kjeftesmelle..

mamma0409

Forelsket i forumet
det har jeg vert i dag, har en snart 6 åring som er veldig oppmerksomhet syk, hun er små frekk, høylytt og blir fornermet når det ikke går hennes vei, og hun er veldig sjalu på lillebroren sin, noe jeg tror er roten til alt det andre. det er slitsomt og jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal takle det. så jeg kjefter mye på henne, noe som ikke hjelper og når jeg prøver å snakke til henne merker jeg etterhvert at det jeg sier er helt uintressant. noen fler som har det sånn..eller som har gode råd..for jeg gjør tydeligvis alt galt..og føler meg ikke akkurat som en særlig god mor for henne..[:'(]

Hmm, jeg tror på korte, klare og konkrete beskjeder jeg. Og konsekvenser hvis hun gjør noe hun ikke skal. Og at hun vet hva som skjer hvis hun gjør sånn og sånn. Hvis du tror at sjalusi kan være årsaken, kan du prøve å ta en "jentetur/jentekveld" en dag/kveld i uka (eller så ofte det passer) hvor du er bare hennes? For mulig hun er sånn bare for å få oppmerksomhet.

Først og fremst - mange klemmer! Og jo, du er den beste mammaen som jenta di kunne hatt! [:)]
Når det gjelder kjefting er jeg ikke noe glad i det, men man velger heldigvis selv hva slags oppdragelse man vil. Hvis du ikke liker det selv heller, men at det pga mangel på andre tiltak kan denne boka kanskje hjelpe:
http://www.cappelendamm.no/main/Katalog.aspx?f=10110&isbn=9788204140739

Denne boka følger de i barnehagen til Lucas (hvor jeg har vært utplassert) og den er fantastisk.

Det handler ofte om å anerkjenne følelser, om at man har lov til å være sint eller lei seg hvis det skjer noe man ikke liker, men at man ikke får lov til å utagere med bruk av vold o.l. Hun har jo sikkert også et ønske om alenetid med dere begge, så kanskje du burde ha en egen ukedag hvor dere gjør noe spesielt sammen etter at lillebror har lagt seg?

Jeg må også si at jeg virkelig ikke aner hvordan det er å ha to barn, ettersom Lucas er vår første, så jeg aner virkelig ikke om det er mulig å gjennomføre tidsmessig å ha en hel kveld avsett til jenta di hver uke. [:)]

Huff, kjenner meg litt igjen..

Kjefter en del på eldstemann her og, men får jo super dårlig samvittighet etterpå ! De dagene jeg har litt overskudd, så merker jeg at det ikke blir noe kjefting, og får som regel ikke skriking tilbake da heller.
Klarer innimellom å telle til 10 inni meg og så prate litt mere behersket, selv om det høres veldig dumt ut.

I en hektisk hverdag synes jeg det er veldig vanskelig å ikke kjefte osv, men jeg har kun blitt kjeftet og smelt til av moren min da jeg var liten, og jeg vet at det ikke har noe for seg i lengden ! ( Og det vet vel sikkert du og [;)] )

Gir deg en trøsteklem bare ! [:D] Vi er nok fler [8D]

takk for gode råd. en alenedag med henne innimellom burde vi ha begynt med for lenge siden, og har tenkt å begynne med det nå, i neste uke skal vi gå på biblioteket en dag jeg har tidligvakt, det synes hun er gøy. og innimellom så ser vi film sammen om lørdagskvelden etter lille er lagt, har henne med meg innimellom aleine, men ikke ofte nok. vi prøver å gi henne mye oppmerksomhet, men hun krever veldig mye. kan ikke ta opp lillebror å leke med han uten at hun tar over leken, ligger han da ned på gulvet og ber henne leke med han der men da går hun fort lei. prøver å være bestemt og gir henne klare beskjeder, men hun glemmer fort, og jeg må også si det flere ganger før hun hører etter, må alltid prøve meg ut litt først.."skal bare" "skulle bare" "visste ikke " er kjente uttrykk her hos oss [:)] får håpe på at det kommer seg etterhvert.vi må bare finne ut av det [:)] hun er heldigvis flink å leke, og går ofte inn på rommet sitt så vi ikke hører henne når hun leker barbie [:D] og hun ligger seg fint om kvelden, bare gale er det ikke, men det er noe hver dag og i dag har vert gale.

Back
Topp