Kjøpe Gjenbruk til innkjøp av utstyr?

Lillevenn89

Andre møte med forumet
Førstegangs fødende her som er veldig for gjenbruk, men samtidig frustrert over kommentarer fra venner og bekjente i forhold til kjøp av brukt utstyr , klær osv. Om det er bra nok? Eller at alt må være nytt?

Mye spekulasjoner da jeg feks. fant jeg dame som solgte 2dyner lite brukt med sengetøy for en rimelig pris. Har ikke sett på det i virkeligheten enda og gjort opp om jeg skal kjøpe eller ikke.

Det kan jo vaskes/kokes så er det ikke bra nok? Eller må dette være nytt? Har jo maskin på jobben som kan koke det på 95grader og evt. første gang.

Har sett og blitt anbefalt å kjøpe madrass ny da. (Ikke kjøpt enda) Kjøpt bedside crib ny, da den var på tilbud. Babygym på tilbud, så sparte en del der. Skal også kjøpe bilstol ny.

Men resten som vogn, stellebord, kommode, bæresele, ammepute,babynest med mindre en vennine lager en osv. og slikt har jeg lyst til å finne noe som selger brukt/pent brukt. Det er jo så mye pene klær som selges i pakkepriser der ute og de vokser jo så fort og!

Ender alltid opp her med å heller tenke å bare kjøpe nytt for det er det «beste». Har såklart venner som heier for gjenbruk og miljøet, men er de negative kommentarene som sitter.. blir så frustrert!

Hva mener dere? Og hva kjøper dere brukt og ikke, og hvorfor?

Kjøp brukt! Og drit i ignorante bedrevitere. Det er masse penger å spare på å kjøpe brukt, og man sparer miljøet. Vinn vinn. Dyner og sengetøy hadde jeg glatt kjøpt brukt, og bare vasket før bruk. Madrass er, som du er inne på, lurt å kjøpe nytt.

Vi gjenbruker mye etter tidligere barn, men har kjøpt både litt sengetøy og en del klær brukt. Tenk så flott da, klær som ser helt ubrukte ut, til en langt billigere penge! Og vasket nok ganger til at de er fri for produksjonskjemikalier.

Jeg kjøper mye brukt som regel alt. Men madrasser , dyner og intime ting kjøper vi nytt ( arv mellom.søsken og familie går Ann på dyner og madrasser )

Ellers har vi kjøpt brukt. Vi kjøpte også bilsetet nytt ...for å være på den sikre siden ( billig forsikring)

Finnes veldig mye fint brukt som regelmikle koster skjorta. Men en gang har det det!

Hvorfor skulle nytt være bedre?
Med unntak av madrass, bilstol (med mindre du kjøper av kjente, og stolen er innenfor brukstiden), og sko, kjøper vi brukt når vi kan.
Har kjøpt mesteparten av tøyet til sønnen vår brukt, og har ingen aversjoner mot å kjøpe ting som er brukt.
Hvorfor bryr du deg om negative kommentarer fra folk som helt tydelig ikke har peiling? De faller jo på sin egen urimelighet. ;)
Dessuten er det ingen som vet om noe er brukt eller nytt, og ingen som trenger å vite det heller.
Du trenger ikke diskutere, eller få godkjent alle valgene dine. Du er tydeligvis glup nok selv til å forstå at det er lurt å kjøpe brukt, og du trenger ingens bekreftelse på det. ;)

Hvorfor skulle nytt være bedre?
Med unntak av madrass, bilstol (med mindre du kjøper av kjente, og stolen er innenfor brukstiden), og sko, kjøper vi brukt når vi kan.
Har kjøpt mesteparten av tøyet til sønnen vår brukt, og har ingen aversjoner mot å kjøpe ting som er brukt.
Hvorfor bryr du deg om negative kommentarer fra folk som helt tydelig ikke har peiling? De faller jo på sin egen urimelighet. ;)
Dessuten er det ingen som vet om noe er brukt eller nytt, og ingen som trenger å vite det heller.
Du trenger ikke diskutere, eller få godkjent alle valgene dine. Du er tydeligvis glup nok selv til å forstå at det er lurt å kjøpe brukt, og du trenger ingens bekreftelse på det. ;)

Det har nok bare kommet opp når «folk» spør, altså venner med barn fra før av, og da bagatelisert seg på det. Er vel nok jeg som er bare nærtagende for tiden»sensitiv» og blir usikker. Fikk en stygg kommentar på sms igår på fra en som jeg tok veldig til meg da, noe jeg ikke hadde gjort før graviditeten.

Var egentlig derfor jeg skrev ett innlegg her og for å få den ekstra bekreftelsen på de tankene og valgene jeg allerede har tenkt faktisk ikke er så «horrible». Og ofte litt gjerne lettere når det er «ukjente» vis du skjønner hva jeg mener[emoji4] Men uansett TAKK![emoji173]️

Synes ikke du er fæl. Vi har kjøpt ny voksipose, sengetøy og sengeklær, og kommer til å kjøpe ny madrass og bilstol(pga sikkerhet). Resten kan vi helt fint arve eller kjøpe brukt.

Det vi har kjøpt nytt har vært på tilbud, eller pga min astma og allergi som potensielle barn kan arve. Ikke gravid enda men kjøper inn mens vi prøver for å spre utgiftene.

Hilsen hun som arver masse jenteklær og er enig med mannen om at får vi gutter så blir de fine i rosa de også. Synes ikke det er mye hensikt i å kjøpe masse nytt når det passer i to mnd om gangen i starten.

