Klage på legevakt - hvor henvender jeg meg?

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
Har tenkt å skrive en skriftlig klage på legevakten i Ski. Hvor går jeg inn hen da? Finner ikke ut av det jeg..

ble avvist på legevakten nå kl 0505. Datteren min våknet med urinvegsinfeksjon. Hun har dette ofte til tider :( kommer blod ganske kjapt.

kl 0455 dro vi til legevakten.

var låst der. Ringte på klokken. Damen som svarte virket oppgitt i stemmen når jeg sa grunnen til at vi er der. Hun åpnet. Vi gikk rett på do for å prøve å få en urinprøve. Klarte ikke.. For jenta mi hadde sittet i 1 time på do hjemme før vi dro. Hadde med drikkeflaske for å prøve igjen etterpå. Kom ut av doen og sa det til hun bak skranken.

da sier hun at hun må nesten henvise oss til fastlege som åpner om noen timer (3,5 timer). For de tar bare imot akutt på natta!! Jeg sier at dette er akutt. Har vært her før på kveldstid, og da har vi gått forbi køen. Hun sa at ja, men vi tar ikke imot uroinvegsiinfeksjon på natta! Kun på dag/kveld?!?

sto der og argumenterte litt.. Men kom ingen vei. Hun sa bare at jeg måtte kontakte fastlege.

hvordan kan de gjøre sånt mot et lite barn?? Skulle ikke tro de visste hvor vondt urinvegsinfeksjon er. Datteren min gråter i smerter. Og medisiner som de sitter på hos legevakten hadde hjulpet henne!

Etter jeg hadde reist, ringer jeg tilbake for å få fullt navn pga at jeg vil sende inn klage. Da kunne jeg ikke få etternavn før hun hadde fått registrert INN min datter?!?! Så sa jeg, nei vet du hva. Det skal du da ikke gjøre nå, ETTER at du har avvist oss på legevakten! Det kunne du ha gjort da vi var der. Så sa hun at det fikk hun jo ikke sjangsen til når vi var der. For vi gikk! Ha ha. Ikke prøv deg! Du hadde sjangs til å åpne samtalen med hva er navnet. Men hun åpnet sjangsen med at hun måtte henvise oss til fastlege. Hun var ikke villig til å ta oss inn.

Jeg sa til datteren min mens jeg kledde på henne jakke at : nei, her var det ingen hjelp å få! Og da igjen kunne hun bedt om navn. Gjorde aldri det. Var først når jeg ba om etternavn at hun skulle skeive oss inn. Fy fader å sleip!! Hvis jeg får skrevet henne inn, så skal du få etternavnet mitt.

Skal vedde på at hun nå har søkt opp tlf mitt. Funnet ut hva datteren min heter. Og skrevet henne inn. For så å ha sitt på det "tørre" !

Jeg jobber selv på legevakt, og reagerer ikke på at du ble henvist til fastlege. Hadde du ringt først slik man skal, ville du blitt veiledet til det. Og det hadde vært like bra for jenta di å få en paracet og noen timer ekstra søvn. Medisiner mot uvi får en ikke såklart uten prøver, dette for å ikke gi unødvendig antibiotika. Tenk, på legevakta jobber de hele natta og legen skal som regel på jobb dagen etter som fastlege. Er så typisk med sånne kravstore mennesker som kun tenker fram til sin egen nesetipp. Men for all del, send den klagen og kast bort tida til de folka enda mer. Det er bare å sende et brev til legevakta eller en mail til lederen, adressen får du gjennom kommunen eller ved å ringe ned til legevakta. Men jeg garanterer at de har full rett til å avvise, og at de har medisinsk index som er retningslinjene i forhold til hastegrad i ryggen

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Drikke og stikkpille prøvd. kaller du meg for kravstor?? Jeg har da min datters beste intensjoner!! Så hvis du kaller det å være kravstor, så vær se god!

hun ligger her og vrir seg i smerter! Vet av erfaring at medisiner hadde hjulpet innen 1 time! så da å avist er fælt!

Det var helt tomt på legevakten. I følge den ansatte var det 1 pasient inne. Så de hadde fullt mulighet til å ta oss inn!

Jeg jobber selv på legevakt, og reagerer ikke på at du ble henvist til fastlege. Hadde du ringt først slik man skal, ville du blitt veiledet til det. Og det hadde vært like bra for jenta di å få en paracet og noen timer ekstra søvn. Medisiner mot uvi får en ikke såklart uten prøver, dette for å ikke gi unødvendig antibiotika. Tenk, på legevakta jobber de hele natta og legen skal som regel på jobb dagen etter som fastlege. Er så typisk med sånne kravstore mennesker som kun tenker fram til sin egen nesetipp. Men for all del, send den klagen og kast bort tida til de folka enda mer. Det er bare å sende et brev til legevakta eller en mail til lederen, adressen får du gjennom kommunen eller ved å ringe ned til legevakta. Men jeg garanterer at de har full rett til å avvise, og at de har medisinsk index som er retningslinjene i forhold til hastegrad i ryggen

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Signerer denne så absolutt!!!! Jobber i akuttmottak, og ser veldig mye av det samme!!! Det meste kan faktisk vente til påfølgende dag... Men for all del, jeg skjønner TS: Det er jo barnet ditt, og det er jo ikke sikkert at du vet hvordan dette med legevakt fungerer. Mitt tips til deg er at du ringer på forhånd neste gang, så kan sykepleier veilede deg på telefon først :) God bedring til dere!

