Klær i bil

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg ble litt inspirert av tråden om vinterjakke, så spør her.
Hvordan gjør dere med klær i bil? Hvis de har på vinterjakke, tar dere den av når de setter seg i bilen?
En periode brukte jeg en ganske tynn jakke, men da med to lag ull under. Men ble litt usikker på om folk tenkte at det var for lite i og med at de kun så jakka :p
Frøkna det er snakk om nærmer seg 3år, så trenger en liten håndsrekning for å få av og på seg klærne til tider.
Minsten syns jeg er enkel, da har han på ull under, ulldress (lillelam) utenpå og han blir bært inn :p

Vinerjakke i bil må være åpen sånn at de får selen inn til kroppen. Når de var små brukte de derfor ikke vinterjakker, de hadde tynne jakker og teppe i bilen. Store unger som skal være ute på skolen i den jakken de har, har derimot vinterjakke, men altså beltet (de sitter jo i beltestol) på kroppen, ikke lukket jakke.

Tar på ull, og tar med vinterjakka. Fra huset og inn i bilen går det greit å bare gå i ull, så tar vi på jakka når vi går ut av bilen. Er jo ikke så voldsomt med kulde her på Sørlandet :P

Bruker kun ullundertøy med ullfleece over. Noe tykkere enn dette skal det ikke være i bilen. Kan jo alltids ha på jakke, for så og ta den av når barnet blir satt inn i bilstolen. :)

Når vi kjører langt sitter de uten jakke.

Turen ned på skolen nå sitter de med jakker på, men åpen glidelås. Stenger glidelåsen når vi går ut av bilen.

Tar på ull, og tar med vinterjakka. Fra huset og inn i bilen går det greit å bare gå i ull, så tar vi på jakka når vi går ut av bilen. Er jo ikke så voldsomt med kulde her på Sørlandet :p
Nei, det er jo ikke det:p men jeg er så fryktelig frysen, og da tenker jeg jo at hun også må fryse :p

Nei, det er jo ikke det:p men jeg er så fryktelig frysen, og da tenker jeg jo at hun også må fryse :p

Jeg starter bilen litt før vi drar på de kaldeste dagene :P Så den ikke er iskald :)

Bruker bare strikka ulltøy i bilen, jakker tas av og har over om bilen er kald. Jeg gjør egentlig det samme er så ubehagelig med tykk jakke og bilbelte :)

Når vi kjører langt sitter de uten jakke.

Turen ned på skolen nå sitter de med jakker på, men åpen glidelås. Stenger glidelåsen når vi går ut av bilen.

Ja, det er altså på korte turer de sitter med åpen jakke og selen under, på langtur tas den av på både store og små så snart bilen er varm. Men vi kjører ikke på langtur på vinteren lenger, det var før i tiden når vi dro på juleferie det

Inspirert av klær man har på til bilen og fra bilen? ;) Stod ingenting om hva man har på inni.

Mange anbefaler ull i bil. Her må jakke til, om den så må tas utenpå. Kan ikke gå til bilen i 15 minus i ullgenser, de er frøsne av seg. Kan heller ikke gå til butikken i ullgenser av samme grunn.

Gjør det ikke selv heller.. ullgensere er overhodet ikke vindtette så om det blåser i tillegg blir det fint.

Lurt å ha på en jakke til bilen. så får man velge om man har den utenpå stolen, åpner den eller hva man gjør I bilen.

Inspirert av klær man har på til bilen og fra bilen? ;) Stod ingenting om hva man har på inni.

Mange anbefaler ull i bil. Her må jakke til, om den så må tas utenpå. Kan ikke gå til bilen i 15 minus i ullgenser, de er frøsne av seg. Kan heller ikke gå til butikken i ullgenser av samme grunn.

Gjør det ikke selv heller.. ullgensere er overhodet ikke vindtette så om det blåser i tillegg blir det fint.

