kjøttprodukt

sjukesøster

Forumet er livet
Heisann
Berre lurte på en ting...siden vi ikkje kan ete spekekjøtt med tanke på listeria, kan ein da ete fårepølse/salami/mør?
Såg en plass det var skrive at ein ikkje burde ete det :( nokon som veit om en link der slike matvarer står oppført? [8|]

Er bare å søke på nettet på mat til gravide elns.. Men jeg tror ikke det har så mye å si.. Alt med måte sier nå jeg, når jeg spiser kjøttpålegg f.eks så passer jeg på at det er temmelig ferskt :) Har det ligget mer en et par dager spiser ikke jeg det.. Bare sånn for sikkerhetsskyld:p

nei, den skal ikke spises. Salami og lignende kjøttvarer er ikke skikkelig kokt, bare tørket og røykt. Alt kjøtt må være kokt eller stekt

jeg spiser mye vossafår, tenkte ikke på dt før her om dagen att det kanskje ikke var noe jeg burde spise...[:-][8|]  men, trur ikke det er såå farlig eller?? holder meg unna spekemat.. prøvde steike spekeskinke for noen måneder siden.. men æsje :( så får heller vente til etter ungen er født!!![:)]

Jeg spiser ikke spekemat, fårepølse, salami, pepperoni og den slags (dog jeg spiser det på pizza, f.eks, fordi det er varmebehandlet). Jeg vet om en del som fryser det ned og spiser det etterpå. Jeg tror det går an ihvertfall. [:)]

nei, gud ikke frys det og spis det etterpå!! det dreper ikke bakteriene.. hehe!! di bare ligger i dvale, ikke blir det mindre av dem heller.. spekemat MÅ varmebehandles hvis du skal spise det når du er gravid..

ORIGINAL: juneb

nei, gud ikke frys det og spis det etterpå!! det dreper ikke bakteriene.. hehe!! di bare ligger i dvale, ikke blir det mindre av dem heller.. spekemat MÅ varmebehandles hvis du skal spise det når du er gravid..

Fikk beskjed av Jordmor at jeg kunne fryse det å spise spekemat. Så jeg har faktisk gjort det[&:] Nå blir jeg litt i tvil her.....

ORIGINAL: sjukesøster

Heisann
Berre lurte på en ting...siden vi ikkje kan ete spekekjøtt med tanke på listeria, kan ein da ete fårepølse/salami/mør?
Såg en plass det var skrive at ein ikkje burde ete det :( nokon som veit om en link der slike matvarer står oppført? [8|]

Jeg spurte legen min, og fikk til svar at vossafår å sånn kan jeg spise :-)

ORIGINAL: cathrine24

Fikk beskjed av Jordmor at jeg kunne fryse det å spise spekemat. Så jeg har faktisk gjort det[&:] Nå blir jeg litt i tvil her.....

da er jordmora di ikke helt oppdatert. Det er slike juneb skrev allerede, det hjelper ikke med å fryse ned spekemat, den må varmebehandles

ORIGINAL: addi

ORIGINAL: cathrine24

da er jordmora di ikke helt oppdatert. Det er slike juneb skrev allerede, det hjelper ikke med å fryse ned spekemat, den må varmebehandles

Enig! Vanlige frysere blir ikke kalde nok til å ta knekken på denne type bakterie.
Selv om en jordmor hadde gitt klarsignal så hadde jeg ikke spist det. Jeg velger rett og slett å stole på forsking og matportalen.
Pga økonomi så er det heller ikke alle jordmødre som er oppdatert på hva som er fornuftig p holde seg unna å ikke.

Fårepølse, salami og lignende skal man holde seg unna når man er gravid, det sa min jordmor for senest to uker siden!!! Bedre å vente til at babyen er født før man spiser det pga listeriaen

jeg bruker å kjøre det i microen jeg:p så det blir stekt der, før jeg har det på brødskiva.. (salami eller spekeskinke) funker som bare det :)

ORIGINAL: Embriks mam

jeg spiste salami sist og har gjort det nå.
du kan fryse det ned i to døgn da ska det være trygt

Og dette skal gjelde alle slags type spekemat? Synes man får så mange bekjeder om alt man skal holde seg unna, for så å få det avkreftet, for så å få kontra beskjed. Er det rart man blir litt rar i topplokket ang alt man skal holde seg unna[&:]

Back
Topp