Kjerringråd for lettere fødsel, og mer effektive rier

Siadle

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Leste et sted (tror det var her), at noen tok magnesium for mindre smertefulle rier, og tenkte at det skal jeg jammen prøve. Kom på det igjen i dag, når jeg holdt på med bingewatching av Greys Anatomy, og de ga en kvinne med premature rier høye doser magnesium for å stoppe riene.

Har googlet litt etterpå, og ser det er gjengs råd blant jordmødre og leger at man IKKE tar magnesium tett opp mot termin, fordi det kan gi ineffektive rier. Så nå har jeg IKKE tenkt å prøve magnesiumtilskudd for mindre smertefulle rier.

Andre som har hørt om, eller lest om ting som kan lette fødselen?

Har vel egentlig bare hørt at å være i god fysisk form kan gjøre fødsel lettere... og mental forberedelse.

• Liker
Reactions: c94
Leste et sted (tror det var her), at noen tok magnesium for mindre smertefulle rier, og tenkte at det skal jeg jammen prøve. Kom på det igjen i dag, når jeg holdt på med bingewatching av Greys Anatomy, og de ga en kvinne med premature rier høye doser magnesium for å stoppe riene.

Har googlet litt etterpå, og ser det er gjengs råd blant jordmødre og leger at man IKKE tar magnesium tett opp mot termin, fordi det kan gi ineffektive rier. Så nå har jeg IKKE tenkt å prøve magnesiumtilskudd for mindre smertefulle rier.

Magnesium i vanlige («terapeutiske») doser kan ikke gjøre riene dårligere. De som får for å stoppe for tidlig fødsel får helt syke mengder (sånn 10-20 ganger mer enn vanlig maksdose)

Jeg har lest flere steder at kosttilskuddsdose (100-200mg) magnesium om dagen er helt trygt helt fram til fødsel og kan bidra til mindre smertefulle rier. Jeg tar det daglig uansett så kommer til å fortsette fram til fødsel. Og kanskje ta dobbel dose den dagen (400mg). Det var anbefalt et av stedene jeg leste.

Har vel egentlig bare hørt at å være i god fysisk form kan gjøre fødsel lettere... og mental forberedelse.

Ja, men fysisk god form utgår her. :scared001Håper jeg kan begynne å svømme litt etterhvert nå, at jeg får lov av legen til å gjøre _det_ i det minste. Eller kanskje sykle litt på trimsykkel hjemme.

Vet at det hjelper da, var med i sånn forskningsprosjekt om trening i svangerskap med fjerdemann. Fødselen var kanskje ikke noe lettere enn resten, men ikke verre heller. Formen etterpå derimot, DEN var merkbart mye bedre, og jeg kom raskere tilbake i førgravid form.

Forøvrig er det magnesiumsulfat som gis til kvinner som går i fødsel for tidlig for å prøve å stoppe det, og ikke vanlig magnesium: http://www.momjunction.com/articles/magnesium-rich-foods-you-should-take-during-pregnancy_00106437/

Jeg har hatt mye mindre (så og si ingenting) ligamentsmerter og kynnere denne gangen, og jeg tror det kan ha sammenheng med magnesium. Hadde helt sykt vonde menssmerter før også, som gikk helt over ved magnesiumtilskudd.

«Magnesium er bra å ta før en fødsel, da kroppen forbruker mye magnesium under en fødsel. Magnesium får livmormusklaturen til å slappe av, mens kalsium får livmormusklaturen til å trekke seg sammen. Og under hele åpningsfasen, så handler det mye om å slappe av slik at du får åpning.
Om du i tillegg kan ta B6 vitamin og D vitamin, samtidig som du tar magnesium, vil det være bra. For det øker opptaket av magnesium.»
https://altformamma.no/ekspertsvar/981/expert_chat_session/preq

Virker lovende. Magnesium er jo generelt veldig bra for musklene...

«Magnesium er bra å ta før en fødsel, da kroppen forbruker mye magnesium under en fødsel. Magnesium får livmormusklaturen til å slappe av, mens kalsium får livmormusklaturen til å trekke seg sammen. Og under hele åpningsfasen, så handler det mye om å slappe av slik at du får åpning.
Om du i tillegg kan ta B6 vitamin og D vitamin, samtidig som du tar magnesium, vil det være bra. For det øker opptaket av magnesium.»
https://altformamma.no/ekspertsvar/981/expert_chat_session/preq

Virker lovende. Magnesium er jo generelt veldig bra for musklene...

Vet jo at det hjelper musklene til å slappe av, derav virkningen mot leggkramper. Men, under en fødsel vil man jo egentlig ikke at livmora skal slappe av, men jobbe effektivt?

Vet jo at det hjelper musklene til å slappe av, derav virkningen mot leggkramper. Men, under en fødsel vil man jo egentlig ikke at livmora skal slappe av, men jobbe effektivt?
Ja, men mitt inntrykk etter alt jeg har lest om det er at man vil ha en balanse. Musklene restueres jo bedre med magnesium og man unngår krampe osv. Under min forrige fødsel hadde jeg forferdelige kramper i leggene ved hver ri. Og hadde en veldig vond og langvarig fødsel. Og sikkert magnesiumunderskudd.

Når de gir magnesiumsulfatt for å motvirke for tidlig fødsel gir de jo enorme mengder med sprøyte rett i blodet. Det er begrenset hvor mye tarmene klarer å ta opp (tar man for mye magnesium bæsjer man det bare ut igjen).

Så det er ingen fare for å få en dempende effekt på riene med tilskudd

Er vel som en del andre ting. Man vil ikke ha for mye, men heller ikke for lite. Og jeg tror den forferdelige fødselen jeg hadde var relatert til magnesiumsmangel (blant annet). Spesielt siden lignende smerter som riesmertene ved mensen ble borte etter jeg begynte å ta magnesium.

