Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det synes jeg er veldig positivt! Så lenge de klarer å holde sammen på en ordentlig måte (altså at de har et godt vennskap og lever godt sammen), så mener jeg det er til fordel både for barnet og forholdet og samarbeid senere. Barn har best av å bo med begge foreldrene, det viser all forskning. Jeg tror også at mange gir opp for lett og har forventninger om å leve på en rosa sky hele sitt samliv. Disse kan kanskje få oppleve at forholdet vil ta seg opp igjen om de fortsetter å leve sammen. Det går jo i bølger, og kanskje de vil nå en ny topp? dessuten, om de går fra hverandre senere, tror jeg samarbeidet vil være mye bedre når de har bodd sammen og kjenner hverandre godt etter at kjæresteriet tok slutt.
Jeg tror ikke det finnes mange som holder sammen kun for barnas skyld egentlig. Dagens samfunn har såpass liberale holdninger til samlivsbrudd og aleneforeldre, og menneskene såpass høye forventinger til egen lykke, at jeg tror veldig få gjør det offeret.
Fru Riskorn skrev:Det synes jeg er veldig positivt! Så lenge de klarer å holde sammen på en ordentlig måte (altså at de har et godt vennskap og lever godt sammen), så mener jeg det er til fordel både for barnet og forholdet og samarbeid senere. Barn har best av å bo med begge foreldrene, det viser all forskning. Jeg tror også at mange gir opp for lett og har forventninger om å leve på en rosa sky hele sitt samliv. Disse kan kanskje få oppleve at forholdet vil ta seg opp igjen om de fortsetter å leve sammen. Det går jo i bølger, og kanskje de vil nå en ny topp? dessuten, om de går fra hverandre senere, tror jeg samarbeidet vil være mye bedre når de har bodd sammen og kjenner hverandre godt etter at kjæresteriet tok slutt.
Jeg tror ikke det finnes mange som holder sammen kun for barnas skyld egentlig. Dagens samfunn har såpass liberale holdninger til samlivsbrudd og aleneforeldre, og menneskene såpass høye forventinger til egen lykke, at jeg tror veldig få gjør det offeret.
Bouncy the Butthead Slayer skrev:Fru Riskorn skrev:Det synes jeg er veldig positivt! Så lenge de klarer å holde sammen på en ordentlig måte (altså at de har et godt vennskap og lever godt sammen), så mener jeg det er til fordel både for barnet og forholdet og samarbeid senere. Barn har best av å bo med begge foreldrene, det viser all forskning. Jeg tror også at mange gir opp for lett og har forventninger om å leve på en rosa sky hele sitt samliv. Disse kan kanskje få oppleve at forholdet vil ta seg opp igjen om de fortsetter å leve sammen. Det går jo i bølger, og kanskje de vil nå en ny topp? dessuten, om de går fra hverandre senere, tror jeg samarbeidet vil være mye bedre når de har bodd sammen og kjenner hverandre godt etter at kjæresteriet tok slutt.
Hvis "høye forventninger til egen lykke" vil si å benytte muligheten til å leve et godt liv også når det ikke innebærer å leve som den glorifiserte kjernefamilien, så har du sikkert rett. Jeg tror menneskene har like store forventninger til egen lykke som alltid; forskjellen ligger i hvor man finner lykke. Før var kvinnene (tilsynelatende) lykkelige når de laget mange barn og fikk stå i et velutstyrt kjøkken og ellers sysle med sine kvinnehobbyer uforstyrret. Nå har vi fått utvidete horisonter, og vi finner lykke på andre måter. Det betyr ikke at lykken i seg selv er noe annerledes, eller at den er falsk.
Ellers er jeg litt nysgjerrig på forskningen som sier at alle barn har best av å bo med begge foreldre. Du fremstiller det uten forbehold, og da synes jeg at du må legge ved en link eller to som kan oppklare litt. Hvis denne forskningen faktisk konkluderer som du sier, så ville jeg absolutt vært noe kritisk til hva slags kriterier som ble lagt til grunn for begrepet "best for barna". Jeg ville også lurt litt på hva slags "forsøksfamilier" det ble tatt utgangspunkt i, og på hvilke premisser.
