Klær

Siden vi hadde tatt vare på en basisgarderobe i bomull fra storesøster, kjøper vi bare ull til denne babyen. ALT bør ikke være ull, kan hende babyen ikke tåler det, det blir dyrt og det kan gå helt fint med bomullsklær, spesielt inne. Man har jo i tillegg gjerne lammeskinn, vogn/bilstolpose og tepper i tillegg når man skal ut, så da tenker jeg lue, dress / jakke og evt. votter (alt i ull) utenpå det babyen har på seg. De som har hatt nyfødt under de kaldeste månedene får uttale seg mer på det :joyful:

Eksempler på hva vi har nå i 50-56 i forskjellige stoff:
2 par votter, 5 luer, 10 par sokker, 9 strømpebukser, 11 bodyer, 5 pysjer, 5 sparkebukser, 3 bukser, 3 jakker / gensere, 1 ulldress.
Syns vi egentlig har for mye i noen kategorier (sokker spesielt :hilarious:), men noen få ullplagg til så tenker jeg vi er helt good.
Kommer kanskje til å få noe i gave også, men føler folk ikke alltid er så praktiske når de kjøper til små babyer. Så vi bare ser an etter fødsel om vi føler behov for noe mer. Man vet aldri om babyen klarer å gulpe ned 4 antrekk for dagen eller gå i samme antrekk i 4 dager :laughing002 Min gjorde begge deler!

Om du får en skikkelig gulpebaby så er ikke ull så lett. Tenker 5-6 bodyer og bukser i bomull i 50 og 56 er nok til å starte med, og 2-4 ullbodyer og ullbukse i 50 og 56. Jeg har fått store barn, men begge brukte 50 i 6 og 4 uker. Om du synes det er veldig koselig å ha leggerutine med pysjamas med en gang, så kan 5 pysjer også være fint. Jeg likte veldig godt de pysjene med fot, for da slapp jeg disse sokkene som alltid forsvant. Noen synes pysj med fot er styr siden det kan forkorte brukstiden litt om baby blir lang fort/har lange bein

Første vår var skikkelig gulpebaby, så vi endte opp med å måtte ha helt enorme mengder bomullsklær i alle størrelser frem til 86. Var snakk om opptil 20 skift om dagen, så vi måtte ut og handle mer og mer og mer. :hilarious: Neste baby gulpet bare bittelitt som gulpesmekkene tok fint imot, så han skiftet bare klær 1-2 ganger om dagen. Stor kontrast i behov!

Kan være greit å være obs på at ull KAN trigge eksem, så hvis man har mye eksem i familien vil jeg anbefale å kjøpe alternativer til ull. For eksempel bambus eller ulltøy med bomull på innsiden. Bambus er litt dyrere, men dersom man følger med har de gjerne tilbud med jevne mellomrom. :)

Pysj med fot og glidelås som kan gå begge veier er for øvrig det desidert mest lettvinne plagget for små babyer. :laughing002 Knapper og ting som skal over hodet blir man veldig lei av - spesielt hvis man får gulpebaby som man må skifte mye på.

Kan være greit å være obs på at ull KAN trigge eksem, så hvis man har mye eksem i familien vil jeg anbefale å kjøpe alternativer til ull. For eksempel bambus eller ulltøy med bomull på innsiden. Bambus er litt dyrere, men dersom man følger med har de gjerne tilbud med jevne mellomrom. :)

Pysj med fot og glidelås som kan gå begge veier er for øvrig det desidert mest lettvinne plagget for små babyer. :laughing002 Knapper og ting som skal over hodet blir man veldig lei av - spesielt hvis man får gulpebaby som man må skifte mye på.
Ah ja! Vi fant fort ut at omslagsbody er det beste frem til hvert fall størrelse 62

Har kjøpt bare ull, og i hovedsak fra Nøstebarn. Brukte veldig mye Nøstebarn med første baby de første 6 mnd, og kommer til å gjøre det samme nå også. Størrelse 56/62 passet kjempe lenge (gjennomsnittlig ved fødsel men vokste seg kjapt stor.)

Tenker at om neste baby ikke skule tåle ull eller bli en skikkelig gulpebaby så er det enkelt å få kjøpt bomullsklær.

Også har vi en ullfleecedress fra Joha, en sånn halvtjukk lue fra Lillelam samt votter og sokker til bruk i vogn og bilstol.

Har kjøpt bare ull, og i hovedsak fra Nøstebarn. Brukte veldig mye Nøstebarn med første baby de første 6 mnd, og kommer til å gjøre det samme nå også. Størrelse 56/62 passet kjempe lenge (gjennomsnittlig ved fødsel men vokste seg kjapt stor.)

Tenker at om neste baby ikke skule tåle ull eller bli en skikkelig gulpebaby så er det enkelt å få kjøpt bomullsklær.

Også har vi en ullfleecedress fra Joha, en sånn halvtjukk lue fra Lillelam samt votter og sokker til bruk i vogn og bilstol.
Bruker du mye fra nøstebarn til nesten-3-åringen også? Synes du det holder bra mtp mye bruk i barnehagen?

Noen som vet om butikker i Oslo sentrum som selger gravidklær/ammeklær? Eller noen fine babybutikker?

Bruker du mye fra nøstebarn til nesten-3-åringen også? Synes du det holder bra mtp mye bruk i barnehagen?
Nei, både fordi han ikke tåler ull sånn kjempe godt lenger, men også fordi jeg synes det blir litt for dyrt i forhold til at det både blir flekker og slitasje.

Me har mye klær fra de 2 storesøsknene men kjøper inn litt mer ull da vi ikke brukte så mye det på de, og itillegg det var lånt. Ikke mulighet å låne denne gang

Back
Topp