Kjønn ved privat ultralyd

BelleLateBloomer

Blir kjent med forumet
Er det noen som vet om man kan få vite kjønn ved privat ultralyd før den ordinære i uke 18? I såfall fra hvilken uke kan det være mulig? Har fosterdiagnostikk i uke 12. men skjønner vel at det er lite å se da :) tolv år siden siste svangerskap, da var det ikke så vanlig med privat ultralyd :D

Tror det er etter uke 13 kjønnet blir tydeligere :) men de kan jo ta feil :p

Hvis du går til en som er ekstremt god på det, så kan man se kjønn fra uke 12 (med typ 90% sikkerhet), men det er langt i fra alle som driver med privat tul som har mulighet til å se det så tidlig. Jeg fikk vite det 12+3 med forrige mann :)

Så vis man bestiller seg en time til rundt uke 14 så er det gode sjanser for å få vite kjønn? Ohhh! Det vart jeg passe gira på å få til nå! :D tviler på at de gidder å se på kjønn engang ved fosterdiagnostikk uke 12+0, det er jo heller ikke poenget :)

Så vis man bestiller seg en time til rundt uke 14 så er det gode sjanser for å få vite kjønn? Ohhh! Det vart jeg passe gira på å få til nå! :D tviler på at de gidder å se på kjønn engang ved fosterdiagnostikk uke 12+0, det er jo heller ikke poenget :)

Det kommer nok an på hvor godt utstyr de har og hvor dyktig personen som utfører ultralyden er. Du kan jo ringe den aktuelle klinikken å spørre hvor tidlig de kan se kjønn? Jeg ringte familieklinikken i Oslo sist og spurte om det og hun sa at fra 12+3 kunne hun i hvert fall se det, derfor vi bestilte den dagen :)
I det offentlige får du nok ikke vite kjønn i uke 12. De har for dårlig utstyr...

Det kommer nok an på hvor godt utstyr de har og hvor dyktig personen som utfører ultralyden er. Du kan jo ringe den aktuelle klinikken å spørre hvor tidlig de kan se kjønn? Jeg ringte familieklinikken i Oslo sist og spurte om det og hun sa at fra 12+3 kunne hun i hvert fall se det, derfor vi bestilte den dagen :)
I det offentlige får du nok ikke vite kjønn i uke 12. De har for dårlig utstyr...
Ja det er jo bare å ta noen telefoner :) var på en fertilitetsklinikk for tul , der er det top of the top med utstyr og jordmødre i alle fall! 12+3 ja! Det var tidlig! Det vil jeg også!

Sniker :)

Har vært på privat TUL med begge mine (samme gyn begge gangene) tidlig i uke 12. Førstemann var det ingen tvil, mente han, og han hadde rett. Andre gang lå baby litt vanskelig til, men han tippet ut fra det han så og det var riktig. Han er en dreven gyn med godt utstyr, så vi var ikke overrasket over at OUL bekreftet det han så :)

Dere aner ikke hvor gira jeg blir av svarene deres! Det gjør meg så glad! Synes det er så ufattelig lenge å vente i to hele måneder til! Er det noen som vet om de er like strenge på private kliniker med det om at ikke far kan være med?

Dere aner ikke hvor gira jeg blir av svarene deres! Det gjør meg så glad! Synes det er så ufattelig lenge å vente i to hele måneder til! Er det noen som vet om de er like strenge på private kliniker med det om at ikke far kan være med?

Du må høre med den aktuelle klinikken :) Tror mange har åpent for ledsager, men spørs nok hvor du er og på klinikken.

Hehe, skjønner deg godt. Med de to første var jeg så utålmodig etter å få vite kjønn, men denne gangen har jeg faktisk ikke lyst til å vite det.
Det varierer nok fra sted til sted. Hørte om en som akkurat var på oul på sykehus og fikk ha med faren, så vil tippe at du får ha med på privat tul, siden de er avhengige av kunder ville jeg tippe at de er mindre strenge, men du kan jo ringe og spørre om det og :)

Vi fikk vite det 12+3 og det stemte :) Hun sa på forhånd at det beste er å vente til uke 13, men noen ganger kunne hun se det tidligere. Gutter kan enklere gjettes som jenter om man har ultralyd for tidlig fordi kjønnet utvikler seg likt frem til et visst punkt. Så hvis man har ultralyden før kjønnet på gutt har blitt tydelig nok kan det gjettes feil. Jeg tror noen er litt redde for å gjette også fordi noen «kunder» tar det legen sier som fakta og klager når det ikke stemmer, selv om de kanskje får beskjed på forhånd at det er usikkert.

Selv om det ikke er kjønn de skal se etter så kan du jo selvfølgelig spør om de klarer å se det :) ellers kan du søke deg opp litt på forhånd hvordan du selv kan se forskjell så kanskje du klarer å snike en titt på det selv.

