Kjøpe hus før man selger

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Noen her som har kjøpt hus før dere har solgt leilighet/hus? Hva er deres erfaring med det?

Vi kommer kanskje i den situasjonen snart. Vi skulle egentlig ikke legge leiligheten ut for salg før etter jul, men så er vi jo ofte inne på finn.no å ser på hus å om det har kommet noe nytt som kan være interessant for oss, og det har det nå. Huset har alt av kravene vi har som står på lista vår. Vi skal på visning der i morgen, i tillegg skal vi på møte med banken ang. lån og salg av leiligheten vår og hvordan vi skal gjøre det. Men det er jo litt skummelt å kjøpe noe før man selger det man bor i nå. Så klart kan det jo være at huset ikke faller i smak når vi er på visning, men bildene og 360graders bildene av hele huset inni har gitt oss gode inntrykk allerede. Eneste vi vet nå er at vi får lån til den prisen. Og leiligheten er heller ikke lagt ut for salg ennå, men det kommer til å skje innen veldig kort tid om dette huset er noe.

Vi høre deres erfaringer rundt det å kjøpe noe før det andre er solgt.

Vi kjøpte hus 6 mnd før vi solgte leiligheten :) Vi pusset opp leiligheten i denne perioden. Det var jo selvfølgelig stress å sitte med to boliger, men hadde avdragsfrihet på begge lånene, så betalte kun renter på de, og det hjalp mye. Fant det ellers ganske uproblematisk egentlig.

Aldri gjort det på en annen måte jeg, synes det er for risikabelt å selge så får man overtagelse lenge etter sitt eget hus. Hvor skulle man bodd?
Mellomfinansiering har banken ordnet og det har gått veldig fint også da huset vårt ikke ble solgt lenge etter vi flyttet til vårt nye hus

Vi kjøpte bolig før vi hadde solgt. Nå bor vi i en storby, så ikke vanskelig å få solgt. Tror uansett dette er den mest vanlige fremgangsmåten(?).

Dersom man klarer mellomfinansiering er det ikke noe problem å kjøpe før man selger :)

Helt vanlig og går vanligvis veldig smidig for seg.

Vi gjorde det når vi kjøpte bolig å det var veldig uproblematisk. MEN jeg hadde nok ikke turt å gjort det med det huset vi har nå av den rene grunn at beliggenheten på boligen kan gjøre at en salgssituasjon kan dra ut i tid mer en de ca 6 mnd-1 år som beregnes i en mellomfinansiering.

Så jeg og mannen er enig at dersom vi skal flytte fra dette stedet en gang aå selver vi boligen først, leier en leilighet og derretter finner noe nytt:-)

Aldri gjort det på en annen måte jeg, synes det er for risikabelt å selge så får man overtagelse lenge etter sitt eget hus. Hvor skulle man bodd?
Mellomfinansiering har banken ordnet og det har gått veldig fint også da huset vårt ikke ble solgt lenge etter vi flyttet til vårt nye hus
Samboeren min er veldig i mot å kjøpe før vi selger leiligheten rett og slett fordi han er redd for at vi går på en økonomisk smell med tanke på å betale på to lån, eller rettere sagt, han er veldig redd for at vi ikke har råd til å sitte med to boliger i en til to/tre mnd til vi har fått solgt, men det er jo også hvis vi må overta det nye huset innen veldig kort tid og enda ikke har solgt leiligheten. Selvfølgelig er jeg også redd for det, men jeg vet at det kommer til å gå bra og banken hadde ikke gitt oss grønt lys til å kjøpe hus før vi har solgt leiligheten hvis det ikke hadde fantes en ordning på det. Håper at han i banken kan overbevise samboeren min om at det kommer til å gå bra og at samboeren min går med på det til slutt. Jeg har forstått det sånn at vi kan få avdragsfrihet på lånet vi har nå slik at vi bare betaler rente. Skal i banken i morgen igjen så får vi se hva han i banken sier.

Jeg ville hvertfall sjekket markedet først for å se om boliger selges raskt.
Selv er vi trygghetsjunkier og selger alltid først.Desverre flere som har slitt med å ikke få
Solgt rundomkring og selv om man kun betaler renter så kan det være dyrt nok.

