Klær

Blomsterpiken83

Forelsket i forumet
Når dere handler klær til lille hvilken str kjøper dere da? Synes det er vanskelig å vite hvor mye man burde kjøpe i de forskjellige str. Jeg har kjøpt veldig lite i str 50 feks. Er det dumt?
Spesielt mtp ull som er dyrt. Vil jo gjerne at det skal holde lengst mulig.

Noen som har liste eller liknende over hvor mange av de forskjellige tingene i hver str som anbefales?

Har ingen liste rett foran meg nå men hvis du googler hvor mye klær baby trenger så får du opp mange sider som har lister :)

Vi har en drøss av bodyer i både 50 og 56, mye fordi vi allerede har fått ganske mye! Andre klær kjøper vi hovedsakelig i str 56 og oppover fordi vi ikke regner med at babyen (hvis den bruker str 50 i begynnelsen) kommer til å ha behov for annet enn bodyer, strømpebukser og ulldress den første tiden :)

Vanskelig å svare på hvor mye man bør ha i hver str. syns jeg, selv om jeg er 3.gangsfødende. Kommer også veldig an på størrelsen på babyen, om det er mye/lite gulping osv. Min første gutt brukte str. 50 bare i 2-3 uker. Men gutt nr. 2 brukte str. 50 i mange flere uker. Og noen får jo barn som hopper over str. 50 fra starten av :p Bare husk på at det faktisk er veldig gøy å handle klær etter at babyen er født også :) Og nettshopping er genialt dersom man ikke orker å gå ut for å handle de første ukene ;)

Sønnen vår var 51 cm da han ble født, likevel svømte han i str 50 i begynnelsen. Har alltid fått høre at det ikke er noe poeng i å kjøpe klær i str 50, men erfaringen vår var at det var absolutt nødvendig med en liten garderobe i den str. Vet ikke hvor mange av hvert plagg vi trenger, skal i hvert fall ha en del langermede bodyer, sparkebukser og evt. strømpebukser :)

Vi brukte str 50 i noen uker sist, men vet om mange som aldri trengte mindre enn 56. De fleste gaver kommer i str 56 og 62 er min erfaring, så man trenger ikke så veldig mye. Har man 5-6 bodyer og bukser i de minste str, kan man jo kjøpe mer etter fødsel :)

Fått ganske mye i str 50 allerede, og regner med det sikkert blir mer også, handler ikke noe klær selv før etter jul. Får sikkert mer:)

Jeg har arvet endel i str 50 som er helt ubrukt. De sier at i familien vår er det stort sett str 56 og oppover fra dag 1. Men er jo greit å ha noe, også får man heller kjøpe inn mer ved behov tenker jeg.. Ungen lider heller ikke veldig i en litt for stor body;)

Jeg hadde ikke noe som passet til datteren min da hun kom til verden 11 dager på overtid. Hadde bare kjøpt fra str 56 etter tips fra alle. Hun var 49cm og 3200g . Brukte str 50 en stund ,men hvor mye av hver har jeg ingen mening om. Tenker flere bodyer enn underdeler. Hadde en gulper sist,så var mye skifte :-p

Skal kjøpe minimalt i 50, så får eg heller kjøpe meir hvis hu er mindre en resten av familien( i min slekt et alle over 4kg og svære gosser) så vi får se :p har ein drøm om at det kommer ein liten på 3,2 :p. Ellers så har eg alt av klær eg trenger de første 3 mnd vertfall

Kjøpte to bæreposer med klær brukt, også får vi se når han er født. Er fra 50-62.
Ull bør man ikke kjøpe mye av tilfelle barnet ikke tåler det.
Fått noe i gave og får sikkert mer til jul tipper jeg :p

Tenker at man ikke vet hvor stor baby er før baby er her. fornuftig å ikke kjøpe så mye i 50 nå. bedre å svømme litt i noen klær, enn at de er for små.

Med to jenter som begge har passet inn i str 50 i 2-3 uker, så har vi litt bomullsklær (født på sommeren begge to) i den størrelsen, men kommer til å kjøpe 2 sett med ullbody+ullstrømpebukse i str 50 siden vi nå får vinterbaby. Og så blir det nok 3 ullsett i str 56. Kommer til å ta med både str 50 og 56 i sykehusbagen.

Kjøper dere mye ull i de minste str?
Har kjøpt 2 ullbodyer i 50 og en foreløpig i 56 mener jeg å huske. Og to ullstrømpebukser i 50/56, og en ulldress i 50. Så har nok egentlig nok nå i 50. Jeg fikk baby på 2 kg sist så vi begynte da på str 44 så har en ullbody i 44-46 og, men får nok ikke brukt for den nå håper jeg. Vi brukte str 50 lenge sist fordi hun var så liten. Vektestimering viser at denne er helt på gjennomsnittet foreløpig :) Men da må jeg føde til termin da, hvis det skal være litt størrelse på henne, og ikke 5 uker før som sist gang :P

Kjøpte to bæreposer med klær brukt, også får vi se når han er født. Er fra 50-62.
Ull bør man ikke kjøpe mye av tilfelle barnet ikke tåler det.
Fått noe i gave og får sikkert mer til jul tipper jeg :p
Signerer denne. Jeg tenker at bomull uansett er mykere og best de første ukene hvor baby stort sett er innendørs (inne har man det jo varmt sommer som vinter). Har ei jente med litt eksem selv, og har dessverre måttet slutte med ull rett mot huden der hun har eksem :/ Ull er dyrt, så greit å se det litt an tenker jeg :)

Jeg vil si det er litt avhengig av hvor i landet man bor også, for noen steder i vårt langstrakte land er det bitende kalde vintre, også i februar (og vintertemperaturene kommer jo til å vare i mange uker etter at babyene våre er født. Her bruker ihvertfall storesøstrene ull innerst fra oktober til april), og da er ull gull. Som regel har man jo en god temperatur inne, men hvis man skal ta med babyen ut på trilletur, en tur på butikken eller helsestasjonen, så er det godt å ha et varmende lag med ull innerst mot kroppen. Og på soverommet har man jo en lavere temperatur enn i stua, så da kan det være godt med en ullpysj (eller at babyen ligger på lammeskinn)

Man trenger slett ikke å kjøpe masse, men det er greit å ha et sett eller to som man kan prøve. Og man må ikke kjøpe det dyreste fra Hust&Claire, Janus, Joha osv, men både H&M, Cubus, NameIt og Kappahl har et lite utvalg til en rimeligere penge. Og om det viser seg at babyen ikke tåler ull, så er helt sikkert klærne så pent brukt at man kan selge det videre på Kjøp/salg-grupper på facebook eller gi det bort til venner/familie :)

Back
Topp