Kjøpe hus før man selger

Vært i møte med banken og vært på visning, å vi kommer ikke til å kjøpe før vi selger leiligheten. For vår del blir det for stramt økonomisk med tanke på alle andre utgifter også. Har bestemt oss for å få leiligheten ut for salg i løpet av en måneds tid ca. så tar vi det derfra. Vi har også et sted å bo om vi får solgt fort så vi er heldige der. Blir en spennende høst ☺️

Vært i møte med banken og vært på visning, å vi kommer ikke til å kjøpe før vi selger leiligheten. For vår del blir det for stramt økonomisk med tanke på alle andre utgifter også. Har bestemt oss for å få leiligheten ut for salg i løpet av en måneds tid ca. så tar vi det derfra. Vi har også et sted å bo om vi får solgt fort så vi er heldige der. Blir en spennende høst ☺️
Lykke til :)

I kommunen jeg bor i frarådes det mot å kjøpe først. Er er boligmarkedet svært tregt og noen bruker opp mot 2 år på å få solgt. Selfølgeli kan man om man har råd til det, men anbefales ikke. Mange leier også ut husene mens de venter på salg her.

Det er nok fortsatt vanligst å kjøpe først, og det går stort sett bra. Det er jo risiko begge veier.

Vi solgte først og veldig glad for det siden markedet er treeegt her, siden vi solgte godt over prisantydning kunne vi kjøpe en mer passende bolig i et enda bedre område enn det opprinnelige budsjettet vårt. Kjøperen vår ville helst ha lang overtakelse siden hun ville selge eget først, så det passet fint! Vi fikk kjøpt drømmeboligen en måned etter vårt eget salg, og det er fortsatt over en måned til overtagelsene :)

Vi kjøpte før vi solgte. Månedene mellom kjøp og overtakelse, og salg, brukte vi til å pusse opp gamlehuset ferdig. Sto igjen 4 rom når vi kjøpte nytt.
Det var en relativt dyr opplevelse, selv med avdragsfrie lån. I tillegg til 2x renter kommer det jo dobbelt av strøm, kommunale avgifter og forsikring.
Vi hadde ikke gjort det om vi ikke hadde visst at det kom til å bli solgt fort. (første visning tirsdags ettermiddag, første bud på kvelden og solgt over takst kl 12 dagen etter)

Noen her som har kjøpt hus før dere har solgt leilighet/hus? Hva er deres erfaring med det?

Vi kommer kanskje i den situasjonen snart. Vi skulle egentlig ikke legge leiligheten ut for salg før etter jul, men så er vi jo ofte inne på finn.no å ser på hus å om det har kommet noe nytt som kan være interessant for oss, og det har det nå. Huset har alt av kravene vi har som står på lista vår. Vi skal på visning der i morgen, i tillegg skal vi på møte med banken ang. lån og salg av leiligheten vår og hvordan vi skal gjøre det. Men det er jo litt skummelt å kjøpe noe før man selger det man bor i nå. Så klart kan det jo være at huset ikke faller i smak når vi er på visning, men bildene og 360graders bildene av hele huset inni har gitt oss gode inntrykk allerede. Eneste vi vet nå er at vi får lån til den prisen. Og leiligheten er heller ikke lagt ut for salg ennå, men det kommer til å skje innen veldig kort tid om dette huset er noe.

Vi høre deres erfaringer rundt det å kjøpe noe før det andre er solgt.
Vi satt med to hus en periode... Men betalte kun renter på det huset vi skulle selge.. Så null stress... Deilig den dagen det ble solgt såklart...

Kommer an på markedet der du bor. Jeg og sambo kjøpte hus i det markedet snudde. Jeg slet med å selge leiligheten jeg eide fra før, prisene endret seg og jeg måtte til slutt selge for 300 000 under det megler gav forventninger om da prosessen startet. I og med at banken tar utgangspunkt i verdivurderingen megler setter og pris for nabolaget kan en altså gå på en smell hvis markedet snur, noe det da gjorde i mitt tilfelle. Utrolig surt da min egenandel ble litt mindre enn planlagt og så ble pengene jeg tenkte å ha på bok spist opp. Men sånn er det.. en må satse for å vinne! Ville nok uansett ha kjøpt før salg, for en kan jo risikere å stå uten bolig også. Snakk med flere meglere før du lander på en, slik at leiligheten legges ut for en realistisk pris, er mitt tips.

Vi satt med to hus en periode... Men betalte kun renter på det huset vi skulle selge.. Så null stress... Deilig den dagen det ble solgt såklart...
Hvis vi skulle kjøpt dette huset så hadde det nok blitt overtakelse ganske fort fordi de som selger huset muligens har flyttet ut å kjøpt noe nytt. Og derfor hadde det for vår del blitt veldig dyrt. Vi måtte betalt det vi gjør i dag på gammelt lån og kun renter på nytt lån. For vår del blir det for stramt å det er noe vi ikke vil utsette oss for. Men vi er igjen heldige å har en plass å bo hvis vi selger først.

Back
Topp