Kjemi med jordmor

Jeg går til både jordmor og fastlege pga B12 mangel og oppfølging ang ekstraslag på hjertet. Da vi første gang fant ut jeg hadde ekstraslag, ante ikke legen om det var typisk for gravide, og jeg bekymret meg for at jeg kom til å ha det slik resten av livet, helt til jeg kom hjem og googlet "ekstraslag+gravid". Da jeg og jordmor snakket om dette, virket hun totalt beroliget på at dette var pga graviditet og ganske vanlig.

Så jeg føler at legene får ta blodprøvene og all that jazz, mens jordmødrene er flinkest når det kommer til graviditet :D

Jeg går til både jordmor og fastlege pga B12 mangel og oppfølging ang ekstraslag på hjertet. Da vi første gang fant ut jeg hadde ekstraslag, ante ikke legen om det var typisk for gravide, og jeg bekymret meg for at jeg kom til å ha det slik resten av livet, helt til jeg kom hjem og googlet "ekstraslag+gravid". Da jeg og jordmor snakket om dette, virket hun totalt beroliget på at dette var pga graviditet og ganske vanlig.

Så jeg føler at legene får ta blodprøvene og all that jazz, mens jordmødrene er flinkest når det kommer til graviditet :D
Bilyd er vanlig ved graviditet, har selv bilyd til vanlig også. Ble oppdaget rett før eg ble gravid med første. Tok da EKG på første svangerskaps kontroll og alt var fint :) De fleste med bilyd på hjertet har ingen plager ved dette :)

Bilyd er vanlig ved graviditet, har selv bilyd til vanlig også. Ble oppdaget rett før eg ble gravid med første. Tok da EKG på første svangerskaps kontroll og alt var fint :) De fleste med bilyd på hjertet har ingen plager ved dette :)

Jeg syntes det er veldig ubehagelig når ekstraslaget kommer, føles som galopperende hjerte, får aldri slappet av. vet ikke om det er det samme som bilyd, da jeg gikk til hjertelege sa han "Du har ikke ekstraslagene akkurat nå, men bilyd".....

Jeg syntes det er veldig ubehagelig når ekstraslaget kommer, føles som galopperende hjerte, får aldri slappet av. vet ikke om det er det samme som bilyd, da jeg gikk til hjertelege sa han "Du har ikke ekstraslagene akkurat nå, men bilyd".....
Er flere typer bilyd, en er at blodet strømmer raskere som igjen får hjertet til å slå ekstra slag. Hjertebank (altså ekstra hjerteslag) er vanlig ved graviditet men kan og oppstå utenom også, er i de fleste tilfeller ufarlig. Hjertebank er ubehagelig, men bilyden er der hele tiden, mens ekstraslagene kommer innimellom :)

Takk for svar dere. Så bra alle som kjenner at kjemien klaffer, uansett hvem det er med :Heartred
I mitt tilfelle har jeg nå vært hos jordmor 3 ganger og kjenner ikke helt lyst til å verken dra tilbake eller ta opp ting jeg virkelig trenger å snakke om med henne. Blir iallfall sånn når jeg på tredje besøket blir sport av henne om vi har møtt hverandre før... Vet ikke om jeg forventer for mye her nå, men det skaper avstand å bli sport om sånt på tredje møte. Eller når hun roper meg opp på venterommet og har forsvunnet i rennefart inn på kontoret før jeg har rukket å reise meg opp. Mulig flåsete eksempler, men som helsepersonell selv kjenner jeg veldig på at det ikke er helt greit... ;)
Hun kan nok mye om det hun driver med, men jeg savner å "bli sett". Det blir veldig klinisk og ikke rom for samtale når det er slik. Hun booker meg inn på ny time hver gang jeg er hos henne, så det har bare blitt til at jeg har fortsatte, men kanskje jeg bare skal forsøke med fastlegen i stedet. Hun er fantastisk og veldig god på både graviditet og barn, så håper det funker bedre.

