Kløe

Ivftroll

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Jeg klør og klør. Vet ikke hvorfor jeg klør, men blir bittelitt bedre med hudkrem. Bruker en parfymeri fra Seba Med. Er det noen som har gode tips mot kløe? Gode produkter?

Eurax er en krem som skal hjelpe mot kløe ;) usikker på om den er trygg å bruke som gravid da, så sjekk gjerne det først;)

Det klør til meg også :confused: har klødd meg sår enkelte plasser så det svir når jeg dusjer blant annet :( hadd det i ca 2 uker, er 11+0. Vet ikke om man skal gi beskjed til jordmor eller bare vente til det går over :eek:

Eurax er en krem som skal hjelpe mot kløe ;) usikker på om den er trygg å bruke som gravid da, så sjekk gjerne det først;)
Eurax-fan som eg er pga diverse eksem har eg sjekka opp dette. Står at ein ikkje bør bruke som gravid, spesielt ikkje fyste 3 mnd. Ville høyrt med ein lege om tips om det er veldig plagsomt. Kortison er jo effektivt på alt av kløe, men ikkje som gravid! Finnes også mange gode fuktighetskremar på apoteket utan parfyme etc. Dei som jobbar på der har gjerne litt tips på lager ;)

Få tatt blodprøver også om dere klør, særlig om dere klør under føttene og inni hendene. Det kan være den typen jeg hadde, pga levra, men hos meg tror de nå at levra reagerte på den voldsomme medisineringen i kombinasjon med graviditetshormonene og at det var derfor jeg hadde 5 uker med ekstrem kløe. Jeg klør fortsatt litt, men nå er det håndterbart og jeg sover om nettene.

Jeg klødde på meg blodutredelser på hele kroppen, klødde til blods i søvne, hadde svære blåmerker under føttene pga kløe og store sår mellom tæra fordi jeg klødde der i søvne! Ikke sov jeg stort heller...

De typiske rådene er
- mild hudkrem (Dr.Greve feks er bra)
- kalde dusjer
- ikke bli varm eller utsette deg for varme
- ha det kaldt på soverommet
- om du klør i søvne, sov med pysj (om du klarer) og ha heller tynn dyne over
- må legge til, skrubbhanske og babyolje i dusjen ga meg litt lette i den ekstreme kløen!

Last edited:
Hvor langt er du på vei? Er det svangerskapskløe?
Er d noe som heter svangerskapskløe??:smiley-angry017
For her klør d... Mn mest på bena, spesielt der sokkene er stram på leggen. Så lurer litt på om d er vann i bena som gjør at d klør?
Mn har ikke merket at de er blitt noe større..

Er d noe som heter svangerskapskløe??:smiley-angry017
For her klør d... Mn mest på bena, spesielt der sokkene er stram på leggen. Så lurer litt på om d er vann i bena som gjør at d klør?
Mn har ikke merket at de er blitt noe større..
Ja, det er noe som heter svangerskapskløe. Er visst så mye som 20%av alle gravide som klør... og så er det ca 95% av de som har hekt ufarlig klør (pga vann eller hud som strekkes) og 5% som har varianter av det jeg «testa» på begynnelsen.
Så lenge du ikke klør under føttene og inni hendene er det mest sannsynlig ufarlig kløe, men kan være lurt å nevne for legen så man får tatt blodprøver.

Back
Topp