Lurt å ha på en jakke til bilen. så får man velge om man har den utenpå stolen, åpner den eller hva man gjør I bilen.

Kommer jo litt an på hva slags vær man har det man bor da. Den laveste temperaturen vi hadde i fjor var -12 og det var i EN dag.. resten av vinteren ligger vi å lurer mellom +5 og -5. Så med en forvarmet bil vil de fleste uproblematisk kunne gå med ullgenser fra huset til bilen :)

Kommer jo litt an på hva slags vær man har det man bor da. Den laveste temperaturen vi hadde i fjor var -12 og det var i EN dag.. resten av vinteren ligger vi å lurer mellom +5 og -5. Så med en forvarmet bil vil de fleste uproblematisk kunne gå med ullgenser fra huset til bilen :)
Ja, selvfølgelig :) tok utgangspunkt i de vinterne vi har hatt. Hvis det er såpass varmt kan man fint gå med ullgenser. Den som tåler det. Eventuelt fleece.

Men her er det fort -10 hele en normal vinter. Pluss vind..

På korte turer beholder de jakken. På lange turer så har de vanlige klær og hjemmestrikka gensere utenpå og luer og votter. Korte turer her er til butikken som er snakk om 2 min eller til bhg da vi også kan gå. De fikk anorakker av min mor til jul og med varmegrader ute nå så kan de bruke dem i bilen.

Altså, jeg ble inspirert til å lage en tråd om jakke i bil, da jeg så en tråd om jakke til og fra bil f.eks :p går jo ann å bli inspirert til å ta ting videre, måå jo ikke gå i samme tralten fordi om. Temaene toucher hverandre :D

Men ja, eneste løsning på små barn er nok da å ta av jakke i bil, hvis man bruker vinterjakke :)
Kanskje lettere når barna blir eldre?

Ja, selvfølgelig :) tok utgangspunkt i de vinterne vi har hatt. Hvis det er såpass varmt kan man fint gå med ullgenser. Den som tåler det. Eventuelt fleece.

Men her er det fort -10 hele en normal vinter. Pluss vind..
Uff, da blir det kaldt, ja :sorry: vi bor ikke så langt fra kysten, så blir kaldt i småperioder, men holder seg som regel slikt det blir nevnt :)

Altså, jeg ble inspirert til å lage en tråd om jakke i bil, da jeg så en tråd om jakke til og fra bil f.eks :p går jo ann å bli inspirert til å ta ting videre, måå jo ikke gå i samme tralten fordi om. Temaene toucher hverandre :D

Men ja, eneste løsning på små barn er nok da å ta av jakke i bil, hvis man bruker vinterjakke :)
Kanskje lettere når barna blir eldre?

Godt mulig det ikke er dette du mener med lettere, men bare så det er sagt. :) Det er enda mer viktig å ha lite klær på barn fremovervendt enn bakovervendt.

Last edited:

Man kan fint fryse i to minutter. Man blir ikke alvorlig syk av det, og i bilen kan man ha tepper over. Når jeg går i posten eller søpla så er ikke alle vinterklærne på selv om det er minus 20 ute.
Og jeg er frysen, fryser på sommeren i 25 grader.
Men vi alle klarer å fryse litt tenker jeg. Så her brukes ull til og fra bilen også om vi ikke skal være noe ute. Ingen problem :)

Godt mulig det ikke er dette du mener med lettere, men bare så det er sagt. :) Det er enda mer viktig å ha lite klær på barn fremovervendt enn bakovervendt.
Alltid fint å få innspill uansett :) jeg har ikke erfaring med eldre barn, men går bare ut fra at man generelt ikke skal ha så mye tøy uansett. Da burde jeg være på den sikre siden :D

Alltid fint å få innspill uansett :) jeg har ikke erfaring med eldre barn, men går bare ut fra at man generelt ikke skal ha så mye tøy uansett. Da burde jeg være på den sikre siden :D

Helt klart, da kommer man langt. :)

Back
Topp