Riene kan jo være effektive selv om de ikke gjør vondt :) Leste at for best effekt ved fødsel bør det tas sammen med kalsium. Da jobber riene best

Ja, men mitt inntrykk etter alt jeg har lest om det er at man vil ha en balanse. Musklene restueres jo bedre med magnesium og man unngår krampe osv. Under min forrige fødsel hadde jeg forferdelige kramper i leggene ved hver ri. Og hadde en veldig vond og langvarig fødsel. Og sikkert magnesiumunderskudd.

Når de gir magnesiumsulfatt for å motvirke for tidlig fødsel gir de jo enorme mengder med sprøyte rett i blodet. Det er begrenset hvor mye tarmene klarer å ta opp (tar man for mye magnesium bæsjer man det bare ut igjen).

Så det er ingen fare for å få en dempende effekt på riene med tilskudd

Er vel som en del andre ting. Man vil ikke ha for mye, men heller ikke for lite. Og jeg tror den forferdelige fødselen jeg hadde var relatert til magnesiumsmangel (blant annet). Spesielt siden lignende smerter som riesmertene ved mensen ble borte etter jeg begynte å ta magnesium.

Riene kan jo være effektive selv om de ikke gjør vondt :) Leste at for best effekt ved fødsel bør det tas sammen med kalsium. Da jobber riene best

Må fundere litt på denne tror jeg. Jeg har verken hatt ekstremt smertefulle, eller langvarige fødsler - heller motsatt. Har liksom ikke lyst på lengre fødsel heller, er så greit å være ferdig på et par timer. :knegg:

Må fundere litt på denne tror jeg. Jeg har verken hatt ekstremt smertefulle, eller langvarige fødsler - heller motsatt. Har liksom ikke lyst på lengre fødsel heller, er så greit å være ferdig på et par timer. :knegg:
Så bra du har hatt greie fødsler :D Jeg hadde en så fæl fødsel sist at jeg i to år var skråsikker på at jeg aldri skulle gjennom det igjen. Ville tvinge gjennom keisersnitt ved evt. ny graviditet. Men så fikk dattera vår knall immunforsvar, mens vi foreldrene alltid har blitt mye syke. Vi barn ørebarn og diverse. Og VI er begge født med keisersnitt. Også leste jeg Sjarmen med tarmen (utrolig kul og fascinerende bok) og fant ut at vaginal fødsel har mye å si for bakterikulturen i magen resten av livet og dermed immunforsvar, allergier og mye annet. Så da tenker jeg at 48 timer i helvete (som det var sist) skal jeg jammen ofre, for det er det verdt. ❤️ Også er det jo ikke barebare med operasjon heller selvfølgelig...

Men jeg håper at moderate mengder magnesium vil ha en god effekt. Om ikke annet slipper jeg de forferdelige krampene i beina ved hver ri. :)

Huff nei, nå vil jeg ikke tenke mer på fødsel :P

Så bra du har hatt greie fødsler :D Jeg hadde en så fæl fødsel sist at jeg i to år var skråsikker på at jeg aldri skulle gjennom det igjen. Ville tvinge gjennom keisersnitt ved evt. ny graviditet. Men så fikk dattera vår knall immunforsvar, mens vi foreldrene alltid har blitt mye syke. Vi barn ørebarn og diverse. Og VI er begge født med keisersnitt. Også leste jeg Sjarmen med tarmen (utrolig kul og fascinerende bok) og fant ut at vaginal fødsel har mye å si for bakterikulturen i magen resten av livet og dermed immunforsvar, allergier og mye annet. Så da tenker jeg at 48 timer i helvete (som det var sist) skal jeg jammen ofre, for det er det verdt. [emoji173]️ Også er det jo ikke barebare med operasjon heller selvfølgelig...

Men jeg håper at moderate mengder magnesium vil ha en god effekt. Om ikke annet slipper jeg de forferdelige krampene i beina ved hver ri. :)

Huff nei, nå vil jeg ikke tenke mer på fødsel :P

Høres ut som du hadde ein fæl fødsel. Det hadde eg og med førstemann... noko som gjorde til at eg trudde eg aldri ville ha baby igjen. Men då eg vart gravid på nytt, ein 3 år etterpå, fekk eg fødeplan. Den fungerte supert! Så etter den fødselen ville eg ha fleire.. og no venter vi nr 3. Har bedt om fødeplan denne gangen og. Har allerede vert på ein samtale på sjukehuset og skal tilbake igjen i veke 28. [emoji173]️

Høres ut som du hadde ein fæl fødsel. Det hadde eg og med førstemann... noko som gjorde til at eg trudde eg aldri ville ha baby igjen. Men då eg vart gravid på nytt, ein 3 år etterpå, fekk eg fødeplan. Den fungerte supert! Så etter den fødselen ville eg ha fleire.. og no venter vi nr 3. Har bedt om fødeplan denne gangen og. Har allerede vert på ein samtale på sjukehuset og skal tilbake igjen i veke 28. [emoji173]️
Så font å høre! Da jeg var på OUL i går spurte jeg om jeg kunne få samtale med en jordmor pga fæl fødsel sist. Og ble satt opp til samtale i uke 30. :)

Så font å høre! Da jeg var på OUL i går spurte jeg om jeg kunne få samtale med en jordmor pga fæl fødsel sist. Og ble satt opp til samtale i uke 30. :)

So bra [emoji4] håper du får ein mykje betre og lettare fødsel denne gangen. [emoji173]️ og det er utrulig godt når sjukehuset veit litt meir om deg og kva du ønsker/trenger.

Back
Topp