Gleder meg til spennende lesning!
Juliette skrev:Bouncy the Butthead Slayer skrev:Fru Riskorn skrev:Det synes jeg er veldig positivt! Så lenge de klarer å holde sammen på en ordentlig måte (altså at de har et godt vennskap og lever godt sammen), så mener jeg det er til fordel både for barnet og forholdet og samarbeid senere. Barn har best av å bo med begge foreldrene, det viser all forskning. Jeg tror også at mange gir opp for lett og har forventninger om å leve på en rosa sky hele sitt samliv. Disse kan kanskje få oppleve at forholdet vil ta seg opp igjen om de fortsetter å leve sammen. Det går jo i bølger, og kanskje de vil nå en ny topp? dessuten, om de går fra hverandre senere, tror jeg samarbeidet vil være mye bedre når de har bodd sammen og kjenner hverandre godt etter at kjæresteriet tok slutt.
Hvis "høye forventninger til egen lykke" vil si å benytte muligheten til å leve et godt liv også når det ikke innebærer å leve som den glorifiserte kjernefamilien, så har du sikkert rett. Jeg tror menneskene har like store forventninger til egen lykke som alltid; forskjellen ligger i hvor man finner lykke. Før var kvinnene (tilsynelatende) lykkelige når de laget mange barn og fikk stå i et velutstyrt kjøkken og ellers sysle med sine kvinnehobbyer uforstyrret. Nå har vi fått utvidete horisonter, og vi finner lykke på andre måter. Det betyr ikke at lykken i seg selv er noe annerledes, eller at den er falsk.
Ellers er jeg litt nysgjerrig på forskningen som sier at alle barn har best av å bo med begge foreldre. Du fremstiller det uten forbehold, og da synes jeg at du må legge ved en link eller to som kan oppklare litt. Hvis denne forskningen faktisk konkluderer som du sier, så ville jeg absolutt vært noe kritisk til hva slags kriterier som ble lagt til grunn for begrepet "best for barna". Jeg ville også lurt litt på hva slags "forsøksfamilier" det ble tatt utgangspunkt i, og på hvilke premisser.
Signerer sistemann her. Gode poenger.
Ellers deler vi vel alle forståelsen av at brudd mellom foreldrene er en stor belastning for barna. Grad av belastning, avhenger av hvordan forholdet mellom foreldrene var under forholdet, under bruddet og etter bruddet. På samme måte vil belastningen barna får der foreldre velger å være sammen kun pga barna, avhenge av kvaliteten på forholdet, og det er her jeg har problemer med å forstå at det finnes mange foreldre som vil klare å leve sammen i så mange år som venner, ikke partnere, uten at dette påvirker de involverte i familien på problematisk vis. Og da faller jo grunnlaget for "barnas beste" bort (etter Fru Riskorns kriterier), og det beste bør da være at de går hvert til sitt?
Hvis det er slik at foreldre er i stand til å være venner der parforholdet er avsluttet, så er det en viktig verdi for å skåne barna for de største tapsopplevelsene når de går fra hverandre. De bør ikke nødvendigvis utfordre dette vennskapet ved å bli hos hverandre.
Jeg hadde aldri klart og se datteren min mindre enn 100%, og jeg vet pappaen heller ikke hadde klart det! I tilegg ville jeg aldri klart og "ta fra" barnet mitt det daglige samværet med begge foreldrene, så for min del måtte jeg jo ha valgt hva som var viktigst..Cinnamon* skrev:
Litt grønnere gress med en annen mann, eller et stabilt vennskap og daglig samvær med barnet mitt.
