Klar for en til?

Hvis man går ned for fort vil det frigjøres miljøgifter som mor har lagret i fettvev, og konsentrasjonen i melka vil bli for høy hvis man går ned mer enn én kg pr mnd i følge fhi.
Jeg kommer til å prøve å spise litt sunnere, og trene litt fremover. Nå skal jo babyen også spise mer og mer fast føde. Men det blir ingen sinnsyk slankekur uansett
Har ikke gått ned en eneste kilo siden fødsel faktisk. Gikk ned da jeg fødte, men fra jeg kom hjem fra sykehuset til nå har det stått stille. :scratch Vanskelig å få til akkurat en kilo i måneden, men får prøve. :laughing002 Trenger jo ikke gi etter for alle søtsaker cravingsene mine hele tiden. Herlighet, for et søtsug jeg får av å amme! :sorry:

Jeg har to veldig fine svangerskap bak meg, men jeg ikke er ekstremt fan av å gå gravid. Drømmer nok likevel om en liten bonus om noen år (minst tre), men vi får se hvordan økonomi, helse og lyst er da. Syns det er leit å tenke på at jeg kanskje har født for siste gang, det er en tanke jeg ikke helt har slått meg ro til med. Vi tenker også at vi gir bort og selger babyutstyret nå, så får en eventuell tredjemann få nytt/brukt :)

Jeg hatet å være gravid! Hadde ingen komplikasjoner eller noe. Bare trivdes virkelig ikke med gravidkroppen. Men har veldig lyst til å gi vesla søsken. Vet jo ikke om vi kan, siden det tok så mange år og mange sa før vi fikk henne. Det pluss alder.. Så tenker at vi får bare forsøke når det går igjen.

Ååå, kjenner jeg er litt misunnelig! :laughing002 Er snart 30 selv, og ønsker meg en hel flokk jeg også! :love017 Litt redd for å vente for lenge også, for ingen vet hva morgendager bringer.
Så koselig at dere og vil ha mange:smiley-bounce022 Ja, det er litt sånn jeg tenker og! Vet jo at fruktbarheten nok synker fra 35 også tenker jeg også at etter det begynner alderen liksom å ta en litt i forhold til å gå igjennom svangerskap osv. og

Så koselig at dere og vil ha mange:smiley-bounce022 Ja, det er litt sånn jeg tenker og! Vet jo at fruktbarheten nok synker fra 35 også tenker jeg også at etter det begynner alderen liksom å ta en litt i forhold til å gå igjennom svangerskap osv. og
Ja, det siste har jeg faktisk ikke tenk over men det er sant! Svangerskap, fødsel og søvnløse netter er slitsomt for kroppen. Planen er foreløpig en liten en til i begynnelsen av 2024 :love017 Så får vi se hvordan veien blir videre. Gleder meg! Får håpe at lillebror/lillesøster er en sovebaby så det går lett og fint som en drøm. :laughing002 Blir nok slitsomt med mange små, men samtidig er det alt jeg ønsker meg! :Heartred

Har ikke gått ned en eneste kilo siden fødsel faktisk. Gikk ned da jeg fødte, men fra jeg kom hjem fra sykehuset til nå har det stått stille. :scratch Vanskelig å få til akkurat en kilo i måneden, men får prøve. :laughing002 Trenger jo ikke gi etter for alle søtsaker cravingsene mine hele tiden. Herlighet, for et søtsug jeg får av å amme! :sorry:
Veldig likt her! Og jeg er ganske svak for sjokolade til vanlig også

Veldig likt her! Og jeg er ganske svak for sjokolade til vanlig også
Jeg også!! Og kaker! :angelic::laughing002 Prøver å bli flinkere nå, men kjenner jeg fyser veeeldig om dagen altså. Unner meg en kakao hver dag hvert fall, mens lille sover dupp. :love017

Ja, det siste har jeg faktisk ikke tenk over men det er sant! Svangerskap, fødsel og søvnløse netter er slitsomt for kroppen. Planen er foreløpig en liten en til i begynnelsen av 2024 :love017 Så får vi se hvordan veien blir videre. Gleder meg! Får håpe at lillebror/lillesøster er en sovebaby så det går lett og fint som en drøm. :laughing002 Blir nok slitsomt med mange små, men samtidig er det alt jeg ønsker meg! :Heartred
Å, hyggelig! Vi tenker faktisk det samme, håper på et 2024 vårbarn:smug: Samme her, det er såå koselig med små barn, selv om det er krevende inni mellom selvsagt. Her er storesøster en skikkelig virvelvind og hissigpropp, mens lillesøster litt mer rolig. Dog sover ikke så godt på nettene enda, men det holder man ut:wacky:

