Kjøp av babybilstol

Fravoksentilmamma

Andre møte med forumet
Satt i dag og planla litt innkjøp fremover, og på listen er så klart en babybilstol :D

Vi har allerede bestemt oss for merke og modell takket være Forbrukerrådets tester:cheers

Mitt spørsmål til dere er: når planlegger dere å kjøpe setet?
Og for dere som allerede har et: når anskaffet dere det?

Her har vi blitt enig om at alt må være på plass 4 uker før termin pga tidlig fødsel på min families side :happy3 Men liker å ha en mer konkret plan :angelic:
 
Vi planlegger det meste av innkjøp i påsken, inkl. bilstol og vogn. Kommer til å følge med på tilbud rundt denne perioden også ønsker å kjøpe bilstol til nedsatt pris.
 
Kjøpte det før jul pga godt tilbud. Anbefaler deg å legge inn varsel på Prisjakt, så får du beskjed når prisen synker. Ikke noe poeng å betale mer enn du må for barneutstyr: det er tilbud på omtrent alt hele tiden :D
 
Sniker
Pass på at det aktuelle setet får rett helling i deres bil :)
 
Sniker
Pass på at det aktuelle setet får rett helling i deres bil :)

dette!! TS husk at dere «MÅ» prøve den i bilen deres, får man ikke rett helling er ikke sete trygt uansett hvor bra score den har fått.

selv har vi allerede kjøpt, valgte å gå for en med flex base og passer vognen vår :) fikk 10% avslag så ikke allverden.
 
dette!! TS husk at dere «MÅ» prøve den i bilen deres, får man ikke rett helling er ikke sete trygt uansett hvor bra score den har fått.

selv har vi allerede kjøpt, valgte å gå for en med flex base og passer vognen vår :) fikk 10% avslag så ikke allverden.
Jeg lurer på dette med helning. Kan du forklare det mer? Eller evt legge ved noen gode sider man kan lese om det?:)
 
Jeg lurer på dette med helning. Kan du forklare det mer? Eller evt legge ved noen gode sider man kan lese om det?:)
Kan også anbefale se på fb på gruppen bilstoler. Der kan du spørre om noen har samme sete som dere i bilen dere har. Denne siden forklarer veldig godt dette med helling.. Utrolig viktig helling på babysete er rundt 45 grader ellers risikere du babyen ikke sitter riktig og ikke får frie luftveier.
https://bilstoler.blogg.no/1489332891_helning_p_bilstolen.html
 
Kan også anbefale se på fb på gruppen bilstoler. Der kan du spørre om noen har samme sete som dere i bilen dere har. Denne siden forklarer veldig godt dette med helling.. Utrolig viktig helling på babysete er rundt 45 grader ellers risikere du babyen ikke sitter riktig og ikke får frie luftveier.
https://bilstoler.blogg.no/1489332891_helning_p_bilstolen.html
Takk for svar :) har lest på trygh trafikk at det skal være 45 eller brattere... dumt spørsmål, hvordan måle det?
 
Takk for svar :) har lest på trygh trafikk at det skal være 45 eller brattere... dumt spørsmål, hvordan måle det?
Står veldig greit forklart på siden. Men du måler mellom der belte kommer ut ved skuldrene i i sete. Ops på at bilen står på flatt mark når du måler. På min tlf bruker jeg appen clinometer. Kommer litt ann på hvilke tlf du har hvilke app du bruker
 
Står veldig greit forklart på siden. Men du måler mellom der belte kommer ut ved skuldrene i i sete. Ops på at bilen står på flatt mark når du måler. På min tlf bruker jeg appen clinometer. Kommer litt ann på hvilke tlf du har hvilke app du bruker
Er det ikke sånn på de fleste seter nå at det vises tydelig om den står rett? På vår base så er det et felt der det vises enten rødt eller grønt.. Om den viser grønt så står den i riktig helling :)
 
Er det ikke sånn på de fleste seter nå at det vises tydelig om den står rett? På vår base så er det et felt der det vises enten rødt eller grønt.. Om den viser grønt så står den i riktig helling :)
Desverre ikke. Vår var grønn med hadde for lite helling så måtte justere basen. Noen biler har veldig bratte seter storsett så du får basen på plass men hellingen blir feil. Skal ikke uttale meg om alle baser. Vet at noen piper og ymse men ofte er det pga alle feste punktene ikke er riktig pp. Påvirker ikke hellingen. Så tryggeste er å teste sete hos forhandler og måle hellingen. er langt fra alle ansatte i butikkene som vet hva som er riktig helling desverre
 
Står veldig greit forklart på siden. Men du måler mellom der belte kommer ut ved skuldrene i i sete. Ops på at bilen står på flatt mark når du måler. På min tlf bruker jeg appen clinometer. Kommer litt ann på hvilke tlf du har hvilke app du bruker
Aha :) takk for svar :)
 
Er det ikke sånn på de fleste seter nå at det vises tydelig om den står rett? På vår base så er det et felt der det vises enten rødt eller grønt.. Om den viser grønt så står den i riktig helling :)
Sniker
De viser kun om basen er montert korrekt, ikke om hellingen er rett :)
 
Men dersom man har flexbase, vil man ikke kunne justere hellingen da? Slik at det passer bilen?

Selv tenker vi å kjøpe nårmere våren. Orker ikke i hundre minusgrader æ.
 
Men dersom man har flexbase, vil man ikke kunne justere hellingen da? Slik at det passer bilen?

Selv tenker vi å kjøpe nårmere våren. Orker ikke i hundre minusgrader æ.
I utgangspunktet skal den kunne justeres til de aller fleste type biler. . Har selv flex base. Veldig greit.
 
Back
Topp