Keisersnitt

Jentemamma<3

Flørter med forumet
Hei:)
Jeg skal ta keisersnitt om en måneds tid.
Fra før har vi ei på 2,5 år.
Hun er jo lita enda å veldig ofte avhengig av å bæres...
Ikke alltid selvfølgelig, men det er umulig å unngå veldig ofte. For ikke å snakke om at hun er i trassalderen å ofte vil bæres i tillegg.
Etter keisersnitt har jeg fått beskjed om at jeg ikke kan bære henne på vertfall 8 uker.
Jeg har hjelp av far de første 14 dagene, men etter det må jo han på jobb...

Regner med flere har vært i lignende situasjon, å er ganske desperat etter tips, råd og generelt bare å høre hvordan dere har løst problemet?

Takker tusen ganger for svar:)
 
Hun går ikke i barnehagen?

Jeg ville tilrettelagt for deg med krakk der hun løftes opp (stellebord, stolen sin osv) slik at hun kan klatre opp selv. Gjør det spennende! Og begynn allerede nå, ikke sekundet baby kommer. Gi henne masse kos, men da i sofaen for eksempel. Viktigste er jo at hun ikke føler seg sidesatt når lille kommer, er gjerne da de i den alderen blir voldsomt lite selvstendige.
 
Her var storebror 15 mnd når lillesøster kom til verden, så mindre enn din. Men jeg fikk beskjed om at det var ok å løfte inn og ut av vogn, tripp trapp stol, stellebord o.l så lenge det ikke gjorde vondt. Ellers prøve å bære så lite som mulig (barn, handleposer osv.). Storebror kunne ikke gå så jeg måtte bære opp og ned trapp når far begynte på jobb igjen etter to uker. Det var ok sa legen. På den måten kunne jeg være alene med begge. Jeg hadde ingen komplikasjoner i ettertid og var oppe å gikk noen timer etterpå.
Var ellers mye på gulvet med storebror, satte av egen tid til bare han minimum 30 min per dag. Opplevde av hans bære behov avtok når han fikk mammatid.

Her ble det haste ks så fikk ikke tid til å forberede storebror på at jeg ikke kunne bære. Hvis jeg hadde hatt planlagt ks ville jeg nok ha prøvd å bære så lite som mulig i tiden før, i ditt tilfelle ville jeg begynt å bruke krakk der hvor det er aktuelt, sånn at hun ikke setter denne endringen i sammenheng med ny baby.
 
Enig med hun over.
Begynn allerede nå med å avvenne bæring, øv på krakk osv der det kan gjøres. De er utrolig hvor spennende det kan være å prøve nye ting [emoji6] Det er noe pappan også bør gjøre, sånn at dere gjør det likt. Hun er såpass stor nå at hun ikke må løftes og bæres.

Det går også an å snakke med henne og si at du ikke kan løfte når babyen er kommet ut, at du har sår på magen og at det gjør vondt å bære. Her viste jeg eldste såret på magen, og han skjønte det. Selv om han var et halvt år eldre. Man skal ikke undervurdere barns forståelse. Desuten ser ikke såret så fælt ut noen dager etter snittet, så det er ikke avskrekkende for barn tenker jeg da.

Og mye kos kan gjøres uten løft og bæring, det er bare å finne nye metoder. Og begynn nå.

Du må ikke finne på å løfte, men det er vel de 6 første ukene og ikke 8 mener jeg?
Løfter du for mye og for tungt kan du risikere brokk, og det vil du ikke ha.

Og hvis eldste er i bhg kan du allerede nå spørre dem om de kan hjelpe deg i bringe og hentesituasjonen hvis det blir noe.
 
Joda, heldigvis så går hun i barnehagen:)
Men bare der blir det jo noen løft...
Inn og ut av bil osv (det klarer hun ikke selv).
Det med krakken var ikke dumt å kan nok funke til en del, så det skal vi prøve:) Tusen takk for tips:)
Hun går ikke i barnehagen?

Jeg ville tilrettelagt for deg med krakk der hun løftes opp (stellebord, stolen sin osv) slik at hun kan klatre opp selv. Gjør det spennende! Og begynn allerede nå, ikke sekundet baby kommer. Gi henne masse kos, men da i sofaen for eksempel. Viktigste er jo at hun ikke føler seg sidesatt når lille kommer, er gjerne da de i den alderen blir voldsomt lite selvstendige.
 
