Kjøpe brukt

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
Inspirert av min egen kjøpekløetråd - handler du mye brukt? Kommer du til å satse på mye brukt utstyr og klær til babyen, eller ønsker du å kjøpe endel nytt? Hva kjøper du absolutt ikke brukt?

Vi har solgt, gitt bort og kastet ALT utstyr for 1 år siden da vi jo ikke skulle ha flere, så her må vi skaffe alt på nytt. Kommer til å kjøpe en del brukt (men ikke ræl). Men det jeg aldri kjøper brukt er bilstoler. Jeg brenner for bilsikkerhet, og det kjøper jeg nytt og god kvalitet.

Kan kjøpe utstyr brukt, men klær kjøper jeg ofte nytt, eventuelt arver fra venner og familie.

brukt, men ikke oppbrukt tenker jeg. Men vi får se :) Bilstol bør ihvertfall kjøpes nytt, slik at man er 100% sikker på at den er trygg ved kollisjon. Alt for mange bilstoler der ute som ikke er blitt brukt riktig og som selges brukt

Jeg tror vi blir å kjøpe det meste nytt :) Men har noen barn i familien så kan hende vi arver noen ting også.

Siden vi har en liten en fra før av så har vi jo ganske mye fra før, som for eksempel babybilstol (kjøpt ny), stellebord (kjøpt brukt), vippestol som kan gjøres om til vugge (kjøpte den av søsteren min) og klær (mesteparten arvetøy, men noe gaver og et par plagg har vi kjøpt nye).

Bilstol, madrass, vognposer og dyne er sånt som jeg ikke ville kjøpt brukt, med mindre det var av noen jeg kjenner godt. Dog ikke bilstol, der vil jeg helst ha hatt kontroll over stolen selv fra kjøp til den er oppbrukt. Seng kan fint kjøpes brukt, samme med barnevogn.

Her blir jeg å kjøpe ny barnevogn og ny bilstol, samt klær og voksipose. Men ellers tenker jeg at det meste kan kjøpes pent brukt :D Syns gjenbruk er veldig fint ! Men det må være i god stand da :)

Jeg og samboer slår et slag for miljøet, og satser på å kjøpe mye store ting brukt :D prøver å handle kun det mest nødvendige, når tiden er moden. Noe nytt blir det nok også :p

Har alt jeg trenger fra før! Og det meste jeg har har jeg kjøpt brukt :)
Det eneste jeg ikke kjøper brukt er bilstol eller madrass.

Her klør det skikkelig i fingrene etter å finne frem alt av klær og utstyr etter gutten vår som nå har blitt 7 år. Vi kjøpte mye brukt den gangen, blant annet vogna. Og arvet mye klær. Så vi kommer nok ikke til å ha behov for å kjøpe noe særlig. Eneste jeg kommer på at jeg tror vi trenger og ikke har er bæreutstyr.

Har kjøpt sengetøy og bilseter nytt og omtrent alt annet brukt til de eldste barna. Den i magen kommer nok bare til å arve store hauger, kan ikke komme på NOE vi trenger.

Kommer nok til å satse på å få tak i den del brukt! Tror vi har mulighet til å arve ganske mye fra svigerinne :happy:
Generelt har jeg perioder der jeg tar helt av på Tise, så tipper det blir sånn med babyting og etterhvert :p

Elsker å kjøpe brukt. Men har mye fra storesøster, så spørs hvor mye vi trenger til nestemann. Får vente å se om det blir gutt eller jente, er det gutt trenger vi nok litt påfyll.

Vi venter en overraskelse. Jeg hadde solgt alt utenom sprinkelsengen som vi akkurat har skrudd ned siden frøkna fikk ny seng til jul. Her må alt kjøpe på ny men har enda sportsdelen av vogna siden frøken dings enda hviler en dupp på dagen. Men jeg tror vi kjøper brukt og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å ha så mange ting som vi hadde med de to andre. Ønsker å kjøpe baby caboo og tula freetogrow. Bilstol og madrass må kjøpes nytt. Dyner har jeg ikke solgt faktisk når jeg tenker meg om! Det var bra :p

Blir nok å kjøpe bilstol ny, mens resten skal jeg se om jeg får kjøpt brukt! Vet allerede hva jeg vil ha etter som vi har ei på 4 fra før og at vi har prøvd i 3 år :D

Vil ha Leandervugge

Vi kjøpte BARE brukt sist å brukte vel ikke mer enn 12k totalt på alt utstyret vi trengte :) kjøper garantert brukt denne gangen også!

I denne artikkelen står det:

"Mye babytøy blir ikke utslitt fordi babyen vokser så fort. Ved å arve eller kjøpe brukt tøy er du med og gjenbruke og sparer dermed miljøet. Dermed sparer du også noen kroner selv. Dette gjør mange allerede, men det er allikevel noe konkret alle kan bidra med. I Norge er vi ganske flinke til å levere inn brukt tøy til gjenvinning, men vi er ikke så gode til å kjøpe brukt tøy hos for eksempel Fretex, arve eller bytte oss imellom. Oppfordringen bør derfor være at brukt tøy kan være like godt som nytt. Husk også at billigst ikke alltid er best. Kjøper du produkter med god kvalitet varer de som regel lenger. Dermed kan andre overta tingen."

Tenkjer at brukt kan vere veldig fornutfig og bærekraftig til små barn!

Jeg var inne på Finn.no i dag, og det ligger jo masse pent brukt ute. Men er det kanskje noen av dere som har gjort dette før som vet... hva er det beste å kjøpe til å sove i? Vi kommer ikke til å samsove, så den lille må sove for seg selv. Men jeg ser det er sprinkelsenger, vugger for 0-6 måneder, bedside cribs osv. En venninne av meg i USA hadde en barnevogn der den delen babyen lå i kunne tas av vogna, og settes på stativ på soverommet og brukes som seng. Det virket jo veldig lurt, men vet ikke om dette finnes her i Norge.

Tidlig å tenke på dette, men jeg blir så forvirret! Hvordan løser folk dette med senger på enklest mulig måte?

Vi har vogn og bilstol, skal bare ha nyfødtbilstol hvis vi ikke kan kjøpe/låne av noen vi kjenner godt. Hvis det blir gutt trenger vi ikke kjøpe klær. Har noe kjønnsnøytralt, da. Kommer til å se etter brukt, men jeg synes ofte det er lettere og like billig å kjøpe nytt, særlig her i Oslo. Men det stikker litt når jeg tenker på miljøet.

Vet ikke hvorfor, men tror nok det meste blir nytt.. Av en eller annen grunn føler jeg ikke for å kjøpe brukt? Er ikke så glad i heidundrandes farger osv. Siden dette blir første og sistemann på en gang har jeg lyst å unne meg det å gå i butikker og kjøpe nye fine ting.. :)
Synes blant annet ikke barnetøy er spesielt dyrt og kan sy mye selv. Vogn, seng/crib og bilstol vil jeg også ha nytt. Men kan jo hende dette endrer seg etterhvert... :)
Om det er kvalitetsklær som er pent brukt kan jeg kjøpe brukt. Men kjøper ikke sånne krøllete klær stappa ned i en pose :p
Vi har brukt mye på lille bamsemumsen allerede, etter privat IVF, operasjon, osv osv :p Så om det blir litt ekstra, får det bare bli det.. :p

Back
Topp