Kjøkkenhygiene

Damdida

Flørter med forumet
Februarlykke 2015
Hei! Kjenner at toksoplasmose og listeria-smitte gjør meg veldig (unødvendig?) bekymret både på kjøkkenet hjemme og når jeg kjøper mat ute. Hvordan hadde du reagert på et sted der de smører mat når du først har spurt om osten er pasteurisert og de ser litt oppgitte ut selvom du forklarer at du er gravid, og du så oppdager at de bruker samme hanskene til alt og de tar på muggost rett før de skal lage din bagel?
jeg forklarte henne at muggost er noe gravide må være forsiktige med, og ba henne bytte hansker og steke ny bagel til meg. hun så surt på meg, kasta bagelen og la i ny. så laget hun en annen i mellomtiden, med serranoskinke, og brukte de hanskene til å lage min. Jeg tok den med meg, men endte med å gi den til en kollega. Tok ikke sjansen, selvom det sikkert ikke smitter gjennom bittelitt kontakt via en hanske. Men seriøst, hvorfor ikke bruke tenger å ta med? Det kan jo komme allergikere også?

Det der har jeg også opplevd, på subway. Veldig irriterende. Spiste maten, men angra på det etterpå. Man kan jo faktisk ha skikkelig uflaks, sant?

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Asså jeg sier mer ifra nå som jeg er gravid... Men fordi jeg er kresen. Ikke nødvendigvis pga smitte... Fikk en nesten svidd bagett sist, sa den vil ikke jeg ha.. Hehe.. Og når de har laget masse ber jeg de vaske skjærebretter og kniven haha... Kunden fra helvete...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Det er så mange som ikke kan bruke hansker! Legger veldig godt merke til det til vanlig. Kan hende det har noe med at jeg er sykepleier! Hehe.. Men folk trur de er rene på henda(hanskene) hele tida! Dete r bedre om man ikke bruker hansker og heller vasker seg, da skjønner man hvor ofte man skulle ha byttet hansker... Det er igrunn ganske ekkelt når man begynner å tenke over det...

Men hjemme da? Hvis noen har skåret opp rått kjøtt på en fjel, bruker dere da samme oppvaskkost til å vaske den og kniven som til resten? (slik vanlige folk gjør, meg selv inkludert når jeg ikke er gravid) eller kjøper dere en ny? Mannen min holder på å bli sprø av meg. Spesielt av at jeg skreller sopp for å få vekk jorda:)

Haha, nei. Jeg er ikke hysterisk. Har vanlig hygiene, holder meg unna alt som jeg skal holde meg unna. Kjøper sjelden mat ute, så det er ikke noe problem. Hadde IKKE kasta oppvaskkosten. bruker du ikke såpe da?

Å kjære allverden :) Nei jeg passer på, men kaster ikke fjøla fordi jeg skjærer kjøtt :) er mer nøye, vasker og skyller :) Men det tar ikke av!!! :)

Venter på et lite nurk i februar ♥

Kaster ikke fjela da:) og vet at det er overdriv å kaste oppvaskkosten, derfor er det fint å få bekreftet at det er overdriv:)

Men hjemme da? Hvis noen har skåret opp rått kjøtt på en fjel, bruker dere da samme oppvaskkost til å vaske den og kniven som til resten? (slik vanlige folk gjør, meg selv inkludert når jeg ikke er gravid) eller kjøper dere en ny? Mannen min holder på å bli sprø av meg. Spesielt av at jeg skreller sopp for å få vekk jorda:)
Vask kniven i oppvaskmaskinen, evt ha to koster og vask en i maskinen hver gang så har du alltid en ren. :)

Hei! Kjenner at toksoplasmose og listeria-smitte gjør meg veldig (unødvendig?) bekymret både på kjøkkenet hjemme og når jeg kjøper mat ute. Hvordan hadde du reagert på et sted der de smører mat når du først har spurt om osten er pasteurisert og de ser litt oppgitte ut selvom du forklarer at du er gravid, og du så oppdager at de bruker samme hanskene til alt og de tar på muggost rett før de skal lage din bagel?
jeg forklarte henne at muggost er noe gravide må være forsiktige med, og ba henne bytte hansker og steke ny bagel til meg. hun så surt på meg, kasta bagelen og la i ny. så laget hun en annen i mellomtiden, med serranoskinke, og brukte de hanskene til å lage min. Jeg tok den med meg, men endte med å gi den til en kollega. Tok ikke sjansen, selvom det sikkert ikke smitter gjennom bittelitt kontakt via en hanske. Men seriøst, hvorfor ikke bruke tenger å ta med? Det kan jo komme allergikere også?
Du gjorde rett. Og hun som jobbet på det stedet kunne ikke hanskebruk dessverre. Det skjer ganske ofte. MAngel på opplæring og kunskap rett og slett. Og som det ble nevnt i en annen kommentar her så er det faktisk mye bedre å kjøpe mat av noen som smører uten hansker, for de kjenner det når de blir klissete og vasker dermed hendene mye mye oftere.

Kaster ikke fjela da:) og vet at det er overdriv å kaste oppvaskkosten, derfor er det fint å få bekreftet at det er overdriv:)

Var egentlig ikke deg jeg siktet til, men ser jo den nå!! :) Hadde nemlig en kollega som kastet skjærefjøler og brukte gummihansker på kjøkkenet :) Hun styra fælt... :)

Dersom jeg er litt usikker, legger jeg vaskebørsten i litt klorvann :)

Venter på et lite nurk i februar ♥

Back
Topp