klage og sytetråd. ang dåp

PijaMi

Glad i forumet
ARG! NÅ MÅ JEG BARE LEGE INN EN KLAGE OG SYTETRÅD ASSÅ! BARE Å BEKLAGE!

Har en svigermor, som er så h..... bestemt på at jentungen min skal døpes! selv er jeg, og hele min familie, untatt min mamma, pinsevenner... har sakt at jeg ønsker og barnevelsigne Pia, men nei, det var ikke snakk om! helt uhørt mente ho... og dama er jaggu ikke kristen engang!

Så ja, har etter 9mnd med masse fram og tilbake om det her, gått med på at frøkna skal døpes i kirka... og sakt i fra og alt er ordna.
så kom det til valg av faddere! men nei da, pinsevenner er et trossamfunn som "forkaster barnedåp", som det så fint heter i kirka, så jeg får da ikke ha noen av min familie som fadder! å familien min er mer kristen enn hva sambo sin familie noen gang har vært!
jeg blir så arg! kunne ønske jeg aldri hadde gitt etter med den dumme dåpen! til og med de venninnene mine som jeg kunne tenkt meg å hatt som fadder er nå pinadø pinsevenner de å!

takk skal du ha, den norske statskirke og svigermor!

[:@][:'(][:@][:'(][:@][:'(][:@][:'(][:@]

Dette må du da ikke gå med på....Det er din datter, du som bestemmer. Det betyr jo at svigefarmilien din vil at du og faddere skal stille dere frem i kirken og lyve. Hva mener far til barnet da?

ORIGINAL: bærta_me

Høres ikke bra ut dette her! Sender deg en trøsteklem=)

Takk... det trenger jeg...

er så forbanna nå at jeg veit ikke hva jeg skal finne på! Neste barnet jeg får SKAL barnevelsignes! kan de si det de vil! har de fått det på sin måte nå, så er det min tur neste gang. 
Er så ufattelig imot det kirka mener med at barnet er syndig fra det blir født til det er døpt! Jeg syns barnet skal få velge selv... eneste grunnen til at Pia "må" døpes er tradisjon i sambo's familie, og at svigermor har strikka dåpskjole!

åååå, nå griner jeg her også!  [:(][:(][:(] er så dårlig gjort!

ORIGINAL: karaoke

Dette må du da ikke gå med på....Det er din datter, du som bestemmer. Det betyr jo at svigefarmilien din vil at du og faddere skal stille dere frem i kirken og lyve. Hva mener far til barnet da?

Når jeg sa at jeg ville barnevelsigne ho, fikk jeg bare beskjed om "hva om han (sambo) ønsker å døpe barnet da?"
og sambo hører på mora si... arg...

ja, det er det jeg mener også, det er jo bare bullsh.. for de ser på det som en navnesermoni og en tradisjon! men det er jo ikke det dåp er!!!! men det nytter ikke å nå fram med det!

grunnen til at jeg gikk med på barnedåp, er at gudstjenesten skal holdes på kirkegården hvor pappan min som døde for 8år siden, ligger begravet!

men nå angrer jeg på hele greia! har mest lyst til å be noen om å stappe hele dåpen oppi ...... bare gråter og gråter her nå! alt skal skje andres premisser, og hvem er det som må fikse og betale alt sammen til dåpen, som andre vil ha, joda det er meg det! ååååå

Kjenner jeg blir sint jeg altså. Vet at press fra familie kan være vanskelig å takle. Det høres jo ut som dette er veldig viktig for deg, så vil anbefale å kjøre hardt mot hardt. Ta en god prat med sambo, uten noen svigermor tilstede, og hør hva han virkelig mener selv. Hvorfor er det så viktig for han å døpe. En velsignelse kan være mye mer personlig og spesilet enn en dåp. For meg er dåp et skikkelig samlebånd prinsipp....legg barna på rekke så døper vi dem etter tur. Ingen egne sanger, ingen egen pynt....ja ja

Skal innrømme at jeg døper mine barn mest pga av svigers selv, men mine svigerforeldre er kristne og aktivt med i indremisjonen. For dem er det viktig...for meg er det koselig.

Huff, føler med deg, men jeg hadde droppa hele greia hvis det skulle bli SÅ mye styr, er jo tross alt din datter og det er DU (og din samboer) som bestemmer hvordan dere vil ha det. Så får resten av familien bare godta hva dere bestemmer dere for, om det nå er svigers eller egen familie. Om det blir sure miner, så sier det jo mer om dem enn om dere.

Lykke til, håper det ordner seg for deg.

Jeg er jo i en pinsemenighet, som blir sett på å være "overkristne". Har valgt å ikke døpe meg selv enda, fordi jeg ikke ser på meg selv som noen god kristen og syns det er feil å gjøre det da.. Vil at jenta mi også skal ha det valget selv!

dåp blir fort samlebånd ja, å det er så feil, for det er jo et veldig flott "rituale" (eller hva jeg skal kalle det)! men syns ikke det skal gjøres, bare for å ha gjort det!!!

