Kjenne liv

Baby102020

Andre møte med forumet
Hei,

Ser at fra uke 28 er det anbefalt å registrere liv i magen daglig lurer litt på hvilke rutiner og hvordan dere gjør dette?
 
Hei,
Eg er 26 uker på vei, kjenner liv mange ganger om dagen, har en villbass i magen som sparker store deler av dagen, så da er det liksom bare å kjenne etter innimellom at det fortsatt er bevegelser inni magen og ta en liten pause å kjenne etter om eg ikke har registeret noen spark på en liten stund.
 
Jeg registrer ikke ved å skrive ned, men kjenner at det er liv hver dag. Når jeg drikker noe iskaldt så forventer jeg bevegelser og det skjer. Så slik kjenner jeg etter.
 
Last edited:
Jeg passer på at jeg kjenner han flere ganger om dagen. Han blir stort sett aktiv etter jeg har drukket eller spist, det er mitt sikre tegn på liv:)
 
Jeg har rutine på bebis, samme som med førsten. Våkner, bytter liggestilling og plager henne litt for å få svar. Har også sjekk midt på dagen under hvil, og hver kveld ligger jeg å kjenner på krabaten.

Det er anbefalt å gjøre seg kjent med bevegelsene og mønsteret til babyen, sånn at du oppdager visst noe er galt. Min endret drastisk mønster i juni og jeg dro til KK på sjekk. nå er jeg 31 uker (har termin i september, men gikk 14 dager over med første, så tror jeg får oktober baby) og hun har jo mye større bevegelser.

Så det å bli kjent med mønster, når baby er våken etc er lurt :)
 
Jeg også gjør som dere andre her. Kjenner liv mange ganger om dagen så skriver ikke ned noe sted. Bare registrerer inni meg at jeg har kjent liv. Og hvis jeg ikke har kjent noe på en stund kan jeg ta meg noe å spise og sitte ned og kjenner etter. Men jeg skjønner ikke helt det der med å bli kjent med mønsteret. For det er jo bevegelser jevnt gjennom hele dagen. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å få med meg hvis babyen endrer mønster. Men kanskje hvis det blir veldig mye svakere bevegelser da. Men ellers veit jeg ikke. Hvordan merka du det @Høstbarn i vente ?
 
Jeg også gjør som dere andre her. Kjenner liv mange ganger om dagen så skriver ikke ned noe sted. Bare registrerer inni meg at jeg har kjent liv. Og hvis jeg ikke har kjent noe på en stund kan jeg ta meg noe å spise og sitte ned og kjenner etter. Men jeg skjønner ikke helt det der med å bli kjent med mønsteret. For det er jo bevegelser jevnt gjennom hele dagen. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å få med meg hvis babyen endrer mønster. Men kanskje hvis det blir veldig mye svakere bevegelser da. Men ellers veit jeg ikke. Hvordan merka du det @Høstbarn i vente ?
Hos meg med nr 1 gikk jeg på overtid. Kjente at hun ikke var særlig aktiv. Ringte føden, fikk beskjed om å drikke isvann og noe søtt og legge meg ned. Skulle da kjenne 10 bevegelser innen kort tid. Det gjorde jeg ikke, så fikk komme inn til sjekk. Jeg hadde rier som ble registert, men de var ikke vonde. Senere falt hjerterytmen og hun måtte forløses med haste KS. Så jeg ville ikke vært opptatt av å kjenne aktivitet til samme tid, men heller at baby er aktiv ila dagen og responderer på å bli dultet bort i eller ved inntak av mat og drikke.
 
Slik Yummy mummy skriver, så gjør jeg det samme. Jeg sjekker om hun er aktiv ved å lett dulte borti magen, be samboer lage litt liv (synge, snakke til magen osv), drikke sterk saft eller egentlig isvann fungerer best på meg, skifte stilling, men alt dette når jeg er i ro. Jeg prøver å roe meg selv ned og kjenne etter. Jeg har flere ganger vært på gråten fordi hun ble så stille og jeg følte jeg ikke kjente noe på flere timer, men da hadde jeg vært i aktivitet og hun må jo sove også. På siden kjennliv.no kommer de med gode råd :happy:

Og husk! Er du usikker så ta heller en ekstra telefon til føden!
 
