Kjønn på tidlig ul?

Browneye

Forelsket i forumet
Marshmallows2021
Noen som har fått vite?

jeg var på tidlig ul i går.. ble reknet til 13+2, mente hun så kjønnet, men tør jo nesten ikke stole på det. Selv om jeg så det tydelig selv...

Ja, har hørt om flere som har fått vite kjønnet på TUL. :) Er vel en viss usikkerhet knyttet til det da men...

Jordmor på ul sa at jeg burde komme på ny tul etter uke 13 istedenfor 12 for da var det stor sjanse for å se kjønnet. Så jeg har bestilt time på 13+3:happy:

Jeg fikk vite i uke 15 eller 16 sist, husker ikke helt, men er en del som får vite kjønn tidligere :) Da var jeg ikke på ultralyd mellom uke 7 og da, så kanskje jeg kunne fått visst det før da.
Kan jeg få spørre hva hun mente det var? :)
Gleder meg bare så veldig til å finne ut selv, så da må jeg leve litt gjennom andre i ventetiden :hilarious:

Med første fekk eg beskjed om at gynekologen ikkje var i tvil om kjønn 10+5. Men hadde ikkje lov til å fortelle det før etter abortgrensa då ein skulle unngå at ein valgte vekk barn pga «feil» kjønn.
Var på ny ultralyd 13+6. (Til ein anna klinikk) gynekologen fekk ikkje sett mellom beina på barnet, men var 99% sikker på gutt då det var så god plass rundt hjernen inni skallen.
Då var det gut.

Med nr.2 fekk vi vite kjønn på ultralyd 11+2. Gynekologen var ikkje i tvil. Og det var ikkje vanskeleg å sjå sjølv heller. Då var det jente.

Begge dei to tidligste ultralydane vart utført på privat klinikk. Trur kvaliteten på utstyret er mest avgjerande for om ein kan sjå kjønnet tidlig.

Det er vel også noe med at man kan sjekke Ramzi-teorien på tidlige ultralyder, og nub-teorien på de litt senere? Det er i hvert fall det de snakker om i min danske termingruppe

Kjønnet er ferdig utviklet i uke 12, så om man er heldig med posisjonen på fosteret, så kan man se tidlig.

Tidsskriftet for den norske legeforening:
"Fosterets kjønn kan ikke diagnostiseres ved ultralyd før ca. 12 uker, fordi genitalia ikke er utviklet slik at det er mulig å se forskjell. Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med ultralyd hos 87 – 100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 86 – 100 % (1). Ved 18 uker kan genitalia identifiseres hos 84 – 91 % av alle fostre, og fosterets kjønn kan bestemmes hos 93 – 99 % (1)."

Skal inn til ultralyd i uke13, men vil bare høre kjønn om de er supersikre. hvis ikke ventet jeg heller til OUL. Hørt om alt for mange som har fått høre feil, til og med opp til uke20 :-/
Bedre å ikke vite enn å villedes...?

Hadde vært artig å få vite kjønn allerede neste uke! 12+4 på UL.

Enig i at jeg vil de skal være sikre. Men man vet jo aldri. Vet av to som fikk barn nesten samtidig som fikk vite feil kjønn! Jeg hadde strikka til begge, gutt og jente, og kunne praktisk nok bare bytte om hvem som fikk hva da de kom ut som noe annet enn det de trodde :hilarious::hilarious:

Skal på ul i morgen, da er jeg 12+4, er kjempe spent! Håpar at alt står bra til og at vi kanskje får vite kjønn ❤️

Kjønnet er ferdig utviklet i uke 12, så om man er heldig med posisjonen på fosteret, så kan man se tidlig.

Tidsskriftet for den norske legeforening:
"Fosterets kjønn kan ikke diagnostiseres ved ultralyd før ca. 12 uker, fordi genitalia ikke er utviklet slik at det er mulig å se forskjell. Ved ca. 12 uker regner man med at genitalia kan visualiseres med ultralyd hos 87 – 100 %, og at fosterets kjønn kan bestemmes hos 86 – 100 % (1). Ved 18 uker kan genitalia identifiseres hos 84 – 91 % av alle fostre, og fosterets kjønn kan bestemmes hos 93 – 99 % (1)."

Skal inn til ultralyd i uke13, men vil bare høre kjønn om de er supersikre. hvis ikke ventet jeg heller til OUL. Hørt om alt for mange som har fått høre feil, til og med opp til uke20 :-/
Bedre å ikke vite enn å villedes...?

... Du viser til ein artikkel frå 2005. 15år gammal.

Det er skjedd mykje på ultralydfronten etter den tid!

Då vi var inne og fikk vite kjønn i 11+2 var det Hausken sjølv. Eigaren av klinikk Hausken som utførte ultralyden. Han sa det kunne vere vanskelig å sjå kjønn så tidleg, men hos nokre foster og om dei låg riktig så var det enkelt. Han var ikkje i tvil hos oss iallefall. Vi såg det tydeleg og.
Vi hadde gutt frå før og han var veldig på at vi med 100% sikkerhet kunne kjøpe inn rosa om vi ønska det.

