kenya!

Melines

Gift med forumet
Klassen skal på studietur i en mnd til Kenya i februar!! Jeg har da så klart lyst til å ta med meg frøkena og reise, men både mamma og pappa var skeptiske til at hun skal være med. Hva tenker dere om det? Nå vet jeg ikke om hun får lov til å bli med en gang, men skal spørre på mandag. Om hun ikke blir med, drar ikke jeg heller! 

Min første reaksjon er jo at jeg også hadde vært skeptisk til å ta med snuppa dit. Er jo mye uroligheter i det landet der, og det skjer jo mye rart i nabolandene for tiden. Ellers vet jeg veldig lite om Kenya dessverre.

Hvilke anbefalinger har UD?
Hvis det er trygt for dere å reise, så er det trygt for de små også. Bare å være nøye med maten, så går nok det fint!

ORIGINAL: *Lesehesten*

Hvis det er trygt for dere å reise, så er det trygt for de små også. Bare å være nøye med maten, så går nok det fint!

UD har nok ikke noen anbefalinger om IKKE å dra dit nå etter det jeg vet.

Leser nå at amerikanske myndigheter advarer sine statsborgere mot å reise dit, pga selvmordsangrep som har skjedd i Uganda i juli mnd.

ORIGINAL: Snekka

UD har nok ikke noen anbefalinger om IKKE å dra dit nå etter det jeg vet.

Det er ikke før i februar, så ting kan ha endret seg til da. Men om det er trygt å dra dit for meg, så er det nok trygt å dra for henne. Men det er klart mye å sette seg inn i før jeg eventuelt tar henne med dit! Men fint at noen kan komme med kritiske meninger, for jeg klarer bare å se løver, zebraer og giraffer akkurat nå[8D]

Fra UD sin hjemmeside:

Offisielt reiseråd for Kenya
Utenriksdepartementet oppfordrer reisende som oppholder seg i eller planlegger å reise til Kenya om å utvise aktsomhet og til å holde kontakt med ambassaden i Nairobi for oppdatert informasjon og registrering.

Tror ikke jeg ville reist da hverken med eller uten barn. Hvorfor reiser skolen dit?

Litt avhengig av hvor i Kenya man skal, hvordan man bor og hva man gjør, men i utgangspunktet ser jeg ikke noe galt i å ha henne med!

Fra UD sin hjemmeside:

Offisielt reiseråd for Kenya
Utenriksdepartementet oppfordrer reisende som oppholder seg i eller planlegger å reise til Kenya om å utvise aktsomhet og til å holde kontakt med ambassaden i Nairobi for oppdatert informasjon og registrering.

Tror ikke jeg ville reist da hverken med eller uten barn. Hvorfor reiser skolen dit?

Det har vært lagt opp til studietur dit hvert år, siden vest-afrika er et stort tema i undervisningen. Jeg har helt syyyyyykt lyst til å dra. Har alltid hatt lyst til å reise til Afrika, men tviler på at jeg klarer å være borte fra snuppa i en hel mnd. *klump i halsen bare ved tanken*

Jeg har vært i Kenya, både i Nairobi (Hovedstaden) og i Mombasa (kysten med strendene.) Nå vet jeg ikke hvilke planer skolen din har mens de er der nede, det har jo mye å si i vurderingen. Det første jeg tenker er at en klassetur ikke høres spesielt barnevennlig ut, og det er jo forsåvidt ikke landet heller- slik jeg har fått intrykk av det.

Min største drøm er faktisk å reise ned dit igjen, hadde ikke nølt hvis det bare var meg og mannen.

Slik jeg ser det nå så hadde jeg nok ikke dratt med meg ungene på familieferie til Mombasa på et 5 stjernes hotell (selv om dette er et attraktivt reisemål og "trygt" for turister) når de er så små.

Det er et intenst folkeslag med andre vaner enn oss- og ikke minst MYE fattigdom. Vi fikk beskjed når vi var der nede (5 år siden) at Nairobi var verdens nest mest kriminelle by. Og det kan jeg se for meg utfra inntrykket og små opplevelser vi hadde.
Har mange eksempler på det, kan nevne et: Vi kjørte i røtsj-trafikken, og hun jeg satt ved siden av hadde rullet ned vinduet littegrann, og holdt hånden sin i håndtaket i taket på bussen. Hun hadde en vannflaske i hånden, og vips var den borte! Vinduet hadde bare en liten glipe, men det var nok. Vår innleide sjåfør sa at hun skulle være glad for at hun ikke hadde klokke på seg- da hadde hånden røket. Det er ekstrem fattigdom der ute.

Når vi tok toget fra Nairobi til Mombasa var det forbud mot å åpne vinduet, det var også gitret. Røvere er intet ukjent, og ubudne gjester var ganske så vanlig.

Må jo avslutte med at Kenya er Verdens vakreste land og verdt å få med seg- helt klart! Men JEG ville altså ikke reist med små barn!

hmmm.... kunne dere ikke si at det var som på madagaskarfilmen da!!![8D] må virkelig i tenkeboksen og takk for alle svar. Mulig vi bare reiser en helt annen og trygg plass mens de andre driver og leker med giraffene[8D] 

Safari i Kenya hadde kanskje vært mulig, men det er vel ikke helt det skoleturen går ut på? Skeptisk, dessverre.

Jeg fant en blogg fra de tidligere turene, og har nok konkludert med at det ikke blir Kenyatur på oss... I stedet reiser vi en annen plass og jeg finner noen plass som er rimelig varm i februar og feirer 30 års dagen min samtidig, eller så tar vi oss en tur når jeg er ferdig med eksamen[:)]

Back
Topp