kjøpe gammelt hus

*Fernet*

Elsker forumet
Jeg har funnet et nydelig hus.Huset er stort og beliggenheten er helt utrolig vakker.Stedet har sjel,med egen snekkerbod,vedskjul,garasje og en svær garasje det er plass til to lastebiler i.Huset har mange soverom som ikke er godkjente(for små vinduer,så de kan byttes).Utsiden er helt idyllisk. Problemet er innvendig.Det er så gammelt.Skikkelig utdatert med enkelte innslag fra det glade 60-tall.

Om vi kjøper huset så må vi ta litt av gangen når det kommer til oppsussing og det gjør at jeg betviler om det er noe for oss. Hadde dere klart å bo i gammelt hus i en ubestemt tidsperiode imens dere sparer til oppussing?(med to barn)

vi hadde forresten ikke planlagt å kjøpe nytt hus,men snublet over denne lille diamanten.

Hadde slått til Jeg ja.. mye kan ordnes med et strøk maling med en gang, og heller tas etterhvert, så kan dere prioritere det som dere føler er viktigst av store prosjekter til å begynne med..

Om jeg hadde råd til å begynne litt så ja, da hadde jeg gjort d! [:D]

kosta på meg ett par 10litre med maling for å dekke d værste og gjøre huset levelig[:)][:)]

her bor vi i et hus fra 1949 eneste som er tatt her er kjøkkenet og stua ellers var det gammelt her, vi har tatt to soverom og gangen og jeg holder på og male gangen oppe vi har malet trappeoppgangen og satt på gelender det var det ikke i trappa her. badet ser ikke ut, men det er badfekar der og stort bad så det går fint, og da får ungene badet i badekar også [:D] taket må skiftes da det lekker, så babyrommet og badet oppe er helt rivd så det må vi bygge opp igjen. vi ytar litt av gangen for vi har ikke råd til go gjøre ting nå men vi har kjøpt maling osv og gjør det vi kan [:)]

hvordan ser tilstandsrapporten ut? det som jeg blir skeptisk med ved gamle hus. fatter eier et hus fra 1840( så jeg hadde skrevet 1940 sorry) som han har pussa opp de siste åra. og der skulte det seg ditten og datten.. nå fem år etter er det fremdeles ikke helt ferdig, og han er så lei av oppussing at han snart spyr. Men han har gjort alt selv.

sjekk nøye loft, bad og kjeller. få med egen takstmann som kan måle fukt evt. spesielt på bad,

det er mye jobb å pusse opp hus, spørs hvor gammelt det er, hva som evt ligger av islolasjon i vegger og gulv. det er mye jobb hvis alt er isolert med sagflis liksom. da kan ingen bo i huset mens dere river inner og ytter kledning. hvor "skjeve" er gulvene og evt hva ligger under? er det rett på jordkjeller? må gulvene på f.eks kjøkken( som det da er viktigere at det er rett pga kjøkkeninnredning osv) avrettes?
Hva slags stand er vinduer?

hvor handy er dere? siden det er gammelt må mest sannsynligvis både rør og elektriske byttes innen rimelig tid.

hvis dere må total renovere det så er det dobbelt så mye jobb som å bygge nytt. og mye må knotes til for å få ting til å passe.

det er sjeldent nok å tenke at du kan pusse opp huset på samme måte du ville gjort med et hus fra 1980 liksom.

Først og fremst ville jeg lest nøye gjennom tilstandsrapporten.

Når vi skulle kjøpe vårt første hus for 3 år siden, hadde vi kun råd til litt gamle hus med oppussingsbehov. Nå vil vi flytte, og noe annet enn å bygge nytt hus, kommer egentlig ikke på tale. Vi er lei av gammel dritt, teite løsninger, slitasje, høyt strømforbruk, dårlige vinduer og alt som følger med et gammelt hus. Men dette er hvordan vi har opplevd å kjøpe et gammelt hus, og folk er ikke like. Men husk at det som oftest blir mye mer jobb enn man først tror. Dyrt er det også om man ikke gjør så mye selv. For så vidt dyrt om man gjør mye selv også [8D]

Hvis jeg var helt forelsket i stedet og sikker på at jeg hadde hatt råd til å pusse opp alt så JA[:D]

Vi kjøpte et oppussingsprosjekt, er fult mulig å bo her selv om jeg gjerne skulle ha byttet ut alt med en gang[;)]
Har malt for å få det litt penre mens vi sparer til oppussing.[:D]

Ville ha slått til om det er "drømmehuset"[:)]

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=26400478

Bildene lyver en del.Det ser mye værre ut inni enn det virker som,og tomten er tusen ganger nydeligere enn bildene fremstiller den.

Syntes det er var helt ok innvendig jeg... og jeg kunne lett bodd der mens jeg pusset opp gradvis.