Hvis man går ned for fort vil det frigjøres miljøgifter som mor har lagret i fettvev, og konsentrasjonen i melka vil bli for høy hvis man går ned mer enn én kg pr mnd i følge fhi.
Jeg kommer til å prøve å spise litt sunnere, og trene litt fremover. Nå skal jo babyen også spise mer og mer fast føde. Men det blir ingen sinnsyk slankekur uansett
Jeg gikk ned alle 18 kg på 4 mnd.. Er det noe som bør sjekkes opp da, siden det gikk så fort? Kan det ha påvirket baby på noen måte?! Ingen har nevnt dette for meg, og jeg var inne hos fastlegen og tok blodprøver i desember!:wideyed:

Jeg sliter med å holde vekten så jeg ikke går ned enda mer, til tross for at jeg spiser masse, og spiser godis hver dag! :bag: Ammer fortsatt sykt mye, så jeg tror kanskje det er derfor jeg har gått ned så fort.

Jeg gikk ned alle 18 kg på 4 mnd.. Er det noe som bør sjekkes opp da, siden det gikk så fort? Kan det ha påvirket baby på noen måte?! Ingen har nevnt dette for meg, og jeg var inne hos fastlegen og tok blodprøver i desember!:wideyed:

Jeg sliter med å holde vekten så jeg ikke går ned enda mer, til tross for at jeg spiser masse, og spiser godis hver dag! :bag: Ammer fortsatt sykt mye, så jeg tror kanskje det er derfor jeg har gått ned så fort.
Tror jeg har hatt det på samme måte som deg. Var prøvene dine fine? Jeg sliter med å unngå å miste for mye vekt. Har ikke mistet kiloene med overlegg - heller tvert imot. :bored: Spiser så mye jeg kan, og en del godis på toppen av det. Men mye amming her også fortsatt. Skal til fastlege i februar for å sjekke at jeg har alt jeg trenger av vitaminer osv. og få en liten status på helsa! Har jo lyst til å kunne fortsette ammingen :)

Tror jeg har hatt det på samme måte som deg. Var prøvene dine fine? Jeg sliter med å unngå å miste for mye vekt. Har ikke mistet kiloene med overlegg - heller tvert imot. :bored: Spiser så mye jeg kan, og en del godis på toppen av det. Men mye amming her også fortsatt. Skal til fastlege i februar for å sjekke at jeg har alt jeg trenger av vitaminer osv. og få en liten status på helsa! Har jo lyst til å kunne fortsette ammingen :)
Høres ut som vi er i eksakt samme situasjon! Er ikke så gøy å kjempe for å prøve å holde vekten heller, gitt :facepalm: Alle prøvene mine var fine, var kun litt i nedre sjiktet på D-vitamin! Men det er jeg ofte:hilarious: Fastlegen min var ikke bekymret, men ba meg ta kontakt hvis jeg ikke stoppet å gå ned i vekt til tross for at jeg spiste. Ble bare litt usikker når hun over her skrev at det kan gå miljøgifter ut i morsmelken:wideyed:

Høres ut som vi er i eksakt samme situasjon! Er ikke så gøy å kjempe for å prøve å holde vekten heller, gitt :facepalm: Alle prøvene mine var fine, var kun litt i nedre sjiktet på D-vitamin! Men det er jeg ofte:hilarious: Fastlegen min var ikke bekymret, men ba meg ta kontakt hvis jeg ikke stoppet å gå ned i vekt til tross for at jeg spiste. Ble bare litt usikker når hun over her skrev at det kan gå miljøgifter ut i morsmelken:wideyed:
Tror egentlig det er snakk om å forhindre slanking ved intensjon under amming, men skjønner at det er ekkelt å tenke på og lese om. :( Men du gjør jo så godt du kan, og du jobber ikke aktivt for å gå ned. Og da får du jo ikke gjort noe mer, annet å slutte å amme, og det tror jeg ingen ville rådet deg til. :Heartred Om du synes det er veldig ekkelt å tenke på, kan du evt. høre med helsestasjon om de har noen beroligende ord. All morsmelk inneholder jo miljøgifter, i større og mindre grad. Større mengde når man går ned raskt og mye, så derfor ikke anbefalt å slanke seg aktivt. Men det du ikke får gjort noe med, det får du jo ikke forhindret.:Heartred De anbefaler jo røyker og snusere å fortsette å amme, til tross for skadelig stoffer. Fordi det positive utveier det negative, så vil tro at rask vektnedgang ikke er en grunn til å ikke amme.:) Også tenker jeg - hadde der vært fryktelig skadelig for barn så hadde vi hørt mye mer om det. Slik man hører om alkohol og nikotin osv..

