Kjønn

Amalie22

Flørter med forumet
Jeg skal ha UL til uka. Er da 13+1, og lurer på om jeg kommer til å få vite kjønn. Har både lest at det er for tidlig og at det er mulig. Dere som har hatt UL på omtrent samme tida - har dere fått vite kjønn? Evt. når har dere fått vite det?

Eg var 13+1, fikk beskjed om at eg måtte vente til OUL i uke 18. Ellers må eg ta en privat før det. :)

Det er vanskelig å se forskjell på kjønn før uke 15, før det blir det mest gjetting. Mange jordmødre vil heller ikke si kjønn på TOUL, siden det er en vanlig retningslinje de går etter på grunn av abort. Alle følger ikke denne retningslinjen da

Vi valgte å ikke spørre om det på OTUL. Mest fordi venninna mi fikk beskjed om gutt på OTUL, også viste det seg å være jente på OUL. Jordmora sa ingenting, men følte hun hintet litt om at vi kunne spørre hvis vi ville, men vi valgte altså å la være. Svangerskapet er langt, så tenker det er fint å vente med kjønn sånn at man får et «høydepunkt» rundt uke 20 også.

Jeg skal ha UL til uka. Er da 13+1, og lurer på om jeg kommer til å få vite kjønn. Har både lest at det er for tidlig og at det er mulig. Dere som har hatt UL på omtrent samme tida - har dere fått vite kjønn? Evt. når har dere fått vite det?
Med de tre første fikk jeg vite det så tidlig, denne gangen var det ikke mulig å se det.. det kommer veldig ann på den som tar ultralyden tror jeg, noen "vil ikke" se etter kjønnet, andre er flinke til å se det tidlig..

Ps. Tror at de egentlig ikke har "lov" til å si det når man går offentlig, pga muligheten for at noen kan ta abort pga kjønn - enda det høres helt sykt ut...

Ps. Tror at de egentlig ikke har "lov" til å si det når man går offentlig, pga muligheten for at noen kan ta abort pga kjønn - enda det høres helt sykt ut...
Sniker litt:talk020 men det kan ikkje stemme lenger siden abortgrensa er flytta til uke 18. Har ingen tru på at dei flytta grensa for å fortelle kjønn i samme vending. Har også hørt om mange som får vite kjønn på toul, spesielt om det er gutt:Heartblue

Sniker litt:talk020 men det kan ikkje stemme lenger siden abortgrensa er flytta til uke 18. Har ingen tru på at dei flytta grensa for å fortelle kjønn i samme vending. Har også hørt om mange som får vite kjønn på toul, spesielt om det er gutt:Heartblue
Det stemmer enda, de har bare ikke oppdatert retningslinjene foreløpig etter den nye abortgrensa. Det er også derfor man ikke får vite kjønn via nipt i Norge. Om noen får vite kjønn på TOUL (noe som er vanskelig å se om den er 11+6-13+6) så følger de ikke retningslinjene. Det er ikke en REGEL, så det er ikke konsekvenser for jordmor som sier det. De har fått beskjed om at det ikke skal diskuteres kjønn på TOUL, for å unngå abort grunnet kjønn

Det stemmer enda, de har bare ikke oppdatert retningslinjene foreløpig etter den nye abortgrensa. Det er også derfor man ikke får vite kjønn via nipt i Norge. Om noen får vite kjønn på TOUL (noe som er vanskelig å se om den er 11+6-13+6) så følger de ikke retningslinjene. Det er ikke en REGEL, så det er ikke konsekvenser for jordmor som sier det. De har fått beskjed om at det ikke skal diskuteres kjønn på TOUL, for å unngå abort grunnet kjønn
Interessant. Og ja, når eg tenker meg om vil det jo fremdeles være mulig å unngå sånn etisk sett iallefall, fordi ein har jo sjeldent OUL før 18+0. Men det er jo ein sjuk tanke uansett, at ein tar abort så seint pga kjønn, føde ein død baby liksom, nei off, då trur eg ikkje mor ville vært klar over egne konsekvenser for det valget regardless.. in that case så e det jo fult lovlig å ta nipt i utlandet i uke 9 å få vite kjønn, så sånn sett er det jo egentlig berre heilt greit at ein ikkje får vera kjønn på nipt i Norge❤️

Interessant. Og ja, når eg tenker meg om vil det jo fremdeles være mulig å unngå sånn etisk sett iallefall, fordi ein har jo sjeldent OUL før 18+0. Men det er jo ein sjuk tanke uansett, at ein tar abort så seint pga kjønn, føde ein død baby liksom, nei off, då trur eg ikkje mor ville vært klar over egne konsekvenser for det valget regardless.. in that case så e det jo fult lovlig å ta nipt i utlandet i uke 9 å få vite kjønn, så sånn sett er det jo egentlig berre heilt greit at ein ikkje får vera kjønn på nipt i Norge❤️
Jeg synes også det er hjerteskjærende at det er det som er grunnen :Heartred

Jeg fikk beskjed om at vi får vite kjønn på neste UL på sykehuset (19 uker). Jeg begynner å bli nysgjerrig, så syns det er lenge å vente. Noen som har tatt UL privat for å få vite kjønn? Fra hvilken uke kan man ta det?

Jeg fikk beskjed om at vi får vite kjønn på neste UL på sykehuset (19 uker). Jeg begynner å bli nysgjerrig, så syns det er lenge å vente. Noen som har tatt UL privat for å få vite kjønn? Fra hvilken uke kan man ta det?
Etter uke 15 er anbefalt for at du skal få et sikkert svar

Vi skal avgårde mandag etter helgen, da er jeg 15+1 :) På den klinikken står det man helst skal være 14+, og tror faktisk man kan komme til tidlig kjønnscanning fra 13+. Men fra 13+ er det kanskje litt mer usikkert, og ut ifra nub? Tror man kan se litt mer tydelig kjønn fra 14-15, så håper vi går derfra uten å være i tvil :D

Jeg fikk vite kjønnet i dag, offentlig UL uke 14+3. Jordmor spurte om vi ville vite det, og selvfølgelig ønsket vi det

Tenkte å prøve å ikke vite kjønnet denne gangen, men merker det kan bli vanskelig:p og på neste ultralyd kan det jo være veldig tydelig hva det er. Klarer jo ikke se en annen vei enn ULskjermen hele den timen :wacky: stas å se lille bebis så klart:joyful:

Etter uke 15 er anbefalt for at du skal få et sikkert svar
Vi gikk privat i uke 15 sist graviditet og fikk vite at det var 60% sannsynlighet for jente, men det viste seg å være gutt. Det var ganske åpenbart på OUL i uke 19 :hilarious: Derfor tenker vi at det ikke er nødvendig å gå privat denne gangen, siden vi likevel kan få feil svar

Back
Topp