Klær

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Passer du på å kle barnet ditt godt nok? Kjørte forbi en haug med unger fra 8år og til ungdomsskolealder i pissregn i bare jeans og tynn bommullstrøye :o Fikk fellesmld fra skolen i dag om at det var mange våte og kalde barn og påminnet foreldrene å sende med regntøy. Burde ikke det være unødvendig? Men på en annen side er jeg ikke overrasket da jeg ser hvordan vi må fortelle foreldre i bhg at de må ta med mer klær, på skolen får de ikke denne "barnevakten" som passer på å forteller de hva de skal gjøre.

Når de er 8+ år så kan de selv huske på klær.
E e iallefall opplært til å ta med de klærne e trengte på skola. Hadde aldri klær hengende som ekstra skift.
Foreldre kan jo selvfølgelig pakke ned en pose med regnklær og støvler som ungen tar med på skola, men da må de jo selv passe på å ta det med hjem igjen etter endt skoledag.
Vi så bare ut av vinduet om mårran og lyttet på radioen på værmeldingen om ka slags klær man trengte. ;)
Ble vi våte på skola så var det ingen som syntes synd i oss, da fikk vi bare beskjed om at sånn går det når man ikke har med rett type klær, og dagen etter hadde vi med de klærne vi trengte.

Ja det gjør jeg, min er 8 år men selvsagt passer jeg på hva han har med seg.
Han har skallklær hengende på skolen ogspå.

Ja, jeg kler kanskje litt for mye på de enda, men 6 grader og øsende regn kvalifiserer for ull og lue, støvler og godt regntøy:o

Er nok mange som se på kalender fremfor ut vinduet om dagen:)
I går når jeg hentet i bhgn hadde guttungen sine to par vanter gått på rundgang for ingen andre hadde men alle frøys selvsagt på fingra.

Når de er 8+ år så kan de selv huske på klær.
E e iallefall opplært til å ta med de klærne e trengte på skola. Hadde aldri klær hengende som ekstra skift.
Foreldre kan jo selvfølgelig pakke ned en pose med regnklær og støvler som ungen tar med på skola, men da må de jo selv passe på å ta det med hjem igjen etter endt skoledag.
Vi så bare ut av vinduet om mårran og lyttet på radioen på værmeldingen om ka slags klær man trengte. ;)
Ble vi våte på skola så var det ingen som syntes synd i oss, da fikk vi bare beskjed om at sånn går det når man ikke har med rett type klær, og dagen etter hadde vi med de klærne vi trengte.
Absolutt enig! Men ungene gjør jo ikke dette om foreldrene ikke ha lært de å passe på dette selv. Har ikke klesskift på skolen her heller, gjør som da jeg var lita og ser på værmelding og kler etter været. Er det meldt både varmt og kaldt er det flere lag og mulighet for regulering.

12 åringen får bare takke seg selv hvis han blir våt. Han vet hva som skal til for å slippe det:P Men idag hadde han faktisk tatt på de vanntette skoa og regnjakke! Kryss i taket;)
8 åringen sender jeg med regntøy når det regner:)

Her har hun regntøy og støvler + ekstra klær på skolen. Jeg kler henne etter været, men været kan forandre seg iløpet av dagen og da er det ikke alltid bekledningen er helt etter været når hun kommer hjem. Ja hun er år og går i 2 klasse men en liten påminnelse fra læreren om at det kan være lurt med litt ekstra klær pga regn, vind o.l før de går ut hadde ikke gjort noe :)

Har også observert mange tynnkledde barn som kler seg etter årstid i stedet for gradestokk :p

Jeg er selv en frysepinne, men om førsteklassingen har besøk, skal de helst ut på trampolinen i tskjorte, fordi om det er kun 8 grader. Heldigvis får de beskjed om hva de skal kle på seg på skolen, enn så lenge :p

Da jeg var 14 gikk jeg i snøstorm med bare collegegenser, bar mage og jeans. Skulle være kul vettu :banghead:

Da jeg var 14 gikk jeg i snøstorm med bare collegegenser, bar mage og jeans. Skulle være kul vettu :banghead:
Her og! Særdeles ukult med klær dessverre.. Rart at det er sønn. Men i 8års alder er det vel litt rart at foreldrene ikke har litt mer kontroll?

Fremdeles foreldrenes ansvar at barna er skikkelig kledd når de er 8 mener nå jeg.. At 14åringer nekter å gå i regntøy er noe helt annet.. Husker selv at jeg sneik meg unna regntøy uansett, for det var ikke kult nok:p

Min sønn på 8 passer på det selv. En gang må de da lære kan ikke løpe etter pjokken på 16 heller :p hehe men jeg passer å på :)
Ser feks hva han tar med om morningen av yttertøy :) å hinter litt vis det er feil :)
Men han er veldig flink å vet selv hva han har av ekstra tøy på skolen osv :)

Sørger for at de har nok og gode nok klær i bhg ja, og lærer de om hva man må ha på av klær i ulikt vær. Syns det er viktig at de lærer å se/kjenne hva slags klær som er lurt å ha på.

En ting er å gi de beskjed om å bruke regntøy og gummistøvler, men en annen ting er om de selv velger å bruke det. Junior på 10 bruker sjelden regntøy, da han bruker all sin fritid på å spille fotball og da funker det ikke med hverken gummistøvler eller regnjakke. Får til nød på han en vannavstøtende jakke, men dette må han passe på selv og blir han våt og kald så blir han det. Det var dumt for han ;)

Sender med klær og regntøy ja. I dag var det to våte unger som kom med bussen hjem. Regntøy og gummiser lå igjen på skolen. Arg....

Vi fikk også mld i dag fra skolen (sånn fellesmld) om å huske regntøy. Vår har gode og varme klær og regntøy selvfølgelig. Jeg sjekker værmld og det før jeg går på jobb. Hu går til skolen når jeg kjører til jobben. Så jeg vet jo hvordan hu kler seg da.

Men har sett ungdommer i hotpants allerede i dette "høstværet" ;) Ser kaldt ut!

Hehe, når jeg ser hvor mange tynnkledde voksne det er ute i kulden, så er det ikke så veldig rart!.. I dag sendte jeg med fullt regnutstyr++, men de siste ukene hvor det har vært så ustabilt vær, så er det ikke så rart at enkelte bommer litt noen ganger! Selv har vi sikret oss med å ha litt varme klær liggende i barnehagen, selv om det er juni;)

Sender med eldste klær som passer været ja,men om hun velger å bruke det på skolen er en annen sak ;)

Back
Topp