Akkurat dyne, madrass, bilstol kjøpte vi nytt men andre ting kunne vi kjøpt brukt

Vi har kjøpt masse brukt/på tilbud og spart masse på det! Så lenge det er i god stand og uten synlig slitasje så synes jeg det er veldig greit å kjøpe brukt og kommer til å fortsette med det framover også [emoji4] som flere andre nevner så er det jo bare flott at klærne har blitt vasket mange ganger og dermed har mindre kjemikalier i seg enn nye klær.
Men som flere sier så er det noen ting vi har kjøpt nytt; madrass, dyne og bilstol har vi kjøpt nytt. Men alt annet har jeg ikke problemer med å kjøpe brukt/arve [emoji4]

Førstegangs fødende her som er veldig for gjenbruk, men samtidig frustrert over kommentarer fra venner og bekjente i forhold til kjøp av brukt utstyr , klær osv. Om det er bra nok? Eller at alt må være nytt?

Mye spekulasjoner da jeg feks. fant jeg dame som solgte 2dyner lite brukt med sengetøy for en rimelig pris. Har ikke sett på det i virkeligheten enda og gjort opp om jeg skal kjøpe eller ikke.

Det kan jo vaskes/kokes så er det ikke bra nok? Eller må dette være nytt? Har jo maskin på jobben som kan koke det på 95grader og evt. første gang.

Har sett og blitt anbefalt å kjøpe madrass ny da. (Ikke kjøpt enda) Kjøpt bedside crib ny, da den var på tilbud. Babygym på tilbud, så sparte en del der. Skal også kjøpe bilstol ny.

Men resten som vogn, stellebord, kommode, bæresele, ammepute,babynest med mindre en vennine lager en osv. og slikt har jeg lyst til å finne noe som selger brukt/pent brukt. Det er jo så mye pene klær som selges i pakkepriser der ute og de vokser jo så fort og!

Ender alltid opp her med å heller tenke å bare kjøpe nytt for det er det «beste». Har såklart venner som heier for gjenbruk og miljøet, men er de negative kommentarene som sitter.. blir så frustrert!

Hva mener dere? Og hva kjøper dere brukt og ikke, og hvorfor?

Vi har kjøpt alt brukt utenom stellematte, dyne og bilstol. Jeg er veldig fornøyd!

Elsker å kjøpe brukt! Sparer penger og bra for miljøet. Man trenger jo masse ting spesielt med første barn, så det er mye å spare på å kjøpe brukt.
Ville nok ikke kjøpt madrass og dyne på Finn, men har arvet dyner fra familie/venner og det syns jeg er supert. Og bilstol skal man jo helst være forsiktig med å kjøpe brukt også. Ellers - kjør på!!

Kjøp brukt med god samvittighet! Det eneste du virkelig bør prioritere å kjøpe nytt er madrass til senga. Det er etter anbefalingene fra lub.no for å forhindre krybbedød pga bakterier som samler seg i madrassen. Sånne sjanser er ikke verdt å ta. Bilstol kan du fint kjøpe brukt, men den må ikke være eldre enn fem år, og du bør kjøpe den av noen du kjenner, slik at du kjenner til hvordan de har behandlet den og oppbevart den. Vi har kjøpt omtrent alt brukt, og har arvet masse klær og utstyr. I tillegg kom vi med spesifikke ønsker da besteforeldrene ville kjøpe barselgaver. Vi har derfor kun kjøpt madrass til sprinkelsenga, babycall og vogna helt nye. Både babycall og vogn så vi på brukt, men så kom det på tilbud slik at nypris ikke skilte stort fra bruktpris, og da ble valget enkelt. Litt grovt regna så har vi spart et sted mellom 10 og 15 000 på bruktkjøp, så det er mye penger å spare, i tillegg til at det fortsatt er i god stand

Kjøp brukt med god samvittighet! Det eneste du virkelig bør prioritere å kjøpe nytt er madrass til senga. Det er etter anbefalingene fra lub.no for å forhindre krybbedød pga bakterier som samler seg i madrassen. Sånne sjanser er ikke verdt å ta. Bilstol kan du fint kjøpe brukt, men den må ikke være eldre enn fem år, og du bør kjøpe den av noen du kjenner, slik at du kjenner til hvordan de har behandlet den og oppbevart den. Vi har kjøpt omtrent alt brukt, og har arvet masse klær og utstyr. I tillegg kom vi med spesifikke ønsker da besteforeldrene ville kjøpe barselgaver. Vi har derfor kun kjøpt madrass til sprinkelsenga, babycall og vogna helt nye. Både babycall og vogn så vi på brukt, men så kom det på tilbud slik at nypris ikke skilte stort fra bruktpris, og da ble valget enkelt. Litt grovt regna så har vi spart et sted mellom 10 og 15 000 på bruktkjøp, så det er mye penger å spare, i tillegg til at det fortsatt er i god stand

Fantastisk[emoji1319]
Madrass skal vi kjøpe ny da[emoji4] Sengen fant vi på tilbud, da de andre på finn som solgte samme seng hadde lagt ut samme pris som tilbudet. Kjøpte ett par ting brukt foreløpig og gjorde litt handel på KID nå som de hadde 40-50%. Veldig fornøyd så langt selv om mye gjenstår å kjøpe.

Fantastisk[emoji1319]
Madrass skal vi kjøpe ny da[emoji4] Sengen fant vi på tilbud, da de andre på finn som solgte samme seng hadde lagt ut samme pris som tilbudet. Kjøpte ett par ting brukt foreløpig og gjorde litt handel på KID nå som de hadde 40-50%. Veldig fornøyd så langt selv om mye gjenstår å kjøpe.
Bruktkupp og gode tilbud er kjempemoro! Starter man litt i forkant får man spredd ut alle utgiftene litt også, og man får gjerne med seg bra tilbud underveis også. Kos deg masse med innkjøp til lille:happy:

Back
Topp