Kikhostevaksine

Jeg tok påfyll av den vaksincoctailen som også er mot kikhoste i slutten av 2019. Er vel ikke før 2029 jeg da trenger den på nytt for min del, men denne anbefalingen virker å være for babyen sin del? Så at jeg har tatt den før svangerskapet er irrelevant? Jeg så en plakat på helsestasjonen sist jeg var der, men jordmor tok det ikke opp. Får huske å spørre når jeg skal dit om to uker igjen :)

Lurer forresten litt på om jeg kanskje hadde kikhoste i høst. Hadde en fæl hoste som varte og rakk og en del kvelder med hosteanfall og brekninger. Men det kan jo ha vært noe annet mer vanlig også. Vanskelig å vite.
Hei, fikk du svar fra legen om du må ta den på nytt? :)

Sniker fra juli. Selv om man tok den før man ble gravid, bør man ta den som gravid (2. eller 3. trimester). At man har tatt den tidligere beskytter kun en selv, og ikke babyen, som er ekstremt sårbar for kikhoste :Heartpink

Jeg var hos legen og fikk resept på vaksine, men jeg fikk aldri tatt den fordi det var ingen apotek i nærheten som hadde den. Men sant som nevnes over her ja, at den må tas mens babyen er i magen for at det skal ha effekt for babyen :)

Jeg var hos legen og fikk resept på vaksine, men jeg fikk aldri tatt den fordi det var ingen apotek i nærheten som hadde den. Men sant som nevnes over her ja, at den må tas mens babyen er i magen for at det skal ha effekt for babyen :)
Skjønner. Har du fødet? :)

Skjønner. Har du fødet? :)
Ja :Heartred Hun blir en måned i morgen, så er vel da to måneder igjen til hun får kikhostevaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet. Litt kjipt for oss som akkurat ikke rakk å bli med på vaksinering av gravide fra mai, men håper det går fint med oss allikevel!

Ja :Heartred Hun blir en måned i morgen, så er vel da to måneder igjen til hun får kikhostevaksine gjennom vaksinasjonsprogrammet. Litt kjipt for oss som akkurat ikke rakk å bli med på vaksinering av gravide fra mai, men håper det går fint med oss allikevel!
Gratulerer så mye♥️ jeg kan forstå deg. Tok den ikke selv og tro meg vi passet på ekstremt mye og ser at vi må fortsette og gjøre det frem til hun får alle dosene. Synes det er dumt at kikhostevaksine gis i 3 omganger med 8 ukers intervaller da det ikke er slikt i utlandet der det er mye smitte.

Hei,
Dere som har barn som får kikhostevaksine. Har dere fått det med 8 ukers intervaller eller har dere hatt mulighet til å få den med 4 ukers intervall? Ser at det er mulig i unntakstilfeller å få den tidligere.

Gratulerer så mye♥️ jeg kan forstå deg. Tok den ikke selv og tro meg vi passet på ekstremt mye og ser at vi må fortsette og gjøre det frem til hun får alle dosene. Synes det er dumt at kikhostevaksine gis i 3 omganger med 8 ukers intervaller da det ikke er slikt i utlandet der det er mye smitte.

Takk :Heartred kanskje de endrer på det nå når det er mer smitte her også, hvis det er forsvarlig å gjøre det på en annen måte :)

Back
Topp