MEN jeg kjenner det vanskelig å bryte avtalene med jordmor! Ønsker ikke egentlig å si noe om dette til henne, det orker jeg ikke bruke energi på tror jeg... Men er det bare å avlyse? Haha, vet ikke hvorfor dette er så vanskelig. Kanskje jeg er redd for å såre henne ved å ikke ville gå dit :hilarious:

Takk for svar dere. Så bra alle som kjenner at kjemien klaffer, uansett hvem det er med :Heartred
I mitt tilfelle har jeg nå vært hos jordmor 3 ganger og kjenner ikke helt lyst til å verken dra tilbake eller ta opp ting jeg virkelig trenger å snakke om med henne. Blir iallfall sånn når jeg på tredje besøket blir sport av henne om vi har møtt hverandre før... Vet ikke om jeg forventer for mye her nå, men det skaper avstand å bli sport om sånt på tredje møte. Eller når hun roper meg opp på venterommet og har forsvunnet i rennefart inn på kontoret før jeg har rukket å reise meg opp. Mulig flåsete eksempler, men som helsepersonell selv kjenner jeg veldig på at det ikke er helt greit... ;)
Hun kan nok mye om det hun driver med, men jeg savner å "bli sett". Det blir veldig klinisk og ikke rom for samtale når det er slik. Hun booker meg inn på ny time hver gang jeg er hos henne, så det har bare blitt til at jeg har fortsatte, men kanskje jeg bare skal forsøke med fastlegen i stedet. Hun er fantastisk og veldig god på både graviditet og barn, så håper det funker bedre.

MEN jeg kjenner det vanskelig å bryte avtalene med jordmor! Ønsker ikke egentlig å si noe om dette til henne, det orker jeg ikke bruke energi på tror jeg... Men er det bare å avlyse? Haha, vet ikke hvorfor dette er så vanskelig. Kanskje jeg er redd for å såre henne ved å ikke ville gå dit :hilarious:
JA d er bare å avlyse! ;) kjempe kjedelig å være i en sånn situasjon og ha et sånt forhold til henne, når d er så viktig å møte noen man føler seg trygg hos! Om du ringer helsestasjonen så slipper du kanskje å snakke med henne? Si at d ikke passer den dagen du har avtalt time, og du føler deg dårlig eller noe så du ønsker å gå til fastlege i stede (om d er bedre for deg). Rart hvordan man ikke vil såre noens følelser, selv om d er noen man har så dårlig forhold til... :)

Forrige svangerskap hadde jeg kun første kontroll hos lege, gikk til jm resten. Er ikke så glad i fastlegen min... Denne gangen går jeg litt om hverandre, liker jm kjempegodt <3 Og skulle gjerne gått bare til henne, men trenger litt ekstra oppfølging helsemessig denne gangen, så da er det greit med en tur til fastlegen iblandt også.

Jeg har byttet JM pga hun første jeg var hos bare snakket om seg selv og sine meninger og følelser...satt der inne i 1 time!!!!! Hun snakka på inn og utpust. Ba om en annen når.jeg bestilte neste time

Jeg gjorde det samme med å ditche fastlegen sist da jeg på et tidspunkt tok meg nær av noe han sa (når jeg selvfølgelig var emosjonell og hormonell). Sa bare at jeg ikke hadde
med meg avtaleboken og at jeg kunne ringe og bestille senere. Gikk bare til jordmor etter det og følte meg litt teit når jeg skulle på 6 ukerskontroll etter fødsel hos legen. Men virket ikke som det var noe han hadde lagt merke til, han sa iallfall ikke noe :) Veldig fornøyd med fastlegen faktisk så jeg var bare "teit" som gravid ;)

(Ser nå at jeg forvillet meg inn på desembergruppen. Hørte til her en stund, så håper det er greit) :)

Går til jm og lege. Har god kjemi med begge to.
Så kommer nok til å fortsette med dette ut svangerskapet. :)

Vært hos 4 forskjellige til nå og skal til den 5. neste gang. Litt forvirrende, men bare møtt på greie jordmødre. Ulempen er at de sier hver sin ting om et tema :/