Har hatt den diskusjonen med sambo og svigermor maaange ganger.. åååå.... jeg kommer ingen vei med det..

nå gruer jeg meg såååå! kommer jo til å gråte i dåpen til mitt eget barn!

prøver å få tak i de på menighetskontoret her nå, for å høre med de, om det er noen mulighet for at jeg kan ha noen fra min familie.. kommer ann på hvem prest som skal ha dåpen... for det er opp til den enkelte prest visst nok!

ORIGINAL: Snekka

Huff, føler med deg, men jeg hadde droppa hele greia hvis det skulle bli SÅ mye styr, er jo tross alt din datter og det er DU (og din samboer) som bestemmer hvordan dere vil ha det. Så får resten av familien bare godta hva dere bestemmer dere for, om det nå er svigers eller egen familie. Om det blir sure miner, så sier det jo mer om dem enn om dere.

Lykke til, håper det ordner seg for deg.

Sambo mener det samme som mor hans virker det som! prøvde å snakke med han nå, og da sa han bare at vi fikk prøve å finne noen andre som faddere da...

skjønner de ikke det at når jeg først har bøyd meg så langt at de får dåp, så vil jeg i det minste ha noen som jeg velger fra min side som faddere????!!!

blir mye frustrasjon her nå...
bare så uendelig lei, for jeg kommer ingen vei med det....

Det kan fort bli vanskelige situasjoner når man er vokst opp med forskjellige "tradisjoner", men den ene bør ikke tvinge frem en ting på bekostning av den andre.

Jeg selv er født og vokst opp m voksen dåp og barnevelsignelse, jeg har ikke noe godt forhold til min tidligere "meninghet" så det er uaktuelt med barnevelsignelse. For oss så ser det foreløbig ut til at vi ikke kommer til å ha noe annen markering enn en evt velkomst fest på sensommeren.

Jeg har søsken som har døpt sine barn og har hatt søsken igjen som fortsatt har vært med i Smiths venner som har vært faddere. Hvilken meninghet man tilhører har ingen ting å si for å ta på seg fadderoppdrag. Oppdaraget er å oppdra barnet i den kristne forsakelse og tro...og det kan også en pinsevenn gjøre så vell som et statskirkemedlem.
Jeg tenker nå at hvis det var meg som skulle var i din situasjon så ville jeg sagt at skal barnet døpes så skal valg av faddere også være noe du er med på å bestemme og at det kan være fra din menighet også.

Jeg tenker også at når barnevelsignelse er noe du kan tenke deg så burde barnet få begge deler, både dåp og barnevelsignelse. En god ting kan jo ikke gjøres for ofte? Ta opp m din svigermor at like viktig som det er for henne og hennes sønn at barnet blir døpt så er d å få barnet velsignet viktig for deg.

Stå på jente, det er ditt barn og ikke svigermor sitt.... Greit å gå med på ting man ikke selv ville valgt, men det behøver ikke bety at du skal utelate det som betyr noe for deg. Gi å ta begge veier.... Ønsker deg masse masse lykke til.... husk at dette her er et valg du skal leve med resten av livet. Kanskje bedre å ta fighten nå i steden for å leve m ergrelse resten av livet for at du ble overkjørt..

ORIGINAL: Blanca

Det kan fort bli vanskelige situasjoner når man er vokst opp med forskjellige "tradisjoner", men den ene bør ikke tvinge frem en ting på bekostning av den andre.

Jeg selv er født og vokst opp m voksen dåp og barnevelsignelse, jeg har ikke noe godt forhold til min tidligere "meninghet" så det er uaktuelt med barnevelsignelse. For oss så ser det foreløbig ut til at vi ikke kommer til å ha noe annen markering enn en evt velkomst fest på sensommeren.

Jeg har søsken som har døpt sine barn og har hatt søsken igjen som fortsatt har vært med i Smiths venner som har vært faddere. Hvilken meninghet man tilhører har ingen ting å si for å ta på seg fadderoppdrag. Oppdaraget er å oppdra barnet i den kristne forsakelse og tro...og det kan også en pinsevenn gjøre så vell som et statskirkemedlem.
Jeg tenker nå at hvis det var meg som skulle var i din situasjon så ville jeg sagt at skal barnet døpes så skal valg av faddere også være noe du er med på å bestemme og at det kan være fra din menighet også.

Jeg tenker også at når barnevelsignelse er noe du kan tenke deg så burde barnet få begge deler, både dåp og barnevelsignelse. En god ting kan jo ikke gjøres for ofte? Ta opp m din svigermor at like viktig som det er for henne og hennes sønn at barnet blir døpt så er d å få barnet velsignet viktig for deg.