Så godt å høre at du fant en løsning:)
Jeg håper det ordner seg her også...
Det er jo en del situasjoner hvor hun fortsatt må bæres, å de begynner å bli tunge når de er 2,5 år:rolleyes:
Merker det godt nå som gravid også.
Inn ut av bil, opp ned matstol, opp av badekar osv er det verste her da hun ikke klarer det selv.
Blir flere løft i løpet av en dag som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med når man begynner å tenke på det:eek:
Her var storebror 15 mnd når lillesøster kom til verden, så mindre enn din. Men jeg fikk beskjed om at det var ok å løfte inn og ut av vogn, tripp trapp stol, stellebord o.l så lenge det ikke gjorde vondt. Ellers prøve å bære så lite som mulig (barn, handleposer osv.). Storebror kunne ikke gå så jeg måtte bære opp og ned trapp når far begynte på jobb igjen etter to uker. Det var ok sa legen. På den måten kunne jeg være alene med begge. Jeg hadde ingen komplikasjoner i ettertid og var oppe å gikk noen timer etterpå.
Var ellers mye på gulvet med storebror, satte av egen tid til bare han minimum 30 min per dag. Opplevde av hans bære behov avtok når han fikk mammatid.

Her ble det haste ks så fikk ikke tid til å forberede storebror på at jeg ikke kunne bære. Hvis jeg hadde hatt planlagt ks ville jeg nok ha prøvd å bære så lite som mulig i tiden før, i ditt tilfelle ville jeg begynt å bruke krakk der hvor det er aktuelt, sånn at hun ikke setter denne endringen i sammenheng med ny baby.
 
Takk for svar:)
Jeg har prøvd å begynne så smått nå siden det er ganske tungt som gravid også å bære så mye.
Plutselig når jeg prøver å unngå bæring så ser jeg hvor mye hun fortsatt må bæres i løpet av en dag.
Noe går jo selvfølgelig på hva hun selv vil å det blir nok mest slitsomt, men hun klarer ikke komme seg i bilstol, matstol osv for eksempel.
Vet ikke hvor mange uker som er vanlig ved ks, men tror de sa minst 8 uker til meg fordi jeg hadde katastrofesnitt første gang så ting er ikke helt bra fra før i musklene osv. Mulig det er derfor:confused::)

QUOTE="Klatremus Lillemann, post: 24949508, member: 41203"]Enig med hun over.
Begynn allerede nå med å avvenne bæring, øv på krakk osv der det kan gjøres. De er utrolig hvor spennende det kan være å prøve nye ting [emoji6] Det er noe pappan også bør gjøre, sånn at dere gjør det likt. Hun er såpass stor nå at hun ikke må løftes og bæres.

Det går også an å snakke med henne og si at du ikke kan løfte når babyen er kommet ut, at du har sår på magen og at det gjør vondt å bære. Her viste jeg eldste såret på magen, og han skjønte det. Selv om han var et halvt år eldre. Man skal ikke undervurdere barns forståelse. Desuten ser ikke såret så fælt ut noen dager etter snittet, så det er ikke avskrekkende for barn tenker jeg da.

Og mye kos kan gjøres uten løft og bæring, det er bare å finne nye metoder. Og begynn nå.

Du må ikke finne på å løfte, men det er vel de 6 første ukene og ikke 8 mener jeg?
Løfter du for mye og for tungt kan du risikere brokk, og det vil du ikke ha.

Og hvis eldste er i bhg kan du allerede nå spørre dem om de kan hjelpe deg i bringe og hentesituasjonen hvis det blir noe.[/QUOTE]
 
Jeg hadde mitt andre keisersnitt for snart 8 uker siden og har en sønn på 2,5 år. Han går i barnehage men jeg har vært nesten alene med begge to siden fødsel da mannen har måttet jobbe. Jeg var i veldig god form etter snittet og har løftet storebror fra starten da jeg enkelte ganger ikke har hatt noe valg, som feks at han har kastet seg ned på bakken på vei til/fra barnehagen. Hadde ikke noe problemer med det. Ikke noen smerter eller komplikasjoner. Men det er en grunn til at de ikke anbefaler å løfte noe tyngre enn babyen de første 6 ukene (var 6 uker jeg fikk beskjed om). MEN hadde jeg visst at det ble enda et keisersnitt hadde jeg nok gjort som de skriver over her, forberedt han på at jeg ikke kan løfte han og jobbet mye med det.
 
Jeg har ei på 2,5 og hun klatrer inn i bilsete selv, mens jeg selvfølgelig står rett bak :) og hun sitter på tripptrapp-stol ved matbordet. Men dette er da ting hun har vist interesse for å gjøre selv :) (hun er i en gjøre selv-fase, som til tider er til å bli smågal av:p)
Jeg har ikke erfaring med keisersnitt, men sier meg enig med dem som sier at du burde forberede henne ved å bruke krakk o.l der det er mulig:happy: lykke til med innspurten, håper dere finner en løsning!
 
Back
Topp