Kjønn og plager 1.trimester

Nezia87

Andre møte med forumet
Hei!

Til dere som har barn fra før. Litt nysgjerrig. Har det vært forskjell på formen i første trimester avhengig av kjønnet? Hadde vært morsomt å se litt hvordan erfaringer folk har.
Mange mener de har vært mer kvalm etc da de bar på gutt. Men det er jo så forskjellig så skal vel egentlig ikke ha noen sammenheng, men morsomt å høre :-)

Jeg har lest og hørt omvendt - at folk blir mer kvalm med jente enn gutt. Jeg for min del har to gutter og svangerskapene var veldig like i første og andre trimester! Så like at jeg var overbevist om at det var gutt nr 2 på OUL. Jeg var ikke kvalm og hadde typisk "guttemage", en kul som stod rett ut. Om jeg skal tippe ifht formen denne gang så venter jeg gutt(er) igjen, så det blir spennende å se ;)

Vet ikke hva vi venter ennå (2 dager!!) og er førstegangs, men tenker nok neste gang at det er motsatt kjønn enn nå om kvalmen uteblir og jeg faktisk kan jobbe første trimester :P

Jeg var sykt kvalm og kastet opp masse hver dag og gikk ned i vekt når jeg ventet gutten vår.

Denne gangen er jeg kvalm, kaster ikke opp, får i meg mat og drikke, kan jobbe deltid men har sinnssyk hodepine/migrene anfall x flere i uken. Og tror derfor det er jente denne gangen. Har også mer uren hud og utrolig ømme pupper denne gangen, kan ikke huske at jeg hadde det sist.

Jeg har to gutter, og var ikke spesielt kvalm når jeg gikk med de. Tror knapt jeg merket noe annet enn ved spesielt fæle bæsjebleier på jobb (med andremann).
Denne gangen har jeg vært konstant kvalm, men heldigvis "bare" brekninger, ingen oppkast. Har også uren hud denne gangen, har ikke hatt det heller. Gyn trooor det er jente, men hun var ikke helt sikker.

Var ikke kvalm eller dårlig, fikk jente sist.
Har vært litt kvalm fram til uke 8-9 denne gangen, så avtok det. Vet ikke hva vi får :)

Ingen kvalme overhode sist, bare ekstrem trøtthet.. litt kviser rundt IKM men ingen senere.. det var jente :-) Nå har jeg vært ekstremt kvalm siden positiv test, trøtt, oppkast nesten daglig og kvisene kommer nå på bryst, noen små på rygg og kjeven.. har ikke peiling.. men veldig forskjellig svangerkap

Med de to guttene jeg har fra før så var første tegn på svangerskap metallsmak i munn og ømme pupper. Denne gangen var det veldig oppblåst mage. Jeg hadde ikke oppblåst mage med de to guttene, og jeg har hatt ubetydelig med ømme pupper og egentlig ikke merket noe metallsmak denne gangen. Ellers så har fellestrekk for alle svangerskapene vært stor appetitt og behov for å spise ofte. Å spise ofte og mye har vært det som holder kvalmen i sjakk. Jeg har vært veldig trøtt i første trimester med alle, men tror jeg har vært trøttere og kvalmere denne gangen. Kan i alle fall ikke huske at det var så ille sist:) Men nå vet jeg jo ikke om endringene er fordi jeg venter jente nå, om det er fordi jeg er mye eldre, eller om det er helt tilfeldig. Er vel 7-8 uker igjen før jeg får vite kjønnet.

Forrige gang var første tegn at kondisjonen ble dårligere. Kvalmen kom i uke 6 og varte til uke 20, men ble gradvis bedre fra uke 16. Kvalmen varte hele dagen, men kastet ikke opp før i uke 15. Litt kviser rundt uke 9.

Denne gangen var første tegn smerter i bekkenet, det kom i 2 trimester sist. Bortsett fra det er det hittil veldig likt. Forskjeller er at jeg denne gangen er litt mindre treg i magen, må ikke opp om natten for å tisse, og får i meg litt mer variert mat. Også hatt mye blodtrykksfall, det kom også senere sist.

Ble gutt sist og trur det blir gutt denne gangen også :-)

Har magefølelsen deres stemt når det gjelder kjønn?:) Jeg er gravid for første gang, men har en liten magefølse på at det blir jente. Drømte også her om dagen at det kom en jente;)

Hadde vært interessant å vite om det fins vitenskapelig grunnlag for symptomforskjeller avhengig av kjønn på baby.

