Kjemi med jordmor

Babypie

Forelsket i forumet
Desemberskatter 2016
Marsmagi 2025
Etter tre besøk hos jordmor begynner jeg å lure litt på hva andres erfaringer med jordmor så langt er - hvordan er kjemien, hva prater dere om, hva spør hun/han om osv?

Hva kan en egentlig forvente? Noen som har byttet underveis i svangerskapet?

Går ikke til jormor bare til min fastlege.

Går ikke til jormor bare til min fastlege.
Var det noe du bestemte deg for i forkant, eller bare ble det sånn?

Og det er jo et annet spørsmål til de som føler for å svare: har det noe å si fra eller til på oppfølgingen om man går til kun jordmor, kun lege eller til begge?

Jeg får ikke valg denne gangen. Da jm er sm til desember og de ikke tar inn vikar i kommunen. Vi var vist heldig om de tok inn vikar for helsesøster som er i perm. (vi har 2) Må jeg ta kontrollene hos fastlegen. Noe jeg ikke er happy for. Hadde god kjemi med jm sist.

Jeg har vært hos jordmor 2 ganger, og kommer til å fortsette å gå til henne så lenge alt er bra :) Har veldig god kjemi med henne, og hun er veldig lett å prate med! Prater om alt mulig faktisk :)
Legen min føler jeg har lite kunnskap i forhold til graviditet og fødsel, så han går jeg kun til hvis jeg må. Altså ved blodprøver, sykemelding osv.

Jeg føler at vi har fått god kjemi med jordmor de to gangene vi har vært der. Hun fikk til og med kjæresten til å bli hekta på å gå dit :-P Snakker egentlig om alt mulig, og det er god stemning :-)
Jeg går både til lege og jm jeg da, fordi jeg også er avhengig av sykemelding. De sjekker jo stort sett det samme, men hos legen kan man jo få svar om kroppen, og hos jm spesifikt om svangerskap og baby, om du skjønner hva jeg mener? :-)
Greit å snakke med noen sånn ca annenhver uke da.
Nå er dette mitt første barn da, så vet jo ikke så mye om hva som er "vanlig".

Vært hos 4 forskjellige til nå og skal til den 5. neste gang. Litt forvirrende, men bare møtt på greie jordmødre. Ulempen er at de sier hver sin ting om et tema :/

Er så glad i min jordmor, bare vært hos henne en gang i dette svangerskapet, men gikk til henne sist og :) Ba om å få ho igjen :D Gleder meg allerede til neste kontroll om 20 dager :) Går til legen inni mellom siden ho også vil følge litt med siden blodtrykket har vært litt høyt, samt har hg så går på kvalmestillende tabletter.

Har kjempe god kjemi med min jordmor! Hadde henne på forrige svangerskap også. Hun byttet vakthelg for å være med på den fødselen

Jeg har vært hos jordmor 2 ganger, og kommer til å fortsette å gå til henne så lenge alt er bra :) Har veldig god kjemi med henne, og hun er veldig lett å prate med! Prater om alt mulig faktisk :)
Legen min føler jeg har lite kunnskap i forhold til graviditet og fødsel, så han går jeg kun til hvis jeg må. Altså ved blodprøver, sykemelding osv.
Jeg har samme opplevelse med å gå til lege! Han virker så surrete og knotete og vet ikke helt hva han snakker om, liksom... Jordmor er veldig hyggelig, kunnskapsrik og intresert i jobben sin.

Jeg fikk mulighet til å velge hvem jeg vil gå til, men er ikke alle som er så heldige. D er visstnok mangel på jordmødre i kommunen, så har ei venninne som står på venteliste for å få jordmortime, så hun må ta sine sjekker hos fastlege enn så lenge!

Jeg har helt grei kjemi med å gå til jordmor, i den grad jeg kan spørre om det meste. Men det er jo mer rutinekontroller, med mest folkus på baby :)

Jordmoren jeg går til var faktisk læreren min når jeg gikk andre året på VGS for ti år siden xD ville egentli ikke ha henne, da jeg følte d ble litt flaut. Men pga ferier måtte jeg til hu første gang. Det gikk veldig greit å ska til hu neste gang å :)

Jeg har bare møtt min en gang, det ble litt sånn opp og ned. Hun virket ganske grei, men fremtoningen hennes virket litt påtvungen.
Kan være det blir bedre neste gang.

Går ikke til jordmor. Bare til fastlege og ekstra oppfølging på fødestedet. Kommer til å gjøre det ut svangerskapet.

Går kun til JM :) følte jeg fikk veldig god kjemi, omsorg og at hun så meg og hørte på ting jeg sa :) hun sa også ting som er viktig for meg å høre. Så da ser jeg ikke behovet for å gå til fastlegen.

Og det er jo et annet spørsmål til de som føler for å svare: har det noe å si fra eller til på oppfølgingen om man går til kun jordmor, kun lege eller til begge?

Jeg har valgt det selv da jeg syntes det er lettest å ha en person å forholde meg til. :)

Oppfølgingen er den samme om du går annen hver gang eller bare hos den ene parten! (Gikk til begge deler med nr 1)

Selve kontrollen er den samme bt, urin, symfyse mål. Men samtalen kan variere. Jm som jeg gikk til sist var veldig informativ. Og kunne snakke om det meste. Mens legen delte ut div hefter og brosjyrer og unngikk det meste av prat. Som noen har nevnt er også min erfaring at legen er opptatt av deg og fysisk helse, jm tar hele pakka. Det var hos henne jeg fikk forklart hva som gikk "galt" sist fødsel. Og hos legen var jeg inne max 15 min. Hos jm var det satt av 1 time. Hun tok også blodprøver (er Rh -) men vet ikke alle gjør det.

Jeg har samme opplevelse med å gå til lege! Han virker så surrete og knotete og vet ikke helt hva han snakker om, liksom... Jordmor er veldig hyggelig, kunnskapsrik og intresert i jobben sin.

Jeg fikk mulighet til å velge hvem jeg vil gå til, men er ikke alle som er så heldige. D er visstnok mangel på jordmødre i kommunen, så har ei venninne som står på venteliste for å få jordmortime, så hun må ta sine sjekker hos fastlege enn så lenge!
Jeg er evig glad for at jeg fikk velge! :) Har ikke vært noen problemer med det i det hele tatt. Jeg trodde alle fikk velge, men jeg skjønner jo hvis dem bor i kommuner der jordmora er veldig opptatt.. Det er kjedelig :( Da hadde jeg byttet lege for å si det slik! :p

Jordmor her var utrolig hyggelig og lett å prate med.
Jeg har flyttet til en annen kommune, men ikke byttet fastlege, så foreløpig er det kun jordmor som følger meg opp. Jeg tror jeg kommer til å fortsette å kun gå til jordmor.

Jeg går annenhver gang til jm og fastlege. Skal til jordmor neste gang. Føler hun er imøtekommende og lytter til spm vi har. Fastlegen spør sjeldent om jeg lurer på noe :)

Back
Topp