Kjenne etter på modning- livmorhalsen.

Havfruen88

Glad i forumet
*MIA*
Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på om det er noen her som kjenner på livmortappen/halsen sin for å se tegn på modning?

Vet dette er et tema som er blitt mye diskutert om man skal gjøre/ikke gjøre, og at leger og jm har ulike syn på om dette er noe man kan gjøre selv og ikke.

Men dere som eventuelt gjør dette, klarer dere å tyde det dere kjenner?

En venninne av meg nevnte dette i dag, og jeg ble så klart nysgjerrig på om dette er noe som er "vanlig" å gjøre eller ikke... :)
 
Eg har ikkje planer om å kjenne etter noko, nei!:P Det har eg ikkje lyst å gamble med :) Har heller ikkje peiling på korleis det skal gjerast, eller korleis det føles...  ;p 
 
Aner ikke hvordan det skal kjennes ut til vanlig, så hadde vel neppe klart og kjenne etter tegn på modning. Tror uansett ikke det er så lurt å styre så voldsomt oppi der selv, overlater det til de som kan det.
 


lillerypa skrev:
Aner ikke hvordan det skal kjennes ut til vanlig, så hadde vel neppe klart og kjenne etter tegn på modning. Tror uansett ikke det er så lurt å styre så voldsomt oppi der selv, overlater det til de som kan det.


Nei, vart så overraska når ho nevnte at sånne ting kunne ein sjekke sjølv.. Eg har ikke turt det :P Men lurte på om det var "vanlig" å gjere...:)
 
Ja jeg har prøvd å kjenne etter flere ganger, men føler ikke at jeg når helt frem, så etter min mening skal det en del til for å ødelegge noe... Husker fra to forrige sv.skap at de omtrent tok hele hånda inn når lege/jordmor skulle sjekke. Jeg har prøvd forskjellige stillinger også....
 


Genie skrev:
Ja jeg har prøvd å kjenne etter flere ganger, men føler ikke at jeg når helt frem, så etter min mening skal det en del til for å ødelegge noe... Husker fra to forrige sv.skap at de omtrent tok hele hånda inn når lege/jordmor skulle sjekke. Jeg har prøvd forskjellige stillinger også....


hmm.. Fascinerende! :) Så du klarer ikke å kjenne din, men har prøvd flere ganger?
 
jeg har også prøvd.. er i uke 33+noe ... litt dålig på å holde tellinga...  hehe.... men jeg klarer ikke å nå den. Sist svangerskap kjente jeg den da jeg nermet meg uke 36.. den va beynt å modne seg da.. men fortsatt lukket og litt fast.. 3 dager før termin var jeg såååååååå lei av masrier.. så jeg kjente på tappen.. rundt 2 cm åpning.. dro litt i åpningen til d gjorde vondt..., og riene startet rett etterpå.. jeg dro på sykehuset på natta og fødte på morgenen .. : )
 
Klarte ikke å la være å sjekke i dag..Men skjønte fint lite.. I dag tidlig var den høy, nådde den nesten ikke (og den kjentes hard). Men i kveld var den veldig lav, ,myk og jeg kunne kjenne åpning.. Hvorfor er den ulik morgen og kveld?

Kjente på den når vi var prøvere og da var det store forskjeller utfra tidspunkt, men trodde dette med livmortappen/halsen var mer stabilt når man er gravid??

Menmen.. Ihvertfall lite vitsi at jeg roter oppi systemet når jeg ikke skjønner noe alikevel :P
 
haha, jeg også kjente etter da jeg følte ubehag etter samleie. Den var helt slapp og jeg ble skikkelig nervøs og ringte føden for å høre om det var normalt. Og da spurte jordmor om jeg hadde for vane å "pelle" oppi der ofte. Håper jeg får den jordmora under fødsel. Da er jeg unnskyldt for å være slem i kjeften. Det var visst normalt sånn forresten, at den begynte å modne seg tidligere på 2. gangs fødende:) men den jordmora kan du få gratis av meg...
 
Synes ikke det er lurt å rote oppi der. Jordmødre kjenner jo ikke om du er moden før du er på overtid. Dette er det en grunn for. Når det begynner og åpnes og modnes har du lettere for å få infeksjoner. Derfor prøver de å unngå dette til de må. Barnet kommer når det kommer. Og modning kan jo starte uker / måneder før fødsel.
 


barniaugust skrev:
haha, jeg også kjente etter da jeg følte ubehag etter samleie. Den var helt slapp og jeg ble skikkelig nervøs og ringte føden for å høre om det var normalt. Og da spurte jordmor om jeg hadde for vane å "pelle" oppi der ofte. Håper jeg får den jordmora under fødsel. Da er jeg unnskyldt for å være slem i kjeften. Det var visst normalt sånn forresten, at den begynte å modne seg tidligere på 2. gangs fødende:) men den jordmora kan du få gratis av meg...

Hihi! Grei JM :P Nei, har nok med de jm som jobber på sykehuset der jeg skal føde.. Enkelte skulle ikke fått jobbe med mennesker i det hele tatt. Håper jeg er heldigere med jm under fødsel enn det jeg har vært med de jeg har fått på enkelte kontroller jeg har vært på..
 
Hvis man kan ha samleie under graviditeten så tror jeg ikke det er noen fare å kjenne forsiktig etter, det er jo ikke snakk om å rive å røkke heller..:-)vi får satse på at jordmødrene under fødsel er greiere:-)
 
Back
Topp