Kikhoste

Iselin2

Forelsket i forumet
Kikhoste, er det veldig smittsomt?
Og hva er symptomene på det?
Det går kikhoste i Bhg, og både jeg og 3- åringen hoster, snørrer og har vondt i halsen. Sto på tavla i Bhg at vi måtte være obs på det, men jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal være obs på, også er jeg heller ikke så flink til å lese meg opp på Internett heller.
Er det noen her inne som vet, har erfaring eller noe?:)

Hvis det går i barnehagen SKAL kommunelegen komme med et info skriv fra folkehelseinstetuttet med sympt og behandling.
Går det kikhoste i barnehagen og du mistenker noen av dine har fått det må du ta de med til lege og få de testet. Mulig de skal starte på antibiotika behandling frem tim resultatet foreligger.
Det for å mildne symptomene.
Har gått kikhoste her og :/

Hauu, smittsomt som fyy, og som nevnt over her; farlig for barn uten vaksine.
Sist jeg hadde det var blodprøvene for sjekk gratis og mener å huske pillene var det også.
Fryktelig kjedelig å ha denne hosta, sitter i stygglenge au.
God bedring!!

Vet ikke om det er det vi har, men siden det sto i bhg i dag at vi måtte være obs begynte jeg å tenke litt.. Får ta å ringe opp til legevakta i mårra å høre!

Jeg fikk kikhoste som 17-åring enda jeg hadde vaksine. Det satt i lenge, over 6 mnd. Jeg hostet til jeg hev etter pusten, brakk meg og kastet opp, og sånn gikk det halve året...
Ble så svak at jeg ikke klarte noe som helst, ikke en gåtur til butikken engang.
Nå, 8 år senere, brekker jeg meg fortsatt lett når jeg hoster.
Vi var 5 stk som hadde det samtidig, så er veldig smittsomt.
Har hørt at det kan være verre for voksne å få det.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Her gikk det i bhg. i høst. To søskenpar som fikk det. Tre av de ble ganske dårlige, alle var vaksinert. Sistemann fikk antibiotika.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg fikk kikhoste som 17-åring enda jeg hadde vaksine. Det satt i lenge, over 6 mnd. Jeg hostet til jeg hev etter pusten, brakk meg og kastet opp, og sånn gikk det halve året...
Ble så svak at jeg ikke klarte noe som helst, ikke en gåtur til butikken engang.
Nå, 8 år senere, brekker jeg meg fortsatt lett når jeg hoster.
Vi var 5 stk som hadde det samtidig, så er veldig smittsomt.
Har hørt at det kan være verre for voksne å få det.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app
Det er årsaken til at nå revaksineres alle barn når de går i 2 klasse
Her så rakk ikke gutten å bli revaksinert før han fikk det, han fikk det ca 1år før han skulle revkasineres

Ja som sagt så det utrolig smittsomt! Minste jenta her fikk det når ho var 1 mnd gammel og da var det ambulanse og sykehusopphold i 14 dager! Det var største jenta som hadde det! Ho var jo forskjøla men siden ho var vaksinert, får de det veldig mildt!
Det er ingen vits å starte på antibiotika hvis symptomene allrede har vært tilstede i over 2 uker.

Back
Topp