Bouncy the Butthead Slayer skrev:Juliette skrev:Bouncy the Butthead Slayer skrev:Fru Riskorn skrev:Det synes jeg er veldig positivt! Så lenge de klarer å holde sammen på en ordentlig måte (altså at de har et godt vennskap og lever godt sammen), så mener jeg det er til fordel både for barnet og forholdet og samarbeid senere. Barn har best av å bo med begge foreldrene, det viser all forskning. Jeg tror også at mange gir opp for lett og har forventninger om å leve på en rosa sky hele sitt samliv. Disse kan kanskje få oppleve at forholdet vil ta seg opp igjen om de fortsetter å leve sammen. Det går jo i bølger, og kanskje de vil nå en ny topp? dessuten, om de går fra hverandre senere, tror jeg samarbeidet vil være mye bedre når de har bodd sammen og kjenner hverandre godt etter at kjæresteriet tok slutt.
Signerer sistemann her. Gode poenger.
Ellers deler vi vel alle forståelsen av at brudd mellom foreldrene er en stor belastning for barna. Grad av belastning, avhenger av hvordan forholdet mellom foreldrene var under forholdet, under bruddet og etter bruddet. På samme måte vil belastningen barna får der foreldre velger å være sammen kun pga barna, avhenge av kvaliteten på forholdet, og det er her jeg har problemer med å forstå at det finnes mange foreldre som vil klare å leve sammen i så mange år som venner, ikke partnere, uten at dette påvirker de involverte i familien på problematisk vis. Og da faller jo grunnlaget for "barnas beste" bort (etter Fru Riskorns kriterier), og det beste bør da være at de går hvert til sitt?
Hvis det er slik at foreldre er i stand til å være venner der parforholdet er avsluttet, så er det en viktig verdi for å skåne barna for de største tapsopplevelsene når de går fra hverandre. De bør ikke nødvendigvis utfordre dette vennskapet ved å bli hos hverandre.
Nettopp!
Det optimale er selvfølgelig at mor og far lever i et godt samliv hele livet slik at barna får nyte godt av denne stabiliteten, men nå er det en gang slik at verden ikke fungerer slik i alle tilfeller, av et talløst antall grunner som er umulig å generalisere over (skjønt mange har forsøkt). Poenget er, som du sier, samspillet mellom mor og far i de respektive situasjonene: hva skal man med foreldre som holder sammen for barnas skyld, om det gjør dem til halvfornøyde zombier i et kollektiv fremfor en familie? Selvfølgelig er det hyggelig om man klarer å være venner og fullstendig tilfreds med en slik voksen-kjærlighets-løs tilværelse, men hvor realistisk er egentlig dette, bortsett fra i et svært lavt antall tilfeller?
Personlig har jeg erfaring med dette, hvor alenetilværelsen gjorde meg tusen ganger bedre rustet til å holde vedlike et nærmest plettfritt samarbeid med den andre forelderen - og da må jeg bare le når noen påstår at det ville vært bedre for barnet vårt om vi bodde sammen, og jeg tenker at vedkommende ikke vet hva de snakker om. Derfor er jeg så nysgjerrig på hva slags forskning som konstaterer dette.
Det er også et viktig poeng at barna på ett eller annet tidspunkt vil oppfatte hva som skjer (eller ikke skjer) mellom foreldrene, og begynne å stille spørsmålstegn ved det. Jeg har full forståelse for at det kan føles vondt for et stort barn eller en ung voksen å få vite at mor og far har holdt sammen kun for hennes del. Har hun berøvet dem for en annen og lykkeligere tilværelse? Samtidig vet man at barn har en tendens til å påta seg ansvaret for foreldrenes lykke uansett hvordan situasjonen er, og det er helt vanlig at barn tar på seg skyld for foreldrenes brudd - så dette er selvsagt et toegget sverd.
Til syvende og sist så kan man bare ikke trekke så store linjer over denne saken at man konstaterer at alle barn har det best når mor og far er sammen, som om det ikke finnes variabler i denne likningen.