Nå skal det sies, jeg fikk vite kjønn på OUL sist.. de sa gutt..
Men, jeg fikk ei jente noen måneder senere.
Derfor jeg i utgangspunktet ikke ville vite denne gang; før jeg fant ut at man får vite det (om ønskelig) på NIPT. :)

Har bestilt time til 13+1 nå, så krysse jeg fingrene! Under tre uker til! Litt besatt av dette med å planlegge. Selfølgelig kan man ta feil, da håper jeg jeg er kvinne nok til å se humoren i det. Må jo være et lite sjokk, når det kommer ei jente og man hadde forventet en gutt? :D

Har bestilt time til 13+1 nå, så krysse jeg fingrene! Under tre uker til! Litt besatt av dette med å planlegge. Selfølgelig kan man ta feil, da håper jeg jeg er kvinne nok til å se humoren i det. Må jo være et lite sjokk, når det kommer ei jente og man hadde forventet en gutt? :D

Neida! Hun fikk mye blått på seg det første halvåret, men... Når hun kom ut, så var alt bare helt riktig.
(Kanskje litt fordi jeg hadde nettopp født og var litt for sliten til å bry meg :P hadde sikkert ikke reagert der og da om det kom ut kattunger istedet liksom.)

Jeg ser kjønn fra uke 12, men føler meg ikke helt trygg før i uke 13. Men vet ikke om det er helt etisk å opplyse om kjønn før uke 12, pga abortgrensen, så ville ikke prøvd før. Men hvis du er over 12+0 så er det jo en sjanse, men det kan også være litt tidlig

Jeg ser kjønn fra uke 12, men føler meg ikke helt trygg før i uke 13. Men vet ikke om det er helt etisk å opplyse om kjønn før uke 12, pga abortgrensen, så ville ikke prøvd før. Men hvis du er over 12+0 så er det jo en sjanse, men det kan også være litt tidlig
Nå er jo nipt testen lovlig, så de som ønsker kjønnsbestemt abort finner en vei rundt uansett dessverre. Jeg leste en artikkel om at det ved 11 uker var 50% som ble gjettet korrekt, mens det i uke 12 var steget til 84%. Her er artikkelen https://www.nubologists.com/the-nub-theory-explained.
Den er ikke utført i Norge, men antar at den er like representativ her siden utviklingen av fosteret ukentlig er så lik.

Nå er jo nipt testen lovlig, så de som ønsker kjønnsbestemt abort finner en vei rundt uansett dessverre. Jeg leste en artikkel om at det ved 11 uker var 50% som ble gjettet korrekt, mens det i uke 12 var steget til 84%. Her er artikkelen https://www.nubologists.com/the-nub-theory-explained.
Den er ikke utført i Norge, men antar at den er like representativ her siden utviklingen av fosteret ukentlig er så lik.
Det er vel sant. Æsj, kjenner jeg blir skikkelig lei meg av at folk gjør sånt, selv om det på ingen måte angår meg.
Jeg bruker for øvrig også nub for å se kjønn. Skulle ikke vite sist men var så tydelig jente at jeg ikke fikk noe valg. Denne gangen har jeg også sterk jentefølelse, så føler ikke behovet for å sjekke. Hadde vært veldig gøy for oss å oppleve å ikke vite, men tipper jeg ser det under tul for jeg vil sjekke nakkefold pga trisomi i familien.

Ultralyden ble utsatt til uke 14+0 av klinikken jeg kontaktet i går. Men da med ultralydtekniker og de var rimelig sikre på at kjønn kunne bestemmes. Og far får være med! Hubby er kjempeglad for det, føler seg litt utelatt når han ikke får ta del i noe av oppfølgingen i svangerskapet. En måned igjen! Tviler på at jeg klarer å se noe selv på ul 12+0 :) Da må man nok være ganske proff og ha en krabat som er meget samarbeidsvillig i magen :)

Det er vel sant. Æsj, kjenner jeg blir skikkelig lei meg av at folk gjør sånt, selv om det på ingen måte angår meg.
Jeg bruker for øvrig også nub for å se kjønn. Skulle ikke vite sist men var så tydelig jente at jeg ikke fikk noe valg. Denne gangen har jeg også sterk jentefølelse, så føler ikke behovet for å sjekke. Hadde vært veldig gøy for oss å oppleve å ikke vite, men tipper jeg ser det under tul for jeg vil sjekke nakkefold pga trisomi i familien.
Ja enig! Det er skremmende at noen som ønsker barn klarer å ta abort på grunn av kjønn. Sikkert noen som blir presset av familie, men uansett hvorfor er det bare leit egentlig.

Du kan jo prøve å ikke se etter hvis dere ikke vil vite? Jeg misunner tålmodigheten til dem som klarer å vente, jeg er så sykt utålmodig :hilarious:

Vi bestilte privat for at far skulle være med. Så her var det lov å medbringe en. Første gangen hadde jeg med ei venninne. Og andre gangen med samboeren. Så vi trengte ikke tilhøre samme husstand engang.

jeg fikk også vite antagelig kjønn. Men, siden de går etter nub(?) teorier og ikke etter ett kjønn de fysisk kan se. Så er det mer usikkert. Jeg var uke 13+2 eller noe sånn. Så om hun har rett eller ikke vet jeg jo ikke før oul. Så blir jo spennende å se. Men venninna mi fikk bekreftet kjønn i uke tolv. Det stemte på begge to. Tvillinger.

Back
Topp