KISS/KIDD

detnyenicket

Gift med forumet
Jeg er overbevist om at jenta vår har dette. Er litt irritert over at ikke hs har nevnt dette som et alternativt svar på plagene og oppførselen hennes. Jo mer jeg leser om det, jo mer overbevist er jeg. Har vært en 6-7 ganger hos kiropraktor og det har hjulpet godt, men er ikke helt bra enda. Kiropraktoren har ikke direkte sagt at det er det, men jo mer jeg tenker over hva hun har sagt kan det tolkes dithen. 

Såh, har et par spm:
-Kan man få dekket kiropraktor evnt manuell terapeut om man får henvisning fra noen? (Har jo blitt litt penger av det..)
-Hva skjer med barn som ikke får behandling (ingen alternativ her, bare lurer)

-Hva er forresten sene symptomer på at de har/har hatt dette (vet jeg stusset litt på storebror også)

Noen andre gode tips/råd?

Hei. 
Sønnen min hadde KISS. Vi gikk til manuellterapeut på eget initiativ. Vi betalte vel 60 kr per gang. Var der 4 ganger. Da ble han helt fin igjen. 
Helsestasjonen vet dessverre altfor lite om KISS/KIDD i Norge. I nederland blir alle unger sjekket for det før de forlater sykehuset etter de har blitt født. Sånn skulle jeg ønske det var her også...
Grunnen til at vi mistenkte Kiss på sønnen min, var at han fikk skjev hodefasong. Lå bare på ene siden... Og han hadde alltid nevene knyttet, pluss at han omtrent ikke sov da han var veldig liten. Var tydelig noe som plaget han. Han virket misfornøyd.
Han hadde låsninger i nakke, rygg og hofteparti.

Vi ble henvist fra helsesøster til fysio pga at jenta var hang med hode til den ene side, og når hun begynte å ligge på magen "kollapset" hun på en måte.. 

Fysioen følte ikke hun hadde nok kompetanse, så hun ordnet med time til manuellterapaut i Trheim. 

Vi betale da ingenting.

Hun har ikke de typiske symptomene med sjevheter og favorittside. Hun har et helt symmetrisk hode. Men kiropraktor sa det var fordi hun var så veldig sterk og jukset seg til å snu seg til begge sider. Ikke så rart når hun "trener" store deler av dagen. Hun spenner seg i ben og fingre (knytter hender), dette helst når hun er trøtt og vil sove. Ser ut som mageknip, men er en slags transe som hun kan gå inn og ut av. Høres nesten ut som om hun er i fødsel som hun stønner og puster til tider. Sover heller dårlig på dagtid. Nattid er fint. Hun har blitt mye bedre nå, og kan sove 1-2 t i strekk etter kiropraktorbesøk. Hun er sutrete og misfornøyd om hun ikke blir holdt. (Sov mest i fanget mitt de 4 første mnd). Har nå begynt med bananformen i sengen, men bare i innsovingsperioden. Hun ble helt stiv når fysioterapeuten (naboen sjekket henne) i nakken. At noe er galt er helt tydelig for alle som har sett henne i "aksjon" (bortsett fra hs som trodde hun klødde av atopisk eksem. (Hun klødde nok også, men var ikke primært der problemet lå.) 
Alt dette startet etter 3-4 mnd. Og ikke stemmer noen av årsakene. Vi hadde en kjempefin og grei fødsel, men kirpraktor sa at det kunne ha oppstått i magen...

detnyenicket skrev:
Hun har ikke de typiske symptomene med sjevheter og favorittside. Hun har et helt symmetrisk hode. Men kiropraktor sa det var fordi hun var så veldig sterk og jukset seg til å snu seg til begge sider. Ikke så rart når hun "trener" store deler av dagen. Hun spenner seg i ben og fingre (knytter hender), dette helst når hun er trøtt og vil sove. Ser ut som mageknip, men er en slags transe som hun kan gå inn og ut av. Høres nesten ut som om hun er i fødsel som hun stønner og puster til tider. Sover heller dårlig på dagtid. Nattid er fint. Hun har blitt mye bedre nå, og kan sove 1-2 t i strekk etter kiropraktorbesøk. Hun er sutrete og misfornøyd om hun ikke blir holdt. (Sov mest i fanget mitt de 4 første mnd). Har nå begynt med bananformen i sengen, men bare i innsovingsperioden. Hun ble helt stiv når fysioterapeuten (naboen sjekket henne) i nakken. At noe er galt er helt tydelig for alle som har sett henne i "aksjon" (bortsett fra hs som trodde hun klødde av atopisk eksem. (Hun klødde nok også, men var ikke primært der problemet lå.) 
Alt dette startet etter 3-4 mnd. Og ikke stemmer noen av årsakene. Vi hadde en kjempefin og grei fødsel, men kirpraktor sa at det kunne ha oppstått i magen...

Høres veldig ut som KISS det der altså. 
Vi gikk først til en manuellterapeut som ikke fant noen låsninger, men så stolte vi ikke på det og gikk til en annen, heldigvis. Han fant 3... Bor du langt unna Oslo?

KISS/KIDD eller låsninger i øvre del av nakken kan (hvis de ikke blir behandlet) gi problemer med syn, hodepine og nakke/rygg problemer når man blir ungdom/voksen.

Man kan dessverre ikke få dekket behandling hos kiropraktor. Jeg vil anbefale deg å snakke med kiropraktoren din om dette og om han/hun kan forespeile deg et behandlingsopplegg? 
Noen manuellterapeuter har avtale med staten, så jeg tror det er gratis for barn å få behandling hos disse. Men er ikke sikker da jeg kun har brukt kiropraktor til min datter.

Bor langt unna Oslo, ja:) Men har både kiropraktor og mt på 30 min biltur, så det er mulig. Får prøve mt. Evnt ta en tur til kiropraktoren igjen. 

Takk for svar:)

Back
Topp