Kjønn

idabh

Glad i forumet
I hvilken uke kan man se kjønnet på beibissen?:)

leste på nettet at det kan være lettere å se kjønnet mellom uke 8 og 12, ser på urinrøret eller noe. Men som jeg har forstått det så er det en "regel" som sier at jordmødre ikke har lov å si hvilken kjønn det er før en er i uke 12. 

Må si at jeg ikke vet om dette er helt riktig men jeg leste det her i midten av uka... Mener å huske at det har noe med at folk skal ikke kunne velge å ta abort pga barnets kjønn (slik som i sverige f.eks)

min gyn nekter å si noe før etter uke 15. Ei venninne av meg er gravid og var på ultralyd i Singapore, og hun fikk vite kjønnet når hun var 12 uker

Sist svangerskap var jeg på ultralyd i uke 11, da fikk jeg vite at det var en gutt. Det viste seg å stemme :)

Frem til uke 15 er det vanskelig å se kjønn, ettersom gutter og jenter ser ganske like ut på det tidlige stadiet. Det er lettere å se om det er en gutt, men fortsatt kan det være vanskelig.

Kjønn får man som regel vite på ordinær ultralyd mellom uke 17 og 19.

Limer bare inn noe jeg fant i en tidsskrift: 

Fosterets kjønn kan ikke diagnostiseres ved ultralyd før ca. 12 uker, 
fordi genitalia ikke er utviklet slik at det er mulig å se forskjell. 
Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med 
ultralyd hos 87–100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 
86–100 % (1). Ved 18 uker kan genitalia identifiseres hos 84–91 % 
av alle fostre, og fosterets kjønn kan bestemmes hos 93–99 % (1).
Bioteknologilovens § 4-5 forbyr helsepersonell å opplyse om fosterets kjønn før utgangen av 12. uke med mindre kvinnen er bærer av 
alvorlig kjønnsbunden sykdom. Etter 12. uke kan det gis opplysning 
om fosterets kjønn. Det er en uskreven regel blant norske leger og 
jordmødre at man bare opplyser om fosterets kjønn dersom foreldreparet spør spontant, og når den som utfører ultralydundersø-
kelsen, føler seg helt sikker.

Back
Topp