Vi kjøpte bolig før vi hadde solgt. Nå bor vi i en storby, så ikke vanskelig å få solgt. Tror uansett dette er den mest vanlige fremgangsmåten(?).

Dersom man klarer mellomfinansiering er det ikke noe problem å kjøpe før man selger :)
Tror det er like vanlig å selge først , jeg kjenner ingen som kjøper først hvertfall.

Vi gjorde det, ble topplån på 900 000 som ikke var lov å ha avdragsfrihet på, betalte sinnsykt mye de månedene husker jeg. Overtok (fikk lån) i slutten av mars og fikk overgitt huset 1. oktober (solgt i juli). Jeg var på toppen gravid med nr.2 med termin i mai.

Ville ikke gjort det igjen hvis det var et hvilken som helst hus, men det er jo sjelden det.

Vi kjøpte først, og det tok lenger tid å selge leiligheten enn vi hadde håpet. Vi lagde en plan over økonomien, og så an hvor mange måneder vi kunne sitte på begge før vi måtte be om avdragsfrie lån eller leie ut leiligheten. Det gikk veldig fint, plutselig kom det en kjøper som ville overta ila en uke, så til slutt satt vi bare på begge boligene i en måned :) lykke til med huskjøp! Vi fant plutselig drømmeboligen og hadde kjempeflaks i budrunden, så vi flyttet flere måneder før vi hadde tenkt.

Jeg/vi har flyttet en del nesten alltid kjøpt først. Bortsett fra en gang vi satt på 2 leiligheter. Det viste seg at den største leiligheten var veldig tungsolgt. Vi valgte å trekke den fra markedet, selge den minste og selge den største igjen året etterpå. Men da hadde vi kjøpt først igjen. Det gikk fint den gangen, den ene kjøperen vi trengte kom og la bud på prisantydning.

Ville nok fortsatt kjøpt først, men det kommer av markedet her vi bor, vanskelig å kjøpe, mange om beinet.

Har alltid kjøpt først og solgt etterpå. Aldri vært problem å selge, men om det skulle vært det hadde vi bedt om avdragsfrihet på begge lån dersom det hadde blitt for høye utgifter. Det er jo kun for en kort periode. Ev må man vurdere å gå litt ned i pris, for om man regner det taper man fort mye penger på å sitte med to, kontra å bli kvitt det ene til en litt lavere pris. Men vi kjøper ikke dyrere enn at vi har råd til å sitte med to. Om vi skal kjøpe nytt nå, vil vi antakelig bli sittende med 3 da vi har både hus og leilighet vi leier ut nå.

Vi har kjøpt før vi solgte tre ganger, gått veldig bra og raskt hver gang. Men da har vi sittet på trygge salgsobjekter i Oslo. Den siste gangen nå flyttet vi til en mindre by sør i landet, og jeg er usikker på i hvilken grad jeg hadde følt meg trygg på å gamble på det samme her. Ting ligger som regel en stund ute før de blir solgt her.

Har alltid kjøpt først og solgt etterpå. Hvis vi skulle selge først vil jo hatt veldig dårlig tid til å finne nye nytt vi begge liker.
Har gått ut ifra at vi ville få verditaksten på boligen/leiligheten vi eier (det er jo også det banken gir lån utifra) og tatt alt over det som ekstra bonus til oppussing av ny bolig.
Banker er vandt med at man kjøper først og selger etterpå (det er det så og si alle gjør) og har ordninger for mellomfinansiering, avdragsfrie lån osv

Det kommer vel mest ann på hvordan markedet er der du bor ,og hvor salgbar eiendommen dere har er . Vi kjøpte nytt først, men var sikre på at vi satt på en nokså attraktiv eiendom. Endte opp med å selge raskt, men vi hadde bare en budgiver og fikk bare takst .

Tror det er like vanlig å selge først , jeg kjenner ingen som kjøper først hvertfall.

Det spørs nok sikkert på området man bor i. Jeg kjenner bare folk som har kjøpt først :p

Vi har kjøpt hus som vi får om 6 mnd. Er ikke bekymra for at vi skal få solgt leiligheten. Men nå bor vi sentralt i Oslo og leilighetene her blir solgt med en gang. Alle vi kjenner rundt her har gjort det på samme måte :)

Back
Topp