Kjenne liv

Blomsterpiken83

Forelsket i forumet
Dere som har kjent liv en stund, hvor mange ganger pr dag kjenner dere bevegelse /spark? Jeg synes det er kjempevanskelig å vite når jeg har kjent nok iløpet av en dag til at det kan regnes som normalt. Bekymrer meg ganske mye pga det.
Det går bra de dagene jeg kjenner det jevnlig men så er det jo noen dager der det er skikkelig rolig. Jeg er 21+4

Her kjenner jeg mest når jeg ligger på rygg. Så mest på kvelden. Kjenner mange ganger i løpet av dagen, men de føles så mye svakere når jeg gjør ting. Så glemmer man dem litt og blir fort litt bekymret. Men babyen snur seg av og til også. Hvis babyen sparker mot ryggen din vil det nok oppleves svakere og noen ganger er de mye sterkere. Det viktigste er at man har kjent liv og ikke hvor sterkt det er. De sier vell at rundt uke 24 skal det være daglig og det vil sikkert bli litt mer regelmessig også. Baby er enda liten. Er du litt i stuss. Spis noe søtt og legg deg ned og slapp av litt. Her blir der det gjerne full fest da..

Kjenner hver dag, men mest når jeg er rolig. Som allerede sagt så har de mye plass enda å røre seg på.
Holder egentlig på å bli kjent med bevegelsene for å ha en normal rytme å gå etter :)

Jordmor sa til meg i dag at det er etter uke 24 du skal få regelmessig bevegelse. Før den tid skal du kontakte lege hvis du har kjent liv,men så ikke kjenner noe i løpet av en hel dag. Jeg er 21+5 kjente lite i går,men mye i dag. Baby er ikke sterk nok til å gi deg like tydelige spark hele tiden :)

Last edited:
Min har disco om jeg spiser kald frukt drikker isvann eller setter på Christine Sandtorv son klokvarm (4. Album i stjerneteller serien)

Er 19+6 og kjenner bevegelse spesielt tidlig på morgenen og på kvelden, men også et par ganger i løpet av dagen hvis jeg sitter/ligger i ro, spesilt om jeg ligger på venstre side (kan ha noe med at blodgjennomstrømningen til babyen er best i den posisjonen).

Som de før meg har nevnt er det enda tidlig å skulle kjenne bevegelse daglig, og babyen er såpass liten i tillegg til at h*n kan sparke inn mot ryggen din. Det er mye som spiller inn her, og alle babyer er forskjellige. Noen er turbotroll i magen, mens andre er rolige og bedagelige. I tillegg så kan det godt hende at h*n beveger på seg mens du er opptatt med andre ting og derfor ikke registrerer det.

Drikk/spis noe kaldt/søtt og legg deg i ro på sofaen, så skal du se at du snart kan kjenne bevegelsene :)

Er i uke 25 nå og begynte ikke å kjenne liv før i uke 22 pga morkake på fremre vegg. Men nå kjenner jeg hver dag, flere sesjoner til dagen. Men ikke vær bekymret for å ikke kjenne liv "ofte nok" før etter uke 24 (lettere sagt enn gjort)! Går også ann å laste ned en app som heter kicks count- der kan du registrere sesjoner i løpet av en dag :)

Er i uke 25 nå og begynte ikke å kjenne liv før i uke 22 pga morkake på fremre vegg. Men nå kjenner jeg hver dag, flere sesjoner til dagen. Men ikke vær bekymret for å ikke kjenne liv "ofte nok" før etter uke 24 (lettere sagt enn gjort)! Går også ann å laste ned en app som heter kicks count- der kan du registrere sesjoner i løpet av en dag :)

Jeg kjenner godt med liv nå hver dag :) Siden jeg er så bekymret (mistet i dødfødsel sist jeg var gravid) så har jeg bynt å skrive opp når jeg kjenner liv. Dette hjelper meg mye med å unngå å bli så redd :)

Har også morkaka på fremre.. kjente han på dagen i uke 20 :) kjent han daglig siden.. noen dager er d mer liv enn andre dager.. men blir ikke bekymret :)

Har også morkaka på fremre.. kjente han på dagen i uke 20 :) kjent han daglig siden.. noen dager er d mer liv enn andre dager.. men blir ikke bekymret :)

Ja jeg kjenner også mer noen dager enn andre. I dag har det vært skikkelig rolig i magen. Prøver å roe meg ned med at det er normalt. Hvor langt på vei er du? :)

Jeg har ikke før i den siste uka begynt å kjenne spark flere ganger daglig. Og da mener jeg skikkelig spark :)
Men her ligger livmora foran, så den tar nok av for en del.

Uke 22+6 i følge oul, 24+2 i følge antatt befruktning :)
Morkaka, ikke livmora ..haha..trøtt allerede i dag

Last edited:
Jeg har kjent liv siden ca uke 20, noen dager mer liv enn andre dager. Har aldri fulgt med på hvor mange ganger om dagen, jeg har morkaken foran, så hun sparker vel en del i den også :)
Kjenner hardere spark nå i uke 25, kjempe gøy,kan se at magen beveger seg. Men fortsatt kan ikke samboer kjenne det :p

Jeg kjenner han veldig ofte føler jeg. Morgen, ettermiddag, kveld og natt! Kjenner når jeg går, sitter og ligger :D

Jeg er i dag 25+2. Jeg synes fortsatt det er vanskelig å vite når man kan si at man har kjent nok liv iløpet av dagen. Jeg kjenner hver dag, men det varierer jo fra dag til dag. Hvordan tenker dere? Når er dere trygge på at alt er som det skal?

Back
Topp