Jeg har vært i Kenya, både i Nairobi (Hovedstaden) og i Mombasa (kysten med strendene.) Nå vet jeg ikke hvilke planer skolen din har mens de er der nede, det har jo mye å si i vurderingen. Det første jeg tenker er at en klassetur ikke høres spesielt barnevennlig ut, og det er jo forsåvidt ikke landet heller- slik jeg har fått intrykk av det.
Min største drøm er faktisk å reise ned dit igjen, hadde ikke nølt hvis det bare var meg og mannen.
Slik jeg ser det nå så hadde jeg nok ikke dratt med meg ungene på familieferie til Mombasa på et 5 stjernes hotell (selv om dette er et attraktivt reisemål og "trygt" for turister) når de er så små.
Det er et intenst folkeslag med andre vaner enn oss- og ikke minst MYE fattigdom. Vi fikk beskjed når vi var der nede (5 år siden) at Nairobi var verdens nest mest kriminelle by. Og det kan jeg se for meg utfra inntrykket og små opplevelser vi hadde.
Har mange eksempler på det, kan nevne et: Vi kjørte i røtsj-trafikken, og hun jeg satt ved siden av hadde rullet ned vinduet littegrann, og holdt hånden sin i håndtaket i taket på bussen. Hun hadde en vannflaske i hånden, og vips var den borte! Vinduet hadde bare en liten glipe, men det var nok. Vår innleide sjåfør sa at hun skulle være glad for at hun ikke hadde klokke på seg- da hadde hånden røket. Det er ekstrem fattigdom der ute.
Når vi tok toget fra Nairobi til Mombasa var det forbud mot å åpne vinduet, det var også gitret. Røvere er intet ukjent, og ubudne gjester var ganske så vanlig.
Må jo avslutte med at Kenya er Verdens vakreste land og verdt å få med seg- helt klart! Men JEG ville altså ikke reist med små barn!