Vi bor i et hus som er bygd i 1910, og trodde ikke det var så ille her, men vi har revet ut alt gulvet i 1 etg, og revet innvendige tak og vegger og her var det mye dårligere enn vi trodde, har kostet på 1.etg 130.000 i løpet av 2010, så nå er 1.etg veldig veldig bra[:D] Vi kjøpte huset i 2007, og har spart litt til dette store og bare pusset opp litt nå og da som vi har hatt råd før[:)]

Jeg hadde definitivt kjøpt huset, syns ikke det så veldig ille ut der, og virker ikke som det er så mye som må gjøres med en gang..

At overflatene ser fine ut, er lite vesentlig ift feks., fuktskader, punkterte vinduer, mott, gammelt/gåen rør og/eller strøm, svikt i gulv osv. Å male en stue er gjort på et par dager og koster under 500 kr. Det viktigste er den generelle tilstanden, spesielt på de kostbare punktene og hva som ligger bak/under overflatene. Som sagt tidligere: legg stor vekt på tilstandsrapporten.

Dette er ikke det jeg vil betegne som eldre hus akkurat hehe.

ettersom jeg kan se så der det fint ut, men en ting jeg reagerte på er badet, det er dusjløsning uten kabinett, og ser for meg ut som respateksplater.
det er jeg meget skeptisk til. og hvis det da har stått sånn i 15-20 år så er det ganske stor sjangs for at det er fukt der.

sånne dusjløsninger er noe av det dummeste man kan sette inn, det er nesten som å be om problemer på sikt.

og sjekk opp at vinduet på ene soverommet i uetg er forskriftsmessig i orden med tanke på brann.

ORIGINAL: *Fernet*

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=26400478

Bildene lyver en del.Det ser mye værre ut inni enn det virker som,og tomten er tusen ganger nydeligere enn bildene fremstiller den.

Hehe, det huset der er jo fra 1965, og det er jo ikke akkurat et veldig gammelt hus... Dessuten var det rennovert i 1995, og så jo relativt lyst og fint ut der inne (i hvert fall på bildene), enig i at badene kanskje ikke var de mest moderne, men så lenge resten er overkommelig, så er det jo ikke noe problem! Vi skal kjøpe et hus fra tidlig 1900, hvor INGENTING er gjort siden 70-tallet, og der må ALT gjøres! Vi snakker mørkebrune, slitne vegg-til-vegg-tepper i nesten alle rom, mørkebrun linoleum i gangen, mørkebrune, slitne våtromsplater på badet, mørkegrønn strie på veggene i stua, slitt huseby-kjøkken anno 1979, 70-talls tapet og rosa/brune plysj-tepper på soverommene osv osv. I tillegg må vi etterisolere litt og bytte noen vinduer.... Så vi må legge en drøy million i opppussing (der er det så og si INGEN rom som kan brukes sånn de er idag!). Men vi liker tomten og beliggenheten veldig godt, så den kan vi ikke la gå fra oss! Vi skal mellomfinansiere en periode, og få gjort så mye som mulig før vi flytter inn, men som jeg sa: vi snakker INGEN rom som er brukbare sånn de er idag! Det huset på linken deriomt, hadde jeg ikke hatt noe problemer med!

mannen min er skeptisk,og jeg ser bare potensiale i hele huset.Hva er mellomfinansiering? Må legge til at vi bor i et nybygg nå,og det er VELDIG mye lavere standard enn vi har pr d.d. Vi får ikke råd til skikkelig oppussing før om noen år, jeg holder enda på med utdannelsen min.

ORIGINAL: sjura

Dette er ikke det jeg vil betegne som eldre hus akkurat hehe.

ettersom jeg kan se så der det fint ut, men en ting jeg reagerte på er badet, det er dusjløsning uten kabinett, og ser for meg ut som respateksplater.
det er jeg meget skeptisk til. og hvis det da har stått sånn i 15-20 år så er det ganske stor sjangs for at det er fukt der.

sånne dusjløsninger er noe av det dummeste man kan sette inn, det er nesten som å be om problemer på sikt.

og sjekk opp at vinduet på ene soverommet i uetg er forskriftsmessig i orden med tanke på brann.

Er Fibo-trespoplater på det badet, og av alle gamle baderomsløsninger så er det faktisk det beste, de holder omtrent i hundre år og tåler så og si alt mulig (kan nesten klassifiseres som asbest, bare det er ikke farlig).

Jeg synest at om dere har råd og har lyst på huset, så hvorfor ikke bare hoppe i det? Er det drømmetomta og alt det der så er det kjipt å sitte i ettertid og angre på at man ikke gjorde det.....

Jeg synes det så fint ut jeg. Huset vårt er 15 år eldre og jeg kunne ikke tenkt meg noe annet hus. Synes ikke huset var så gammelt jeg da.

Back
Topp