Klare for skolen?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Er barna deres klare for skolen?

Min kan allerede både lese, skrive og regne enkle ting.
Håper bare det ikke blir kjedelig på skolen da, for barnet mitt vil lære nye ting.
Og det kan jo lett gjøre at motivasjon og gleden blir borte, når man allerede kan det som skal læres. Men håper det går bra!
 
Her er det nok litt opp og ned kan en si.Årsaken er gutten her har noe som hetter spesifikkespråkvansker.Så han har hatt egen asistent i barnehagen og hatt opfølging fra PPT. Så gutten gruer seg litt pga alt som blir nytt og det at det som var hans fasteholdepunkt i dagen, asistenten ikke følger ham inn i skolen.Så blir da mye nytt. Nye voskene å forholde seg til og 14 unger som han ikke kjenner siden han har gått i en annen barnehage i forhold til de andre i klasse.
Stolt over å fått ransel og pennal er han, og litt opptatt av at han ska ta buss til og fra skolen
 
Gutten vår gleder seg til han skal begynne, men synes det er rart at han ikke skal gå i barnehagen lenger. Bestekameraten hans skal begynne på en annen skole, så det synes han er litt kjedelig, men han kjenner heldigvis flere av de som skal gå i klassen hans så det går nok bra.
Må si at jeg som mamma synes tiden har gått veldig fort, og at jeg synes det er litt rart at han, den lille gutten min, skal begynne på skolen. Hvor ble tiden av liksom
 
Storebror er veldig klar og gleder seg masse. Barnehagen har besøkt skolen gjennom hele siste året og det har vært mye siste mnd før skoleferien.
De har jo blitt kjent med fadderene sine som skrev brev og ga en cd som skolen hadde spillt inn (men må vi spille hver gang vi kjører bil)
og de har tatt seg av barna litt når de har vært på besøk.

Ellers skal nesten alle barna fra barnehagen på samme skole og de fleste i samme klasse.
Nå har han bare en uke igjen på barnehagen og han går nesten å venter på at han skal få komme på skolen.

Når det kommer til hva han kan så kan han tallene og telle. Litt pluss og minus og de fleste bokstavene.
Han har også stavet seg gjennom noen korte ord.
Så tror han ligger godt an og syns det er bra han ikke kan for mye. Broren min var superflink da han var liten. Han kunne gangetabellen og bokstaver og masse lenge før han begynte på skolen som 6 åring og det ble liksom ingen utfordring... så man blir lett lat da...
Men det har blitt mye fokus på at barna skal læres opp etter hvilket nivå de ligger på så håper vi får linke lærere som klarer å tilpasse også. For alle trenger utfordringer og heller ikke for mye.
Storebror har lett for å gi opp og gå i vranglås om ting blir for vanskelig.
 
Ask er ein liten kunnskapssvamp, så eg går ut ifrå at han vil kose seg på skulen når han først begynner. Men han gruer seg nok litt. Heldigvis skal han gå i klasse med ein av gutane som har gått på same base i barnehagen. Han har fått ny matboks, skulesekk og pennal, men vil helst ikkje snakke om det. Blir sint når nokon spør. Han vil ikkje begynne på skulen, fordi han vil ikkje vere der så lenge/kvar dag. Det er nok litt frykten for det ukjente som råder.

Men han er veldig stolt over at han er "helt ferdig med å gå i barnehagen", og han gleder seg til å vere med dit for å levere og hente lillesøster. Eg har lova han at han skal få gå inn sjølv og gjere ho klar, og så skal eg komme inn og hjelpe dei ut :o)

Når det gjeld kva han kan, så kan han bokstavane, veit kva dei heiter og kan skrive dei (treng litt hjelp med å skrive nokon). Kan med litt hjelp stave og skrive enkle ord, fekk til "mormor" her om dagen, og gjett om han (og mormor) var stolt! Han kan tal og kan telle til hundre og sikkert lenger om han gidd. Får til små reknestykker med pluss og minus, og har begynt så vidt å prøve på gange og dele (lurte veldig på kor mange kroner det blei på kvar av han og søstera og kameraten, når han hadde 9 stk).

