Kjendt donor?

lamelia

Flørter med forumet
Hei

Hva gjør dere i forhold til det med at dere bruker kjendt donor?
Forhold til at dere skriver far ukjende i forhold til det å få bidrag fra Nav?

Jeg skal bruke kjendt donor på klinikk og hadde planer om en samværet avtale oss i mellom der han fraskriver seg retten til barnet, men at jeg kan være åpen for deling i svangerskapet, fødsel, at den kan møte barnet. Men at jeg har barnet 100% da er jeg jo også avhening av bidrag. Han vil hjelpe meg som donor, men ønsker ingen ansvar. Men er jo redd han plustelig forandrer mening.

Ser noen innlegg fra advokat at om man skriver en slik avtale så er den ikke juridisk riktig og far kan kreve ansvar fordet.

Hvordan har dere gjort det?
 
For mye styr.. hvorfor ikke gjøre som alle andre, bruke ukjent sæddonor gjennom klinikken?
 
Har brukt donor fra sædbank via klinikken. Minst styr sånn. Kjenner ikke noen som har valgt å gjøre IVF med egenskaffa sæddonor når jeg tenker meg om.. Jeg hadde aldri turt siden han dermed når som helst kan komme å kreve barnet, og ingen avtaler man skriver vil være gyldige. Var innom tanken nemlig, men slengte den raskt fra meg. Hadde gitt meg kronisk angst tror jeg.
 
Jeg vet om ei som gjorde det. Men hun gikk via DK, da det var før tillatt hjelp for single i Norge. Han leverte sæd til klinikken i DK. Han har ingen juridiske rettigheter, men de møtes av og til
 
Hei

Hva gjør dere i forhold til det med at dere bruker kjendt donor?
Forhold til at dere skriver far ukjende i forhold til det å få bidrag fra Nav?

Jeg skal bruke kjendt donor på klinikk og hadde planer om en samværet avtale oss i mellom der han fraskriver seg retten til barnet, men at jeg kan være åpen for deling i svangerskapet, fødsel, at den kan møte barnet. Men at jeg har barnet 100% da er jeg jo også avhening av bidrag. Han vil hjelpe meg som donor, men ønsker ingen ansvar. Men er jo redd han plustelig forandrer mening.

Ser noen innlegg fra advokat at om man skriver en slik avtale så er den ikke juridisk riktig og far kan kreve ansvar fordet.

Hvordan har dere gjort det?

All ære til deg for å bruke kjent donor, så barnet har mulighet til å vite hvem den biologiske faren er. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt samme mulighet, men jeg kjenner ingen som er aktuelle. Det er ikke lov til å bruke kjent donor i Norge, så enten må dere reise til Danmark, eller så må han være med på behandlingsforløpet og som du sier bare velge å ikke signere farskapet etter fødsel, mens du oppgir at far er ukjent. Du må uansett ikke på noe tidspunkt oppgi til NAV at du vet hvem far er, for da er saken tapt og han blir far enten han vil eller ei. Det vil være en viss risiko i dette ved at han likevel vil kreve farskap, så du må være sikker på at du stoler på ham - dere bør snakke skikkelig sammen om dette på forhånd sånn at dere vet at dere er helt enige.
 
Vi var i Danmark sammen før egguttak nå og sa til han at det blir ingen bindende kontrakt som er juridisk. Men han ønsker uansett at kontrakten skrives og er opptatt at det står 100% omsorg og foreldreansvar og at han ikke vil oppgis som far. Så da får jeg bare stole på det
 
Back
Topp