Sniker.
Altså det må være «lov» og meningen å gå ned etter fødsel, og spesielt når man ammer:) Fettet man legger på seg under graviditeten er jo reserver til amming, så helt naturlig at ammingen tar av disse fettreservene, om man ellers har et «normalt» energiinntak. Heldigvis egentlig, ellers hadde jo alle av oss bare gått opp-opp-opp for hver graviditet;)

Vi får bare tenke at fettreservene som brukes til morsmelk er de «ferskeste», uten så mye miljøgifter:angelic: Noe miljøgifter får vi nok i oss både store og små.. men det frigis helt sikkert mer om man aktivt går på strenge dietter, og mister mer enn 0.5 kilo i uka elle hva det nå er, utover det som betegnes som barselperioden (de første 6 ukene?).

Mine tanker iallfall.. jeg orker ikke bekymre meg mer enn nødvendig for naturlige vektendringer ifb med svangerskap og fødsel:)

Nei, ikke bekymre deg for det ❤️
Jeg hadde det sånn etter første graviditet, og det gikk heeeelt fint. Men man skal ikke aktivt slanke seg for fort bare

Sniekr
Det gjelder mer om man hadde overvekt før svangerskapet. De kiloene du gikk opp som gravid har du ikke hatt lenge og samlet opp miljøgifter i på bare ni mnd :)
Jeg fullammet ellers i 7 mnd, og babyen var da blitt 11kg på nesten bare morsmelk. Og likevel gikk jeg ikke ned en dritt utenom at jeg mistet de første 10kg i løpet av de første 6 ukene. Men de siste 10 krevde knallhard jobbing og strengt kosthold :hilarious: og faktisk at jeg måtte trappe NED på ammingen før jeg klarte å gå ned noe, så jeg tror det nok også er ganske genetisk om kroppen bruker eller sparer på vekta i ammeperioden. Det er like vanlig å rase ned som å slite veldig med å bli kvitt vekt mens man ammer. Hadde normalt kosthold mens jeg ammet, mens spiste seff mer enn vanlig og mer sjokolade :p

Men du skal ikke bekymre deg for å ha gått ned kiloene etter svangerskapet og eventuelt litt til :) det er altså mer en greier om man feks hadde 10-20 kg ekstra før svangerskap. De skal man vente med å aktivt slanke vekk veldig raskt til etter endt ammeperiode.

Sniekr
Det gjelder mer om man hadde overvekt før svangerskapet. De kiloene du gikk opp som gravid har du ikke hatt lenge og samlet opp miljøgifter i på bare ni mnd :)
Jeg fullammet ellers i 7 mnd, og babyen var da blitt 11kg på nesten bare morsmelk. Og likevel gikk jeg ikke ned en dritt utenom at jeg mistet de første 10kg i løpet av de første 6 ukene. Men de siste 10 krevde knallhard jobbing og strengt kosthold :hilarious: og faktisk at jeg måtte trappe NED på ammingen før jeg klarte å gå ned noe, så jeg tror det nok også er ganske genetisk om kroppen bruker eller sparer på vekta i ammeperioden. Det er like vanlig å rase ned som å slite veldig med å bli kvitt vekt mens man ammer. Hadde normalt kosthold mens jeg ammet, mens spiste seff mer enn vanlig og mer sjokolade :p

Men du skal ikke bekymre deg for å ha gått ned kiloene etter svangerskapet og eventuelt litt til :) det er altså mer en greier om man feks hadde 10-20 kg ekstra før svangerskap. De skal man vente med å aktivt slanke vekk veldig raskt til etter endt ammeperiode.
Åå, takk for oppklaring :Heartred

Mannen og jeg planlegger to tette. Han vil gjerne starte prøvingen med engang, men jeg vil gjerne gi kroppen min litt tid først så jeg har sagt at vi tidligst kan prøve i slutten av sommeren. Jeg var så fryktelig kvalm hele svangerskapet så har sagt at jeg ville ha denne jula og sommeren i fin form :hilarious: Så vi drømmer om en 2024 baby :Heartred

Back
Topp