Stå på jente, det er ditt barn og ikke svigermor sitt.... Greit å gå med på ting man ikke selv ville valgt, men det behøver ikke bety at du skal utelate det som betyr noe for deg. Gi å ta begge veier.... Ønsker deg masse masse lykke til.... husk at dette her er et valg du skal leve med resten av livet. Kanskje bedre å ta fighten nå i steden for å leve m ergrelse resten av livet for at du ble overkjørt..

Pinsevenner kan ikke det... fordi vi har voksendåp, og ikke barnedåp.. men, derimot er det noen som har muslimer til fadder, og det er helt greit! jeg skjønner ikke hvorfor det skal være sånn!

*Kremt.. innimllom lurer jeg litt på om ho kanskje tror det er hennes...*

Prøver så godt jeg kan, står på det jeg mener er riktig, men ikke alltid det holder...

ORIGINAL: Mamasan

skjønner at det er frustrerende. jeg har selv en familie der vi har mange i statskirka, mange ikketroende og mange pinsevenner o.l. heldigvis har vi levd med dette såpass lenge at vi har lært å respektere hverandres forskjeller og setter pris på det som velges, enten det er barnevelsignelse, dåp eller ingen av delene.
forstår at du syntes det er vanskelig at ingen i din familie kan være faddere, men samtidig er det vel logisk i og med at kirka vet at fadderne som pinsevenner ikke kan stå for det de ville stått og lovet som faddere? som kristen syntes jeg det er like ille å velge passive medlemmer i kirka til fadder "for å være snill" og gi dem tillit som faddere og samtidig vite at de ikke kommer til å gjøre noe av det de lover som faddere...

du, vi skal sannsynligvis ha både barnedåp og barnevelsignelse. dåpen vil vi ha fordi det er tradisjon i vår familie, velsignelsen vil vi ha fordi det er mer betydningsfullt for oss selv og menigheten vår. hadde det vært en mulighet for dere? å ha dåp først og deretter en litt mer uformell sammenkomst rundt barnevelsignelse?

klem til deg, føler med deg!

Fra kirken.no:
"Fadder-fakta
Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka."

pinsevenner er jo et kristent trosamfunn, men vi har bare voksendåp istedenfor barnedåp... det er den eneste grunnen..

Min fetter, som jeg ville hatt som fadder, er mer kristen, (og har faktisk talt lest bibelen!) enn hva fadderen fra sambo's familie er.. så jeg vil si at det er mer feil å ha en som ikke er kristen, men som er medlem i statskirken, som fadder... eneste oppgaven til en fadder er jo å gi opplæring i kristendom... 

Ja, må prøve å se om jeg kan få ordna til så jeg får en barnevelsignelse også...

tusen takk for klem

ORIGINAL: PijaMi

skjønner at det er frustrerende. jeg har selv en familie der vi har mange i statskirka, mange ikketroende og mange pinsevenner o.l. heldigvis har vi levd med dette såpass lenge at vi har lært å respektere hverandres forskjeller og setter pris på det som velges, enten det er barnevelsignelse, dåp eller ingen av delene.
forstår at du syntes det er vanskelig at ingen i din familie kan være faddere, men samtidig er det vel logisk i og med at kirka vet at fadderne som pinsevenner ikke kan stå for det de ville stått og lovet som faddere? som kristen syntes jeg det er like ille å velge passive medlemmer i kirka til fadder "for å være snill" og gi dem tillit som faddere og samtidig vite at de ikke kommer til å gjøre noe av det de lover som faddere...

du, vi skal sannsynligvis ha både barnedåp og barnevelsignelse. dåpen vil vi ha fordi det er tradisjon i vår familie, velsignelsen vil vi ha fordi det er mer betydningsfullt for oss selv og menigheten vår. hadde det vært en mulighet for dere? å ha dåp først og deretter en litt mer uformell sammenkomst rundt barnevelsignelse?

klem til deg, føler med deg!

Fra kirken.no:
"Fadder-fakta
Hvert barn som blir døpt, skal ha minst to høyst seks faddere. Fadderne må ha fylt 15 år og være medlemmer av den norske kirke, eller et annet kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Foreldrene kan ikke være faddere. Presten har ansvar for å se til at fadderne oppfyller disse forutsetningene. Fadderne blir ført inn i kirkeboka."

pinsevenner er jo et kristent trosamfunn, men vi har bare voksendåp istedenfor barnedåp... det er den eneste grunnen..

Min fetter, som jeg ville hatt som fadder, er mer kristen, (og har faktisk talt lest bibelen!) enn hva fadderen fra sambo's familie er.. så jeg vil si at det er mer feil å ha en som ikke er kristen, men som er medlem i statskirken, som fadder... eneste oppgaven til en fadder er jo å gi opplæring i kristendom... 

Ja, må prøve å se om jeg kan få ordna til så jeg får en barnevelsignelse også...

tusen takk for klem

helt enig!

TUSEN TAKK [:)]

*frustrasjon i vinkler*

Back
Topp