Har magefølelsen deres stemt når det gjelder kjønn?:) Jeg er gravid for første gang, men har en liten magefølse på at det blir jente. Drømte også her om dagen at det kom en jente;)

Jeg var sikker på jente sist, men når vi spurte på ul i uke 13 om de kunne se kjønn og legen sa det var for tidlig men var noe på måten hun sa det på som gjorde at jeg mistenkte gutt og gutt var det fikk vi bekreftet på oul [emoji85]

Hadde vært interessant å vite om det fins vitenskapelig grunnlag for symptomforskjeller avhengig av kjønn på baby.

Ja, stemmer ikke med det jeg har lest på nett, jeg er liksom omvendt [emoji85]

Jeg var 100 % pigg med førstemann foruten tretthet. Gutt.
Med andremann var jeg kvalm i én dag. Jente.
Nå har jeg vært skikkelig kvalm lenge inkl oppkast. Vet ikke kjønn enda.

Ifl jordmor blir som regel hvert svangerskap litt «tøffere» enn det forrige, gjerne fordi man er utsatt for mer stress utenfra med andre barn, ikke fordi man nødvendigvis har større hormonproduksjon. Parallellt med det vil de fleste få enklere og enklere fødsler, og det er ikke slik at etter 7 år så regnes man som førstegangsfødende igjen osv. Det er myter.

Jeg har ikke veldig sterk magefølelse enda, men har drømt gutt flere ganger og heller mot det. Vi får se. ;)

Jeg var 100 % pigg med førstemann foruten tretthet. Gutt.
Med andremann var jeg kvalm i én dag. Jente.
Nå har jeg vært skikkelig kvalm lenge inkl oppkast. Vet ikke kjønn enda.

Ifl jordmor blir som regel hvert svangerskap litt «tøffere» enn det forrige, gjerne fordi man er utsatt for mer stress utenfra med andre barn, ikke fordi man nødvendigvis har større hormonproduksjon. Parallellt med det vil de fleste få enklere og enklere fødsler, og det er ikke slik at etter 7 år så regnes man som førstegangsfødende igjen osv. Det er myter.

Jeg har ikke veldig sterk magefølelse enda, men har drømt gutt flere ganger og heller mot det. Vi får se. ;)

Det med at hvert svangerskap blir tøffere tror jeg også er individuelt. Min mor hadde ekstrem kvalme hele første svangerskap og fikk omtrent kun i seg te og tørre kjeks, mens nr to var helt fint og ingen plager.

Det ser ut som det er veldig 50/50 på hvilket kjønn som gir mest plager, som jeg regnet med Men det ser ut som at hver person får ulike svangerskap når de får annet kjønn, men ganske likt om de venter det samme som første.

Jeg var sykt kvalm og kastet opp masse hver dag og gikk ned i vekt når jeg ventet gutten vår.

Denne gangen er jeg kvalm, kaster ikke opp, får i meg mat og drikke, kan jobbe deltid men har sinnssyk hodepine/migrene anfall x flere i uken. Og tror derfor det er jente denne gangen. Har også mer uren hud og utrolig ømme pupper denne gangen, kan ikke huske at jeg hadde det sist.
Oi! Det var jo helt likt som meg! Plages veldig med hodepine og migrene. Har nå fått sykemelding og henvisning til fysioterapeut. Og fått masse kviser, det syns jeg er fryktelig plagsomt!

Oi! Det var jo helt likt som meg! Plages veldig med hodepine og migrene. Har nå fått sykemelding og henvisning til fysioterapeut. Og fått masse kviser, det syns jeg er fryktelig plagsomt!

Eneste som demper migrenen litt er Paracet med koffein, legen på jobb sa at 1 tabl er OK og da holder jeg meg unna annen koffein den dagen [emoji28]

Hva skal Fysio hjelpe med?

Eneste som demper migrenen litt er Paracet med koffein, legen på jobb sa at 1 tabl er OK og da holder jeg meg unna annen koffein den dagen [emoji28]

Hva skal Fysio hjelpe med?
Paracet fungerer ikke på meg :(
Jeg må legge meg i mørkt rom med varmeflaske på nakken og helst smøre og masere med tigerbalsam (men det kan ikke gravide bruke). Så nå er jeg ganske desperat etter å finne noe som kan hjelpe. Står i henvisningen at jeg skal få hjelp til øvelser som kan forebygge. Så får se om det vil hjelpe[emoji12]

Paracet fungerer ikke på meg :(
Jeg må legge meg i mørkt rom med varmeflaske på nakken og helst smøre og masere med tigerbalsam (men det kan ikke gravide bruke). Så nå er jeg ganske desperat etter å finne noe som kan hjelpe. Står i henvisningen at jeg skal få hjelp til øvelser som kan forebygge. Så får se om det vil hjelpe[emoji12]

Jeg har brukt tigerbalsam to dager nå [emoji28] På nakke og skuldre, hjelper veldig!

Back
Topp