. Så pappa får høre på meg, ellers så blir han en veldig fraværende morfar og da er det hans valg.

Tror jeg og ville gått for fornavn rett og slett. Men det er kanskje fordi at bestemor/bestefar/farmor/farfar/mormor/morfar er gode navn som jeg forbinder med kjærlighet og trygghet.

Tror jeg og ville gått for fornavn rett og slett. Men det er kanskje fordi at bestemor/bestefar/farmor/farfar/mormor/morfar er gode navn som jeg forbinder med kjærlighet og trygghet.

Signerer denne og flere over her..
Du kan evt "pakke" det inn i at ungen får bestemme selv hva som blir naturlig? Og av erfaring vet jeg at det stort sett blir det du sier, eller kaller henne:p
For min del ville det hvertfall blitt unaturlig å gi henne et sånt type kallenavn når forholdet er så dårlig..

altså jeg hadde ikke min ekte bestefar i livet mitt og vi hadde fått en virkelig god ste bestefar inn i livet, sånn sett ble det alltid naturlig å kalle han det, men alle andre innskudd i familien blir kaldt for dems egne navn.

Nå har både mamma og min såkalte far nye" partnere . Min mor er mormor, hennes mann kaller de ved navn, min far vet de knapt hvem er men de snakker om han som bestebart, hans sambo som han ble sammen med like før min første ble født husker de aldri navnet på.

Har lite og omtrentlig ingen Kontakt med de, Pga alkohol .. Treffer de vel 1-2 ganger i året, til jul, å barna mine har aldri vært alene hos dem.

Åsså har vi da min samboers mor, som de på eget iniativ spurte om de fikk lov å kalle for bestemor :) ❤️ men veksler mellom å kalle henne bestemor og Moldemor :)

(På sin farsside har de bestemor&bestefar også)

Stå på ditt du.. Skjønner at det ble en klein situasjon, og sier som over her, bestemor/far er jo en trygghetstittel. ❤️

Mine unger er trygge på svigerfars nye samboer, og jeg hadde ikke noe problem med å overlate ungene til dem et par netter i sommer.

Hun er bare ingen bestemor. Hun er mor til tante og onkel, som er 6 og 8 år gamle.

Mine unger er trygge på svigerfars nye samboer, og jeg hadde ikke noe problem med å overlate ungene til dem et par netter i sommer.

Hun er bare ingen bestemor. Hun er mor til tante og onkel, som er 6 og 8 år gamle.

Heldig du :)) skulle ønske ting var annerledes her og

Hadde ikke vært problem her heller om de hadde orket å faktisk ta kontakt en gang iblant for å vise interesse for barna, pluss å ikke trenge alkohol hver dag (i hovedsak Han da, samtidig som hun godtar det ovenfor sine barn hvor 2 bor hjemme hos de)..
Det er kun to, ja snart 3 barnebarn det er snakk om, altså mine barn .

Back
Topp