Får du ikke levert inn en urinprøve, så er det vel lite de kan gjøre. Er da ikke bare å sende henne hjem med tabletter uten å vite helt sikkert hva det er. Er regler på sånn vil jeg tro. Det beste hadde vært å ringt på forhånd uansett. Men dessverre har jeg alltid opplevd sure folk på legevakta, enda jeg alltid har hatt time.

Får du ikke levert inn en urinprøve, så er det vel lite de kan gjøre. Er da ikke bare å sende henne hjem med tabletter uten å vite helt sikkert hva det er. Er regler på sånn vil jeg tro. Det beste hadde vært å ringt på forhånd uansett. Men dessverre har jeg alltid opplevd sure folk på legevakta, enda jeg alltid har hatt time.

hadde tatt bare 5 min å få en urinprøve. Vært igjennom denne mølja sikkert 20 ganger pga datteren min har vært mye plaget. Skjønner jo at de ikke kan behandle uten urinprøve.. Men som sagt, hadde tatt 5 min å få ut noen dråper hvis de hadde gitt oss sjangsen

Signerer denne så absolutt!!!! Jobber i akuttmottak, og ser veldig mye av det samme!!! Det meste kan faktisk vente til påfølgende dag... Men for all del, jeg skjønner TS: Det er jo barnet ditt, og det er jo ikke sikkert at du vet hvordan dette med legevakt fungerer. Mitt tips til deg er at du ringer på forhånd neste gang, så kan sykepleier veilede deg på telefon først :) God bedring til dere!

Jeg skjønner fortsatt ikke at de kan avvise sånt. Urinvegsinfeksjon er ekstremt smertefullt. Og datteren min får ikke noe forvarsel . Her kommer det akutt med en gang. Blod i urinen. Hun sitter på doen i flere timer, sover på baderomsgulvet,

vekket mammaen min. Hun hadde tilfeldigvis noe liggende :) så nå er hun gudskjelov bedre :)

hadde tatt bare 5 min å få en urinprøve. Vært igjennom denne mølja sikkert 20 ganger pga datteren min har vært mye plaget. Skjønner jo at de ikke kan behandle uten urinprøve.. Men som sagt, hadde tatt 5 min å få ut noen dråper hvis de hadde gitt oss sjangsen
Du sa jo selv at hun ikke fikk til å tisse fordi hun hadde vært på do så lenge hjemme?

Så da er d ikke så mye de får gjort uansett..

Her holder jeg med de som er fagfolk her. En skal alltid ringe inn på forhånd. Når det bare er 3,5 time til fastlegen åpner, så er det mer naturlig å gi en paracet for så å få en akuttime der.
Neste gang ville jeg kanskje prøvd å få tatt urinprøven hjemme i tilfelle hun ikke får ut noe på legevakten.
For uten den urinprøven kan de ikke gjøre noe som helst.

Du sa jo selv at hun ikke fikk til å tisse fordi hun hadde vært på do så lenge hjemme?

Så da er d ikke så mye de får gjort uansett..

Jeg kjenner henne.. Vet at med å gi henne masse å drikke, så hadde det kommet. Hadde med saftflaske

Her holder jeg med de som er fagfolk her. En skal alltid ringe inn på forhånd. Når det bare er 3,5 time til fastlegen åpner, så er det mer naturlig å gi en paracet for så å få en akuttime der.
Neste gang ville jeg kanskje prøvd å få tatt urinprøven hjemme i tilfelle hun ikke får ut noe på legevakten.
For uten den urinprøven kan de ikke gjøre noe som helst.

3,5 timer er lenge å vente når du har ekstremt vondt. Og det var ikke folk der. Hadde ikke kostet de noe å vente 5 min på en urinprøve, og få satt igang behandling.

3,5 timer er lenge å vente når du har ekstremt vondt. Og det var ikke folk der. Hadde ikke kostet de noe å vente 5 min på en urinprøve, og få satt igang behandling.
For all del. Skjønner at hun hadde vondt, men du må faktisk også ta deg litt tid til å se det fra de som jobber på legevakten også sin side.
Dere kommer inn der, UTEN å ha ringt slik at de ikke er forberedt på dere i det hele tatt.
Dere har ikke med urinprøve og får heller ikke tatt urinprøve på første forsøk.
Selv om det bare var 1 pasient der inne, så kan den ene pasienten faktisk være utrolig mye mer akutt enn det din datter sin mulige UVI. Den pasienten kan ha nettopp kommet til, med noe som kommer til å ta lang tid. Kanskje en bilulykke, fallulykke eller lignende.
Det er de som sitter bak den skranken å ta en vurdering. Den vurderingen skal vi stole på.
Et barn som er sykt, er aldri koselig, men 3,5 time klarer ett barn å vente viss det får paracet eller ibux.