Jeg er 26+3 men har til vane og alltid kjenne etter rundt frokost, og på ettermiddag og kveld setter jeg meg alltid ned og kjenner etter. Om jeg ikke kjenner noe så drikker jeg noe eller spiser, men snuppa her er kjempe aktiv, så normalt så er hun umulig og ikke legge merke til:hilarious:
Sålenge jeg følger de vanene, så tenker jeg det eg godt nok for meg og baby:happy:
 
Jeg tenker også at dette med "samme tid" kun er relevant om man har en veldig strukturert og lik hverdag hver eneste dag... Babyen har jo lett for å sovne når man går eller beveger seg, og deretter våkeperioder når man ligger i ro. Hos meg kan jeg f.eks si at babyen stort sett alltid har en "urolig" fase når jeg går til sengs - men den fasen kan være både kl 22:00 eller 01:00, avhengig av når jeg går til sengs :p
 
Her er hu veldig aktiv hver gang jeg spiser noe. Hva som helst egentlig. Skikkelig matvrak :p så det er egt min måte å kjenne etter. Men jeg tror uansett at om hu ikke beveger seg inni der vil jeg reagere ganske fort. For hu er egentlig aktiv 24/7. Veldig merkelig for leser over alt om at man bør snart kjenne til rutinene til baby når de sover eller er våken. Men hu inni her beveger seg konstant. Ikke lagt merke til noen «rutine» på når hu sover. For så vidt jeg merker sover hu faktisk ikke i det hele tatt. Så om hu stopper å bevege seg vil jeg reagere ganske fort tror jeg
 
Jeg kjenner alltid etter når jeg våkner om morgenen, når jeg spiser/drikker, og når jeg legger meg:)
 
Kjenner jevnlig liv i mine rolige perioder på dagen, og spesielt etter måltid. Så om jeg sitter i sofaen eller har lagt meg for kvelden. Bevegelsene var annerledes i starten, og på flere forskjellige steder da - nå er det stort sett de samme stedene han sparker på bestandig. I likhet med storesøsteren ligger han godt med hodet ned allerede, enda det er 10 uker igjen og han har god plass til å bevege seg :hilarious:
 
Kjenner liv vær gang jeg setter meg i bilen, legger meg nedpå og spesielt etter mat :)
 
Jeg prøver å jevnlig kjenne etter liv gjennom dagen, men denne frøkna liker best å være våken midt på natten. Noen dager er jeg full fart hele dagen og må legge med nedpå å styrte en is for å kjenne etter.
Prøvde å laste ned en app for dette men den ble bare brukt den ene gangen, men den kan kanskje fungere for andre.
 
Jeg også gjør som dere andre her. Kjenner liv mange ganger om dagen så skriver ikke ned noe sted. Bare registrerer inni meg at jeg har kjent liv. Og hvis jeg ikke har kjent noe på en stund kan jeg ta meg noe å spise og sitte ned og kjenner etter. Men jeg skjønner ikke helt det der med å bli kjent med mønsteret. For det er jo bevegelser jevnt gjennom hele dagen. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å få med meg hvis babyen endrer mønster. Men kanskje hvis det blir veldig mye svakere bevegelser da. Men ellers veit jeg ikke. Hvordan merka du det @Høstbarn i vente ?
Hun gikk fra å være sterk og sparkete til å bli sløv og rolig. Fikk ikke respons på samme måte, hun beveget seg mindre. Men dro på sjekk og hun var fin så det var nok et utviklingstrinn. Nå har hun veldig fint mønster og beveger seg masse :)
 
Her kjenner jeg bevegelser jevnt utover hele dagen, omtrent hver gang jeg sitter i ro. Kjenner fast hver morgen før jeg står opp og hver kveld når jeg legger meg :) Veldig deilig å kjenne så mye liv, veldig betryggende.

Med første kjente jeg lite liv gjennom hele svangerskapet og var flere ganger inne på sjekk fordi det var så stille. Men da var morkaka foran og nå er den bak, tror det har veldig mye å si her ihvertfall :)
 
Jeg har morkaka foran og baby ligger dypt. Kjenner liv hver dag, men det er når baby får til de gode sparkene. Det er litt rytme fra baby sim side på morgen og på kvelden. Hvis det har vært rolig kvelden før er jeg ekstra oppmerksom på morgenen etter.
 
Back
Topp