Han er vitebegjærlig og har super hukommelse, har nokon lest eitt eller anna for han, eller han har sett det på tv, kan han fortelle oss i detalj om korleis f.eks. kvithaien oppfører seg, kor den lever og kva den eter. Og at "havålen spiser alt den kommar over og jakter for det meste om natten". Kjempemorsomt å høre på! Det siste nye han har begynt med er å deklamere dikt :D Yndlingsdiktet hans er "Tre rare katter" av André Bjerke, det kan han på rams, og deklamerer med rytme og innlevelse. Og ler godt når han er ferdig, fordi det er så morsomt.

Det er fascinerande å sjå at ungane tar farge av korleis vi voksne er... Faren har studert matematikk i årevis, eg er definitivt meir eit "språkmenneske", og har sunge og lest dikt for ungane frå dei var baby. Eg er interessert i dyr og natur, men om interessen er arveleg, eller om guten synest det same er spennande fordi det er lett tilgang på informasjon får eg vel aldri vite.

Knapt tre veker til skulestart. Kjenner eg kvir meg litt eg og, og skulle ønske dei hadde hatt litt meir opplegg før skulestart enn ein førskuledag på ca to timar. Trist at så få frå bhg skal i same klasse (hadde håpt dei blei fleire sidan bhg og skulen ligg rett ved sida av kvarandre, men dei fleste høyrer til andre skular likevel), men greitt med liten klasse. Dei blir nemlig berre 11 elevar i klassen, og ein av dei har eit lite handicap som gjer at det i tillegg blir ein assistent der i alle timar.

Lykke til med skulestart til alle saman her!
 


~lykkelig med barn~ skrev:
Er barna deres klare for skolen?

Min kan allerede både lese, skrive og regne enkle ting.
Håper bare det ikke blir kjedelig på skolen da, for barnet mitt vil lære nye ting.
Og det kan jo lett gjøre at motivasjon og gleden blir borte, når man allerede kan det som skal læres. Men håper det går bra!
Dette er som om jeg skulle skrevet det selv!  Skikkelig kunnskapssvamp!


 


pusla skrev:
Gutten vår gleder seg til han skal begynne, men synes det er rart at han ikke skal gå i barnehagen lenger. Bestekameraten hans skal begynne på en annen skole, så det synes han er litt kjedelig, men han kjenner heldigvis flere av de som skal gå i klassen hans så det går nok bra.
Må si at jeg som mamma synes tiden har gått veldig fort, og at jeg synes det er litt rart at han, den lille gutten min, skal begynne på skolen. Hvor ble tiden av liksom

Som jeg skulle sagt det selv. Er akkurat samme her
 
Tror ikke han tenker så mye på det. Han kunne nok godt tenkt seg heller å vært hjemme forran dataen, men er glad i å lære så tror nok han kommer til og trivest. Han kan lese ord med bokstaver han kan, men kan ikke alle bokstavene...og det er like greit. Storesøster her i huset kunne alle bokstaver og tall, både regne og lese og skrive... Hun har egentlig kjedet seg i to år, har hatt andre regler for leselekser og slikt for hun kjeder seg slik med det. Håper de blir flinkere til å utfordrene henne i 3.klasse.
 
Han gleder seg :-) Jeg synes han har blitt stor litt for fort, men sånn er det bare....

Han kan alle tall og bokstaver, og gjenkjenner enkelte ord. Ved litt hjelp klarer han å stave seg fram til korte ord, men kan ikke lese skikkelig enda. Tror ikke det tar så lang tid før han knekker koden da:-) Ellers er han veldig flink med tall, og klarer f.eks å legge sammen tall (4 + 3 = 7 osv). Mistenker at interessen for tall stammer fra meg, hehe ;-) Matte var alltid favorittfaget mitt.
 
Back
Topp