Hehe, blir litt som da jeg lå på sykehuset etter forrige fødsel... hadde litt trøbbel med amminga i starten, og hver gang det komm inn en ny jordmor så hadde de en egen mening om hvordan det var best å amme :p litt forvirrende for en førstegangsmor når alle jordmødrene hadde forskjellige meninger ;)

Går bare til jordmor, ikke til lege.
Har ei jordmor som bare jobber 50%, så har hittil vært på to kontroller hos henne og en hos en annen jordmor. Begge jordmødrene virker hyggelige og flinke, men vet jeg kommer til å treffe på flere jordmødre etterhvert som kontrollene blir mer hyppige, siden min "faste" ikke jobber fullt, så er spent på de andre jeg kommer til å treffe på :)

Jeg gjorde det samme med å ditche fastlegen sist da jeg på et tidspunkt tok meg nær av noe han sa (når jeg selvfølgelig var emosjonell og hormonell). Sa bare at jeg ikke hadde
med meg avtaleboken og at jeg kunne ringe og bestille senere. Gikk bare til jordmor etter det og følte meg litt teit når jeg skulle på 6 ukerskontroll etter fødsel hos legen. Men virket ikke som det var noe han hadde lagt merke til, han sa iallfall ikke noe :) Veldig fornøyd med fastlegen faktisk så jeg var bare "teit" som gravid ;)

(Ser nå at jeg forvillet meg inn på desembergruppen. Hørte til her en stund, så håper det er greit) :)
Skjønner deg godt jeg! Hormonell eller ikke ;)

AH! Da var det gjort! Time hos jordmor er avbestilt og jeg kommer ikke til å bestille ny med det første. Rart hvordan noe så enkelt kan bli så vanskelig å gjøre :P
Snakket litt med fastlegen min om hele greia og hun sa at det var flere som hadde gitt tilbakemelding om at det var vanskelig å prate om ting man lurte på med denne jordmora, så er jo en liten trøst at det ikke bare er meg som opplever det sånn :P

Etter å ha lest svarene deres, så skjønner jeg at jeg er kjempeheldig med min lege!
Han tar seg alltid kjempe god tid, måler magen og hører på hjertet med doppler og sjekker om jeg har vann i beina. Spør alltid om det er noe mer jeg lurer på når timen er over osv. Jeg har aldri vært hos legen, og følt at han er stressa eller har dårlig tid til meg. Prater gjerne litt ut gangen også.
Jeg har kun vært 1 gang hos jordmor til nå, resten har vært hos legen. Han er ikke førstemann jeg kommer til å slutte med å gå til hvertfall. Han er helt fantastisk! :)

Vuderte bytte jordmor etter første gang, følte hun ikke tok seg tid til meg, var kun måle, stikke, informere. Ikke hvordan går det med deg? Er du spendt? osv.
Skjønner det ikke er kaffe besøk med en vennine men de setter av en halvtime, bruker kun 10-15 min på meg, så synes spørsmål hvordan jeg har det, hvordan dey går osv kan forventes.
Men snakket med andre som hadde samme jordmor å de sa nei hun er ikke spesielt hyggelig og små pratete men er det noe som står hun på for deg og jobber som en helt. Så jeg beholdt henne for dey er jo det viktigste, nå oppstå det en situvasjon og hun ordnet alt på dagen, krevde de hjalp meg med engang. så glad jeg beholdt henne!

Skjønner at eg er veldig heldig med min jordmor :) Hun setter av minst 30minutter, gjerne 1t til hver kontroll :) Spør hvordan det går, hvordan eg føler meg om det er noe eg lurer på og spør om hun kan fortelle om ting som kan være vanskelig. Hadde henne sist gang og, ba faktisk om å få henne igjen :)

Har vært heldig med lege og jordmor her. Kan åpent stille spm og få svar og blir målt, veid, sjekket blodtrykk, sjekket urin, sjekket vann i beina, symfysempl og får høre hjertet hos begge. Forskjellen ligger nok i at legen er mer der for min helse mens jordmor har mer å komme med når det gjelder svangerskapsplager og fødsel. Har aldri følt de har hatt dårlig tid! Legen sier til og med at om det bare er et lite spm jeg lurer på så er det bare å ringe henne.

Back
Topp