Kjenner dere daglig liv nå? Og hvordan er bevegelsene?

Bazinga92

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Jeg har kjent daglig liv siden jeg var 20+1, i dag er jeg 23+5. Men de siste tre dagene har jeg følt litt varierte bevegelser. Ikke sånn kjempe tydelige spark som jeg ofte har hatt. Men mer romsteringer, og svake dult. Kjenner han beveger seg.
Er det noe å engste seg over at det ikke er kraftige spark bestandig? Jeg har morkaken foran, men litt langt ned. Trur han også liker seg best nede, der jeg kjenner det oftest. Kan det være grunnen til at det er noe svakere innimellom?
 
Kjenner oftere romstering og dult. Må ikke være sterke spark. Var mye sånn med forrige huske jeg, isteden for kraftspark. Så ble det mindre og mindre spark etterhvert som plassen ble trangere og mer romstering.
Var ikke hver dag i forrige svangerskap jeg registrerte bevegelser heller. Da lå sikkert baby å sparket i morkaken, innover eller noe :)
 
Jeg er 22 uker i morgen. Har kjent mange sterke spark i forrige uke, men i helgen og i dag har det vært mer dunk og glidende bevegelser. Tipper det er sånn det vil være fremover. At det varierer litt etter hvordan babyen ligger og hvor stor den er osv. Så lenge du kjenner NOE tror jeg det er greit. Når man kommer lenger i svangerskapet er det viktigere å være på vakt. Når det er sagt må man ikke undervurdere morsinstinktet. Så hvis du er redd noe er galt kontakter du legen eller føde/gyn.
 
Det kjennes veldig forskjellig ut fradag til dag. Noen dager er det masse romstering mens andre dager er det mer myke stryk på innsiden som er vanskelige å fange opp. Ofte gir aktive dager for meg lite aktivitet i magen og motsatt. Har 15 min jeg ligger i lunsjpausen og kjenner liv hver dag da og så når jeg roer meg ned for kvelden. ellers så er det mer ulikt hva jeg kjenner. Kjenne et skikkelig fraspark her en morgen, Den kjentes både opp mot ribbeina og mot hofta. trengte vel å strekke seg ut litt brått.
 
Takk for fine svar, det et litt beroligende. Ikke bare lett å være førstegangs. Har kjent han romstere litt mer etter jeg la ut innlegget i stad. I tillegg til så sterke spark/dult at magen beveget seg. Så nå er jeg ikke så bekymret mer :love7
 
Har kjent liv hver dag i noen uker, og som de andre sier så varierer det - fra sterke spark, til mer "herjing" :)
 
Jeg er 22+2 og kjenner liv hver dag, har gjort det i flere uker. Men det varierer hvor sterkt og hvor mye, og også hvor i magen jeg kjenner det. Og det er normalt! Anbefaler nettsiden kjennliv.no om du er nervøs!
 
Jeg er 22+2 og kjenner liv hver dag, har gjort det i flere uker. Men det varierer hvor sterkt og hvor mye, og også hvor i magen jeg kjenner det. Og det er normalt! Anbefaler nettsiden kjennliv.no om du er nervøs!

Husker den siden der skremte livet av meg i første svangerskap . Jeg opplevde livet i magen som laaaaaaangt utenfor hva de mente var "normalt" inne på kjennliv.no.

Jeg var førstegangs og hadde morkaken på fremsiden. Kjente lite og sporadisk liv. Det ble en del panikkturer inn på fødeavdelingen for CTG, og like pinlig hver gang når det viste seg å være fest inni der som jeg ikke kjente til:rolleyes: Men veldig betryggende å bli tatt så godt i mot på tross på føden. Dette var etter uke 23+0 vel og merke.
 
Husker den siden der skremte livet av meg i første svangerskap . Jeg opplevde livet i magen som laaaaaaangt utenfor hva de mente var "normalt" inne på kjennliv.no.
Oj, så kjipt. Jeg opplever det de sier som veldig sånn "det er mor som vet hva som er normalt for sitt barn", som f.eks. på denne siden. Her står det jo så klart som det får blitt at det ikke er noe som er normalt eller unormalt, at alle fostere er ulike og at hver enkelt mor må bli kjent med sitt barns bevegelser. Og det er vel det som er budskapet. Og det er tross alt MYE bedre å ha noen bomturer til føden når man mistenker mindre liv enn at man i verste fall mister barnet sitt.
 
Oj, så kjipt. Jeg opplever det de sier som veldig sånn "det er mor som vet hva som er normalt for sitt barn", som f.eks. på denne siden. Her står det jo så klart som det får blitt at det ikke er noe som er normalt eller unormalt, at alle fostere er ulike og at hver enkelt mor må bli kjent med sitt barns bevegelser. Og det er vel det som er budskapet. Og det er tross alt MYE bedre å ha noen bomturer til føden når man mistenker mindre liv enn at man i verste fall mister barnet sitt.