Ifølge din egen tekst var dattera di på do både hjemme og på legevakta uten hell.. Hva med å få med resept på en ekstra kur til neste gang? Og kjøp en hjemmetest. Sånn gjør jeg det.

Skjønner det var vondt for deg å se at jenta di hadde det vondt. Skjønner også frustrasjonen av å bli avvist og sinnet over telefonsamtalen etterpå.

Har selv hatt et lite barn med mulig UVI på legevakten, dog sent på kvelden. Hadde ringt på forhånd og blitt bedt om å komme. Allikevel ble pappa'n og minsten sittende der i nesten to timer. Da tok faktisk pappa'n selv avgjørelsen om at barnet hadde det bedre hjemme i sin egen seng med noe smertestillende (han jobber på kontor og har ingen medisinsk utdannelse). Det er jo slik det er på legevakta, UVI blir ikke regnet som akutt og det er nok mye som kommer før det i køen. For alt du vet var det andre som hadde ringt og som var ventet der, som var mer akutt (selv om du selvfølgelig føler at det er akutt for deg og dine siden datteren din hadde det så vondt).

UVI er ikke akutt selv om det er ekstremt vondt. Jeg må si at jeg forstår hvorfor dere fikk denne behandlingen og du har vel egentlig ikke krav på fullt navn til hun som avviste deg. I tillegg lurer jeg på hva slags medisin du har fått tidligerer som fungerer innen 1 time? Det har jeg aldri vært borte i. Vanlig er at antibiotika har virkning ca 24 timer etter første tablett. Skjønner frustrasjonen og det er aldri godt å se barnet i smerter. Hvis du likevel vil klage så kan du hendvende deg til www.pasientombudet.no eller http://www.npe.no/ men jeg tror du vil få samme tilbakemelding som fra oss her inne!

Oki. Jeg har fått beskjed hver gang jeg har vært på legevakt med uvi at det er akutt. har, uten unntak, kommet kjapt inn.. Selv om andre var før oss.

hun tisset hjemme.. Bodde på doen før rett før vi dro. Derfor klarte hun ikke å tisse noe når vi kom. Er bare å drikke masse saft, så kommer det tiss etter litt. Hadde tatt Max 5 min hvis de hadde gitt det en sjangse.

vært og levert urinprøve hos lege nå. Han var enig med meg, at de kunne ha tatt henne inn. I følge min fastlege (som også jobber på legevakten innimellom), så var det 2 leger der i natt. Og da burde det ikke ha vært all verden og tatt en prøve og få begynt på medisiner.

Jeg hadde skjønt det bedre hadde det vært folk på venteværelse som hadde akutte tilfeller.. Men det var ikke tilfelle Her. Var en pasient inne når vi kom. Og ingen på venteværelse.

men men, nok om det :) skal i hvertfall ikke ha det meg.. At jeg er kravstor. Og ja, burde sikkert tatt en tlf på forhånd, men det ble var altså ikke noe jeg tenkte oppi det hele.. Eneste som sto i mitt hodet var å få bort smertene til jenta mi..

UVI er ikke akutt selv om det er ekstremt vondt. Jeg må si at jeg forstår hvorfor dere fikk denne behandlingen og du har vel egentlig ikke krav på fullt navn til hun som avviste deg. I tillegg lurer jeg på hva slags medisin du har fått tidligerer som fungerer innen 1 time? Det har jeg aldri vært borte i. Vanlig er at antibiotika har virkning ca 24 timer etter første tablett. Skjønner frustrasjonen og det er aldri godt å se barnet i smerter. Hvis du likevel vil klage så kan du hendvende deg til www.pasientombudet.no eller http://www.npe.no/ men jeg tror du vil få samme tilbakemelding som fra oss her inne!

skjønner du behandlingen jeg fikk? Synes du det er alright at ikke ansatte på en legevakt er hyggelig? For det var hun ikke. Hun var sur og ufin.. Derfor min frustrasjon/ irritasjon der. Var ikke sånn at jeg startet med å være irritert.. Men når du møter en sånn holdning.. Og du står der med et barn som vrir seg i smerter, så må man da få loV til å reagere?

selv om jeg kanskje ikke har krav på å få vite etternavnet , så hun rimelig sleip.. Som da først ville registrere min datter INN?!? Registrere henne inn etter at hun har avvist oss og sendt oss på dør

datteren min får en ganske bred antibiotika som tar mye mer enn bare uvi. Dette fordi antibiotika som kun er basert på uvi ikke fjerner symptomene. Husker ikke navnet i farten (resept på apotek), men den begynner å virke ca etter 1 time

Skjønner godt du reagerte, hadde gjort det selv.... men jeg ringer alltid før jeg drar til en legevakt, med mindre det står om liv selvfølgelig... men syns damen oppførte seg veldig uprofesjonelt...

Back
Topp