På den ultralyden vart vi faktisk flytta fram heile 7 dagar i tillegg. Både ut frå mens og eggløysing skulle eg vore 10+2.

Utifra forum så virker det som indikasjonene på kjønn før uke 17 er ca 50/50 korrekt. Leste ei som hadde spontanabort i uke 14, og fikk holde babyen- da var det umulig å se hvilket kjønn det var? Vet ikke om kanskje utviklingen stoppet i ukesvis tidligere, men utifra hva hun skrev så er det nesten umulig å se på ultralyd? Vet ikke jeg altså :) skal selv på ultralyd uke 12+0. Usikker på om vi vil vite hva de tror, siden det er så usikkert om det er korrekt

... Du viser til ein artikkel frå 2005. 15år gammal.

Det er skjedd mykje på ultralydfronten etter den tid!

Då vi var inne og fikk vite kjønn i 11+2 var det Hausken sjølv. Eigaren av klinikk Hausken som utførte ultralyden. Han sa det kunne vere vanskelig å sjå kjønn så tidleg, men hos nokre foster og om dei låg riktig så var det enkelt. Han var ikkje i tvil hos oss iallefall. Vi såg det tydeleg og.
Vi hadde gutt frå før og han var veldig på at vi med 100% sikkerhet kunne kjøpe inn rosa om vi ønska det.

På den ultralyden vart vi faktisk flytta fram heile 7 dagar i tillegg. Både ut frå mens og eggløysing skulle eg vore 10+2.
Så gøy! Vi skal også til eier av en ultralyd-klinikk når vi er 12+0, spent på om han ser noe :) tror dog jeg er noen dager kortere på vei, da embryo i uke 7 ble målt til 4 dager kortere. Spennende uansett :)

Jeg var i dag 12+1, gyn så noe mellom beina, men ville ikke uttale seg sikkert, da det kunne være klitoris som fremdeles var stor/ute.

Jeg fikk vite i uke 15 eller 16 sist, husker ikke helt, men er en del som får vite kjønn tidligere :) Da var jeg ikke på ultralyd mellom uke 7 og da, så kanskje jeg kunne fått visst det før da.
Kan jeg få spørre hva hun mente det var? :)
Gleder meg bare så veldig til å finne ut selv, så da må jeg leve litt gjennom andre i ventetiden :hilarious:

Jeg var jo på duo test ultralyd, og reknet da ikke med å få vite kjønn.. og tenkte at der egentlig ikke passa seg å spørre om det. Men hadde studert meg litt opp på ul bilder i forkant av timen:laughing002
Såg ganske raskt det jeg trodde var jente.. og på slutten av timen så sier hun, du er vel veldig spent på kjønnet? Hun hadde vel neppe spurt om det dersom hun ikke såg det klart???
Så da spurte jeg og hun sa; det ser ikke ut som noen gutt.. og viste meg hvordan urin røret lå, og de 3 strekene...:laughing002
Men spurte ikke hvor sikker hun var da...

Veldig gøy å få vite så tidlig!! Håper dere andre får det også.. litt mer ro i sjela :laughing001

Jeg var jo på duo test ultralyd, og reknet da ikke med å få vite kjønn.. og tenkte at der egentlig ikke passa seg å spørre om det. Men hadde studert meg litt opp på ul bilder i forkant av timen:laughing002
Såg ganske raskt det jeg trodde var jente.. og på slutten av timen så sier hun, du er vel veldig spent på kjønnet? Hun hadde vel neppe spurt om det dersom hun ikke såg det klart???
Så da spurte jeg og hun sa; det ser ikke ut som noen gutt.. og viste meg hvordan urin røret lå, og de 3 strekene...:laughing002
Men spurte ikke hvor sikker hun var da...

Veldig gøy å få vite så tidlig!! Håper dere andre får det også.. litt mer ro i sjela :laughing001
Så koselig da! Blir jo noe helt annet når man får vite kjønn, blir mer tilknyttet med en gang :)
Tenker hun hørtes ganske selvsikker ut på kjønnet ja, og som jeg har forstått så er de 3 strekene typisk for jente :)

Håper å få vite tidlig ja, kjenner det kribler etter å få vite! :hilarious: er bare 10+1 jeg da, så er enda lang ventetid :eek:

Hva går de ut på?
Ramzi handler om hvilken side morkaken sitter på (rundt uke 6-7) hvis den er på høyre side skal det visst bli en gutt og hvis den er på venstre blir det jente.

Nub-teorien går ut på hvilken vinkel nub'en (det som blir til kjønnsorganet senere) er i. Er den 30 grader eller mer blir det gutt, står den mer rett ut er det jente. Dette kan man se mellom 12-14.uke.

Åh, kjenner det skal holde hardt å gå hele svangerskapet uten å vite kjønn når jeg leser her inne! Jeg blir så nysgjerrig!

Back
Topp