Ja nettsiden er helt sikkert endret på siden den gang, men husker det var ett skjema man kunne bruke og noe slikt. Det var ikke så veldig lett når jeg kjente så sporadisk liv. Men ja, mye bedre med en tur for mye enn en tur for lite :)

Opplever det hele helt anderledes denne gangen, da jeg venter nr 3 og morkaken er bak. Utrolig forskjell
 
20+6 i dag, har vel kjent liv daglig i rundt en uke. Det er mulig det også var en del bevegelse tidligere, men som førstegangsfødende kan jeg ikke si at jeg visste helt hva jeg skulle kjenne etter. Mye romstering, nesten som vibrasjoner og myke "dult" er vel den beste måten jeg kan beskrive det på. :happy:

Morkaken min ligger foran, så det tar vel litt tid før partner kjenner noe. Det varierer jo også hvor mye jeg får kjent etter i løpet av en dag, men det er klart dager det er flere dult enn andre.
 
20+6 i dag, har vel kjent liv daglig i rundt en uke. Det er mulig det også var en del bevegelse tidligere, men som førstegangsfødende kan jeg ikke si at jeg visste helt hva jeg skulle kjenne etter. Mye romstering, nesten som vibrasjoner og myke "dult" er vel den beste måten jeg kan beskrive det på. :happy:

Morkaken min ligger foran, så det tar vel litt tid før partner kjenner noe. Det varierer jo også hvor mye jeg får kjent etter i løpet av en dag, men det er klart dager det er flere dult enn andre.
Gratulerer så mye med kommende baby!:) Jeg er også førstegangs og har morkaken foran (ikke helt opp). Mannen klarte å kjenne et spark lørdag, da var jeg 21+2. Så ikke nødvendigvis så lenge til mannen din klarer det!:)
 
Gratulerer så mye med kommende baby!:) Jeg er også førstegangs og har morkaken foran (ikke helt opp). Mannen klarte å kjenne et spark lørdag, da var jeg 21+2. Så ikke nødvendigvis så lenge til mannen din klarer det!:)

Han er superspent! Gleder meg veldig til vi kan dele det!
 
Gratulerer så mye med kommende baby!:) Jeg er også førstegangs og har morkaken foran (ikke helt opp). Mannen klarte å kjenne et spark lørdag, da var jeg 21+2. Så ikke nødvendigvis så lenge til mannen din klarer det!:)
Jeg har også morkaken foran, men mannen har ikke klart å kjenne noe enda. Hver gang han prøver blir babyen helt rolig, selv om hun har vært i farta rett før.
Nesten komisk. Men har vært det samme med alle tre, så regner ikke med at han kjenner noe før i uke 26/27.
 
Jeg har også morkaken foran, men mannen har ikke klart å kjenne noe enda. Hver gang han prøver blir babyen helt rolig, selv om hun har vært i farta rett før.
Nesten komisk. Men har vært det samme med alle tre, så regner ikke med at han kjenner noe før i uke 26/27.
Han har kun kjent det den ene gangen. Det var når babyen sparket litt høyt. Og helt oppe ligger ikke morkaken foran, så mulig den traff akkurat perfekt :) merker også at baby blir roligere med en gang noen legger hånda på magen!;p og tenker at det i og for seg er bra:)
 
Har morkaken bak, og har kjent bevegelser ganske lenge nå. Begynte som "sommerfugler i magen", men etter hvert kjente jeg små dult. Nå kjenner jeg spark dytt og romstering, og kan se bevegelser fra utsiden. Er 23+2. Merker at bevegelsene er kraftigere og oftere nå enn tidligere, og så holder hun gjerne på lengre.

Merker at det er begynt å danne seg et lite mønster når det kommer til når hun er våken. Spennende og fascinerende for en som er førstegangs:happy:

Er forresten i nedre del av magen jeg kjenner det mest. Hvis det er samme plass du får bevegelsene er det jo klart at morkaken kan dempe det.
 
Han har kun kjent det den ene gangen. Det var når babyen sparket litt høyt. Og helt oppe ligger ikke morkaken foran, så mulig den traff akkurat perfekt :) merker også at baby blir roligere med en gang noen legger hånda på magen!;p og tenker at det i og for seg er bra:)
Det er en fin tanke. At babyen roer seg når noen tar på den. Det eneste som er litt rart her at det ikke skjer med meg. Det skjer bare når pappaen skal kjenne.. hehe.
 
Jeg synes det er veldig underlig at jeg faktisk kjenner mest liv der hvor morkaken ligger. Min ligger foran, langt nede, litt til venstre. På UL sa de at vi kom til å kjenne mye bevegelse på høyre side, men der er det omtrent aldri noe. Kjenner derimot mye dytt/spark og romstering der hvor morkaken er, og oppover. Virker som om hun ligger på venstre side av livmoren hele tiden (det gjorde hun også på begge UL) og aldri egentlig snur seg. Kan ofte se at magen buler ut oppover langs venstre side, og det er nok ryggen hennes. Kjenner også ganske mye liv utenpå magen der hvor morkaken ligger.
 
Det er en fin tanke. At babyen roer seg når noen tar på den. Det eneste som er litt rart her at det ikke skjer med meg. Det skjer bare når pappaen skal kjenne.. hehe.
Bor jo inni deg, så kanskje ikke hun føle det samme?;p hvem vet;p
 
Back
Topp