Kjeft

Vil ikke si jeg kjefter, men de får tilsnakk. Det kommer så klart helt an på situasjonen, for noen ganger kan vi prate om det, og forklare hvilken oppførsel vi ønsker og hva som er greit og ikke.
De får tilsnakk når de f.eks har gjort en ting de ikke har lov til gjentatte ganger og ikke hører etter.
Jeg kjeftet en gang på eldste, da kjeftet jeg vel mest fordi jeg ble redd og fortvilt. Vi snakket forøvrig om det i etterkant, så han er ikke traumatisert :)

Jeg tror ikke barn tar skade av at man kjefter en eller to ganger, men blir de kjeftet på daglig, kan det nok skje..

Jeg kjefter nok innimellom, men har trua på at det fungerer mye bedre å snakke om tingene enn å kjefte. Så det er svært sjeldent jeg kjefter, da må det være en spesiell situasjon. F.eks at det skjer noe og jeg blir redd, da kan det hende jeg kjefter i et par sekunder.

De får tilsnakk om de gjør noe som ikke er greit... Kjeft får de om det de har gjort/sakt er hinsides all fornuft! De begynner nå i 3. og 7. klasse så det får de tåle:)

Vil ikke si jeg kjefter, men de får tilsnakk. Det kommer så klart helt an på situasjonen, for noen ganger kan vi prate om det, og forklare hvilken oppførsel vi ønsker og hva som er greit og ikke.
De får tilsnakk når de f.eks har gjort en ting de ikke har lov til gjentatte ganger og ikke hører etter.
Jeg kjeftet en gang på eldste, da kjeftet jeg vel mest fordi jeg ble redd og fortvilt. Vi snakket forøvrig om det i etterkant, så han er ikke traumatisert :)

Jeg tror ikke barn tar skade av at man kjefter en eller to ganger, men blir de kjeftet på daglig, kan det nok skje..

Spørs om de tar så stor skade av det men hvis de blir kjefta på for ofte så har vel kjeftingen liten verdi :p

Har ikke hatt behov for det enda siden han er så liten. Fortjener han kjeft syntes jeg han skal få det, men jeg tenker at det heller er bedre å fortelle barna at det de har gjort ikke er riktig eller dumt :-)

Ja, jeg kjefter på henne og hun kjefter på meg om hun er uenig :p

Prøver å ikke heve stemmen altfor mye til henne da, men nå når jeg er gravid er ikke det bare bare, men da brøler hun tilbake, så da roer jeg meg, kommer ingen vei med å heve stemmen så mye til hun x)

Ja, jeg kjefter på henne og hun kjefter på meg om hun er uenig :p

Prøver å ikke heve stemmen altfor mye til henne da, men nå når jeg er gravid er ikke det bare bare, men da brøler hun tilbake, så da roer jeg meg, kommer ingen vei med å heve stemmen så mye til hun x)
Enig i de 2 første setningene :)

Prøver også å snakke til barnet, men ikke alltid lett når det går rett igjennom og man er sliten osv...

Ja når hu blir snakket til og forklart for ente gang. Som feks på campingplassen her så skal hu ut i veien hele tiden. Til slutt måtte jeg kjefte på hu og si at det var farlig. Da fikk det endelig inn. Hjalp ikke å være pedagogisk på akkurat det for hu.

Er nok ikke en kjeftemamma, nei. Men jeg kan bli streng, og gir beskjed når ting ikke er greit, enten det gjelder oppførsel eller noe som har blitt gjort. Men det har nok skjedd en gang iblant at jeg hevet stemmen unødvendig, eller sagt usaklige ting når jeg har vært fryktelig sliten eller noe sånt ;) Er ikke perfekt!!! :) MEN, skal si det er MYE lettere å være pedagogisk korrekt på jobb (jobber som pedagogisk leder) enn det er hjemme ;)

Jeg kjefter ikke. Hever aldri stemmen.
Men det er ikke fordi jeg prøver å være perfekt, men det bare ligger ikke for meg...

Jeg kjefter på han innimellom. Og noen ganger syns jeg det er berettiget. Andre ganger er det fordi jeg er sliten og da får jeg en stor klump i magen etterpå:(

Jeg kjefter på de, men å kjefte betyr ikke å skrike og skremme dem. Jeg mener at det er helt innafor pedagogikken.

Back
Topp